Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi Quattro (1981)

Audi var en av de første med firehjulstrekk på personbiler. Legendariske Ur-Quattro gjorde rent bord når den stilte til rally for første gang. Som bruktbil er gateversjonen noe for spesielt interesserte, helst med gode mekaniske ferdigheter…

For ordens skyld: Bilen het aldri Ur-Quattro. Den het bare Quattro, men siden det har kommet flere ”quattroer” siden (med liten q, henviser til firehjulsdriftsystemet) har man i ettertid valgt å kalle den Ur-Quattroen (den første og opprinnelige). Audi Quattros firehjulsdrift revolusjonerte rallysporten. Men Quattroens kobling av sterk turbomotor og drift rund baut, hadde enda større ringvirkninger på landeveien (det fantes forsøk med firehjulsdrevne sportsbiler før Audi Quattro – som for eksempel Jensen Interceptor FF – men ingen med samme suksess).

LES OGSÅ:

Den dannet malen for en hel bilklasse. Nå kunne du ha sportsbilytelser hele året, på alt slags underlag! Hvis lyden skal avgjøre bilvalget ditt, vinner Audien overlegent. Femmeren skriker i anstrengt vellyst, i et av bilverdenens beste tonefall. Motoren er montert på langs fremfor forakselen, i tillegg har den konstant 50/50-fordeling av kreftene mellom for- og bakhjul.

Inntrykket av hele bilen går på at den er utviklet mer med hjernen enn hjertet.
Her er det ingeniører som har sett på arbeidsoppgaven og kommet med passende løsninger. Bilen er fremtung og derfor utpreget understyrt. Styreresponsen er ikke den beste. For å få bilen mer medgjørlig i svinger, er det en klar fordel å lære seg å venstrebremse. Løser du Quattro-gåten, skuffer du fra de fleste i snøføyk og storm.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Audi-interiøret er preget av stram ryddighet. Litt gammeldags i dag, men veldig funksjonelt. Setene har grei sidestøtte og er rimelig slitesterke.

Oppsummering
Du kan dele Quattroen i to typer; 10- eller 20-ventiler. Har du mulighet, så strekk deg til 20-ventileren. Ikke bare er den langt mer driftssikker, men den har også et helt annet potensial. Den 20-ventilerte femmeren er en alvorlig kraftpakke, og noe av det mest trimmingsvennlige som er laget. Denne motoren ble levert i bilen mellom 1989 og 1991. Driftsmessig er det verdt å nevne at bilen har Bosch K-Jetronic innsprøytning, et system som ikke akkurat er firmaets høydepunkt.

Foto: Autofil Vis mer

Mange her i redaksjonen ser på Ur-Quattroen som litt oppskrytt og overpriset, men den har absolutt sine tilhengere. Et pent eksemplar koster fort over 200 000 kroner, noe som er absurd mye penger for en tredve år gammel bil. Deletilgangen er ikke helt topp, og deleprisene høye. Men det koster å være kar! I tillegg ble det bare solgt fem biler nye i Norge, resten er bruktimportert. Sjekk historikken nøye!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi Quattro (1981)

En rallylegende med høy status

Lite bil for pengene