Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi S4 (1992)

Fluktbil, kalte avisene Audi S4 – etter at den var blitt brukt i forbindelse med en rekke ran. Som bruktbil er det kanskje større sjanse for at den raner lommeboka..?

Audi revolusjonerte motorsporten da de presenterte sitt firehjulstrekksystem Quattro i 1980. Siden har de prøvd det ut på de fleste av sine modeller. På nittitallet begynte den sportslige S-serien, som kort fortalt bestod av å få vanlige familiebiler til å gå som olja lyn. Først ut var S4, som var basert på Audi 100.

LES OGSÅ:

Senere ble den til S6 – ettersom Audi 100 skiftet navn til A6. Konkurrentene var BMW M5, Ford Sierra Cosworth og Volvo 850 T5. På veien henger den gamle vogna fortsatt med. Du hører litt knirkelyder i forstillingen, og den trekker litt mot høyre – men den går som et lokomotiv. Automatkassen har noe hardere girskift enn på moderne biler, du får den heldigvis også med manuelt gir.

S4 byr på gode kjøreegenskaper og bra feste. Quattro gjør at grepet sikres gjennom svinger. Lyden fra den femsylindrede motoren er lekker og draget er herlig. 0-100 går på 6,8 sekunder.

Foto: Autofil Vis mer



Interiør
Dette var ny interiørstil for Audi på begynnelsen av 90-tallet. Nå er den litt passé, men takler tidens tann langt bedre enn mange av sine samtidige konkurrenter. Det er også en grunn til at ransfolket brukte de flittig – her har du plass til et rimelig heftig utbytte! De fleste S4 gikk som varebil på grønne skilter. I dag har til og med de fleste bruktimporterte eksemplarene passert 10-årsgrensen og fått baksete og hvite skilter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
I kategorien ”mest moro for penga” er S4 nesten uovervinnelig. I alle fall i innkjøp. Når du tar med driftsutgifter slår derimot pendelen mot den andre siden. For her snakker vi ekstremt dyr forsikring, samt heftige verkstedsregninger hvis noe skulle skje med den lettrimmede motoren eller girkassa.

Foto: Autofil Vis mer

Sannheten er at de aller fleste er chippet, eller enda verre – fått byttet turboer og innmat i motor. Den femsylindrede blokka er kjent for å være trimmingsvennlig, verre er det med girkasse og drivverk for øvrig. Finner du mot formodning et urørt eksemplar, kan du kose deg i mange år. I alle fall så lenge du tåler høye drivstoffregninger og å bli stanset av politiet hvert tiende minutt…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi S4 2,2 (1992)

Sprek og heftig, suveren vinterbil med masse plass

Dyr forsikring og service, tvilsomt image