Audi R8 slått av en TT!

Enkelte Audi TT-kunder ønsker seg noe som hever seg over det de andre TT-kundene får. Det er fullt mulig; her er et glitrende eksempel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har konstatert under test at siste generasjon Audi TT er mer finstemt og sportslig enn forgjengeren var. Den kan dermed mer naturlig nevnes i sammenheng med sportsbiler av typen BMW Z4, Porsche Cayman eller Nissan 350Z - til tross for at TT kommer kun som forhjuls- eller firehjulsdrevne versjoner.

40 års erfaring

Dette gjør det mer interessant å kikke nærmere på hva slags opplevelser man kan bli tilbudt med profesjonelt tunede utgaver av den nye Audi-sportsbilen. Av det heftigste vi har sett så langt må vi trekke frem Nothelles forslag. Dette selskapet, som er basert i Ratingen i nærheten av Düsseldorf, har jobbet seriøst med trimming i 40 år. Med sitt nyeste TT-program har de villet skille seg ut fra den gemene hop av Audi-trimmere, og har i hvertfall lykkes med å skape oppmerksomhet.

520 hester

image: Audi R8 slått av en TT!

Audi R8 slått av en TT!

  1. Store bilder!


I tillegg til de visuelle "forbedringene" som spesifikke sideskjørt, spoilere, luftinntak og - selvfølgelig - felger i flere varianter - tilbyr Nothelle et senkesett som kompletterer den råere profilen ved å legge bilen 2,5 centimeter lavere og - kronen på verket - kraftige effektøkninger hvorav den råeste gir hele 520 hestekrefter til 3,2-liters V6-motoren som i sin originale utførelse nøyer seg med 250.

Raskere enn R8

Det er denne versjonen som virkelig fikk oss til å sperre øynene opp. Her snakker vi ikke bare om chip-trimming, men om en ombygget motor og drivlinje. Hovedelementet er dobbel turbolading for økt effekt og dreiemoment, mens tilpasset utveksling på girkassen og forsterket kløtsj skal gjøre det realistisk å få utnyttet det imponerende kavaleriet. Som sagt er toppefekten oppgitt til 520 hester, maksimalt dreiemoment til solide 635 newtonmeter og toppfarten skal være "cirka" 308 kilometer i timen - altså 7 mer enn selveste Audi R8!

Fete hjul m.m.

image: Audi R8 slått av en TT!


Når det gjelder akselerasjon nevner ikke Nothelle noe om det i sin pressemelding, men med de ytelsestallene som er oppgitt burde firehjulstrekkeren greie 0 til 100 på under 4,5 sekunder. Vi antar da at bilen er utstyrt med de imponerende hjulene Nothelle tilbyr - det være seg med hvit, svart eller alu-finish. Dimensjonene 255/30-20 tyder på at veigrepet burde være av de bedre.

Vi har dessverre ingen priser å gi de nysgjerrige, men for de spesielt interesserte finnes mer informasjon på Nothelles hjemmesider: www.nothelle.com.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!