Audi R8 har fått en lettere ansiktsløftning som skal hjelpe den gjennom tiden frem til en ny dukker opp, antakelig i 2014. Viktigste nyhet: En mye bedre automat - S tronic basert på PDK fra Porsche og ikke lenger R tronic hentet fra Lamborghini. Foto: Audi
Audi R8 har fått en lettere ansiktsløftning som skal hjelpe den gjennom tiden frem til en ny dukker opp, antakelig i 2014. Viktigste nyhet: En mye bedre automat - S tronic basert på PDK fra Porsche og ikke lenger R tronic hentet fra Lamborghini. Foto: AudiVis mer

Audi R8 oppgraderes

Det er faktisk hele seks år siden Audi R8 ble lansert. Nå er den kraftig oppdatert.

Ikke misforstå - det betyr ikke - som man kan se av bildene - at den har fått radikalt endret design eller helt nye motorer. Men en av de få svakhetene ved utgående modell er utbedret: Audi R8 er nå tilgjengelig med en rask og effektiv dobbeltkløtsjkasse i stedet for R tronic-girkassen den utgående modellen var belemret med.

LES OGSÅ:

Standard er fortsatt en sekstrinns manuell girkasse, bortsett fra den nye toppmodellen R8 V10 plus, som får S tronic som standard.

Mye bedre girkasse

I og med at Porsche nå er en del av Volkswagen-konsernet, var det nærliggende å ty til transmisjonsløsningen fra den kanten, og legge Lamborghini-løsningen på hyllen. Dobbeltkløtsjkassen til Porsche (PDK), er nemlig en fryd å kjøre i forhold til R tronic. Det er dessuten en réell dobbeltkløtsjkasse i motsetning til R tronic, og kan dermed få S tronic - benevnelsen, som er navnet Audi gir dobbeltkløtsj-girkasser, på samme måte som de gir navnet quattro til firehjulsdrift uansett teknisk løsning.

Test i Norge av R8 med R tronic-girkasse

Audi R8 V10 plus:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

Mest krefter bakover

under normale kjøreforhold fordeles 15 prosent av dreiemomentet via S tronic-kassen forover; ved hjulspinn på bakhjulene kan ytterligere 15 prosent flyttes fremover. Bakakselen er forsynt med mekanisk differensialsperre. Normalvektfordeling er 43/57 på respektive for- og bakakselen.

Hittil raskeste R8-versjon

Ny er også varianten R8 V10 plus - som heretter er den nye toppversjonen av R8 og som gir ny rekord på øvelsen 0-100 for denne bilen: 3,5 sekunder med S tronic, 3,8 med manuell girkasse dersom man skulle velge det - men S tronic er standard på R8 V10 plus. Den noe forbedrede ytelsen i forhold til "vanlig" R8 V10 har å gjøre med at V10-motoren på 5,2 liter har fått 550 hestekrefter i stedet for 525 og et dreiemoment øket fra 530 til 540 newtonmeter.

Banetest av Audi R8 V10

Audi R8 V10:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Farbe: Suzukagrau Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Ansiktsløftning

Selve ansiktsløftningen er en oppfrisking av utseendet mens vi venter på den mer fornyede R8 som ventes i 2014. Det mest iøynefallende er frontlyktene, som er LED som standard på alle versjoner. Ellers er dekoren noe endret rundt omkring på karosseriet; vi overlater til den kyndige leser å prøve å oppdage endringene selv på de mange bildene i bildeserien.

Les også: Audi S diesel

Audi R8 V8:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Audi R8 Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Audi R8 har fått en lettere ansiktsløftning som skal hjelpe den gjennom tiden frem til en ny dukker opp, antakelig i 2014. Viktigste nyhet: En mye bedre automat - S tronic basert på PDK fra Porsche og ikke lenger R tronic hentet fra Lamborghini. Foto: Audi
Det braker løs i 2013 med 10 nye lanseringer bare i januar. Foto: Audi
Foto: Audi
Farbe: Brillantrot Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi R8 - 2013-modell. Ytelser. (Tall i parantes gjelder versjon med manuell girkasse)
 R8 V8 CoupéR8 V8 SpyderR8 V10 CoupéR8 V10 SpyderR8 V10 Plus
Motor4.2 V84.2 V85.2 V105.2 V105.2 V10
Effekt430 hk430 hk525 hk525 hk550 hk
Dreiemoment430 Nm430 Nm530 Nm530 Nm540 Nm
0-100 km/t (sek.)4,3 (4,6)4,5 (4,8)3,6 (3,9)3,8 (4,1)3,5 (3,8)
Toppfart (km/t.)300 (302)298 (300)314 (316)311 (313)317 (319)

Dimensjoner:

 Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer