Audi RS4: Ulv i fåreklær

Audi sparer ikke på kruttet i sin nye modell RS4, som lanseres til år 2000. Bilen ser relativt ”normal” ut, men under panseret skjuler det seg en rendyrket sportsbil. Tallene taler for seg selv: 380 hestekrefter, to turboer og en akselerasjonstid på 0-100 km/t på under fem sekunder…

Den nye Audi’en tar utgangspunkt i modellen S4. Men i stedet for S4s ”usle” 265 hestekrefter, har altså RS4 fått 380 hester under panseret. I tillegg kommer RS4 med større hjulbuer og tykke sideskjørt.

Til tross for dette ser bilen ikke ut som noe fartsuhyre. Det er under panseret de raskeste godsakene ”gjemmer” seg.

Skjulte godsaker

Audi RS4: Ulv i fåreklær

Vi kan nesten ikke få gjentatt det ofte nok: V6-motoren på 2,7 liter yter altså 380 hestekrefter. Med andre ord blir suget sikkert stort nok i magen når RS4 akselererer fra 0-100 km/t på under fem sekunder (i følge Audi). Topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 kilometer
i timen.

De to turboene, samt de fem ventilene per sylinder, gjør med andre ord jobben sin. Og fordi RS4 har større turboladere og høyere ladetrykk enn S4 har ytelsen også blitt 115 hester høyere. Dermed overgår RS4 sin forgjenger RS2, som yter 315 hestekrefter.

RS4 har seks gear og firehjulsdrift, samt et modifisert chassis (i motsetning til S4). Med ny design og 18-tommers felger blir det også plass til et større bremsesystem. En mer direkte styring skal øke styreresponsen og tilbakemeldingen.

Mer i vente

RS4 blir neppe det siste vi hører fra Audi når det gjelder sporty biler. RS4 sies å være det første medlemmet av en ny RS-familie, som kommer til å ligge over den sportslige S-serien (S3 til S8).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryktene sier endog at vi til neste år også kan vente oss en RS6 eller en RS3.