Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi RS2 (1994)

Dette var lenge en uoppnåelig superbil-killer som alle drømte om. Nå kan du faktisk kjøpe den til en fornuftig pengesum! Men gjør hjemmeleksa di, ellers vokser den summen fort…

Porsche stasjonsvogn! Ja, du leste riktig. Audi RS2 ble satt sammen hos Porsche i Zuffenhausen fra 1994-1995. Bilen var basert på S2 Avant, men ble et skikkelig råskinn. Porsche ordnet skikkelig hjuloppheng, bremser, forsterket girkasse og mer krefter fra motoren. Men den klassiske femmermotoren ble fortsatt satt sammen hos Audi. Ingen modifikasjoner var nødvendige på Audis firehjulstrekksystem, som tålte motorens 315 hk og en 0-100-tid på 5,2 sek uten problemer.

LES OGSÅ:

En RS2 bør helst nytes som en amerikansk muskelbil. Det vil si å gi full gass rett fram. For med sine 315 hester er det nok av krefter når du passerer det magiske området på 4000 omdreininger. Under dette turtallet ligger turboen nemlig bare og sover, og du kan cruise rolig rundt. Men på 4000 eksploderer turboen til liv, og i andregir får du et skikkelig herlig trøkk i magen av kreftene som holder seg helt til sperren kicker inn på 7500.

Det er også fort gjort å stoppe bilen, for bremsene er fenomenale. Men i svinger og til underholdende kjøring kan ikke en RS2 måle seg med for eksempel en Impreza. Det er massiv understyring av verste sort, og bilen ploger vilt rett fram. Men du verden så moro den er når veien er strak!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Her er stikkordet sportslig. Instrumentene og setene er skikkelige sportsbilsaker, og kombinert med en solid kvalitet på materialvalget, holder interiørene seg godt. Du bør derfor ikke ha noe problem med å finne en bil som er relativt pen inni. Sittestillingen er høy (eller taket for lavt), slik at mange lett vil subbe hodet oppe i taket. Håndbrekket var en katastrofe allerede da bilen var ny, og er totalt uegnet til å holde igjen bilen selv på en flat fotballbane.

Oppsummering
Et høyt antall entusiaster falt for bilen da den kom. Ikke minst dem som trengte en stasjonsvogn, og som nå fant en rask og brutal utgave som attpåtil var satt sammen hos Porsche. Det betyr at mange er blitt tatt godt vare på. Men siden bilen er såpass rask, betyr det også at mange er blitt ekstremt grisekjørt. Mange kriminelle likte også bilens fartsegenskaper i en relativt anonym innpakning.

Foto: Autofil Vis mer

Det vanlige publikum legger ikke merke til bilen, og tror det er en hvilken som helst gammel Audi stasjonsvogn. Men kjennere vil nikke anerkjennende til deg, når de oppdager hva slags bil det er. RS2 er blitt en skikkelig kultbil, og du vil garantert bli møtt med stor respekt i Audi-miljøet med en slik bil.

Men du bør ha tjukk lommebok, for RS2 er dyrt bilhold. Audi er også populære biler på bruktmarkedet, og RS-modellene holder seg svært godt i pris. RS2 står i en særstilling da den har en magisk Porsche-tilknytning, som de andre RS-bilene ikke har. Prismessig ligger bilene på mellom 150 000–250 000 kr her hjemme, avhengig av tilstand, og om det er privat eller forhandler.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi RS2 (1994)

Porsche-tilknytningen, rent design, ytelser

Massiv understyring, kostbar i drift