Den ser egentlig relativt snill ut, helt til du oppdager de firedoble eksosrørene... Foto: Lehmann Photo Syndication
Den ser egentlig relativt snill ut, helt til du oppdager de firedoble eksosrørene... Foto: Lehmann Photo SyndicationVis mer

Audi S1 på vei!

Denne rimelig uskyldige Audien ble observert under vintertesting i Nord-Sverige nylig. Men la deg ikke lure: Her skjuler det seg godt over 200 hk, og best av alt: Quattro!

Audi S1 er et navn som egentlig hører hjemme hos den legendariske rallybilen som også het Sport Quattro. Med 30 cm kortere hjulavstand enn opphavet Audi Quattro så denne Gruppe B-bilen egentlig litt merkelig ut. Den fikk heller aldri den helt store suksessen i WRC, med bare en rallyseier (Walter Röhrl i Rallye Sanremo, 1985).

Likevel fikk Audi Sport Quattro S1 en enorm kultstatus, både gjennom sitt noe karakteristiske utseende og råe lydbilde, men også takket være de heftige kjøreegenskapene. Gateversjonene (såkalte homologeringsversjoner) hadde en nedtrimmet versjon av rallymotorene, som i utgangspunktet hadde 450 hk. Likevel, med 306 hk og en egenvekt på litt over et tonn var gatebilene særdeles spreke.

I den råeste versjonen hadde gamle Audi S1 600 hk. Her på vei til seier under Pikes Peak i 1987. Foto: Audi Vis mer

Toppen av kransekaka var likevel Sport Quattro S1 E2, med hele 600 hk. Denne vant det notoriske bakkeløpet Pikes Peak i 1987 med Walter Röhrl bak spakene. Og i over 25 år siden har S1-navnet fått ligge i fred...

Men nå er navnet altså tilbake. Ikke i en hårreisende rallybil, riktignok. Lille A1 kan i manges øyne se jålete og puslete ut, og bilen på bildene ser heller ikke så veldig brutal ut. Men sku ikke hunden på hårene. Som vanlig har de gjort sitt ytterste for å forkle testbilen. De greier likevel ikke å skjule de fire eksosstussene som stikker ut bak, kanskje det eneste som avslører at dette er noe utenom det vanlige.

Foto: Lehmann Photo Syndication Vis mer

Produksjonsversjonen kommer til å få flere tøffe visuelle oppgraderinger i tillegg til heftig motorisering. Ifølge flere kilder får S-versjonen av A1 den velprøvde 2-liters turbomotoren vi kjenner fra Audis øvrige modellrekke. I S1 får den sannsynligvis mellom 220 og 240 hk. Og ja, den får firehjulstrekk! Vi lukter vintertest i Autofil lang vei...

I den råeste versjonen hadde gamle Audi S1 600 hk. Her på vei til seier under Pikes Peak i 1987. Foto: Audi
Den ser egentlig relativt snill ut, helt til du oppdager de firedoble eksosrørene... Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication