Audi og Porsche stjerner på bilsalongen i Paris

De kappes om å være først og hottest, bilprodusentene. Resultatet er at vi allerede visste hvordan de aller fleste konseptene og produksjonsmodellene så ut lenge før Mondial de l'Automobile. Har bilutstillingene utspilt sin rolle?

Porsche Carrera GT: Showets store stjerne og overraskelse Vis mer

Bare se på listen over konsepter og produksjonsmodeller vi allerede har omtalt i ukene før Paris-utstillingen: Nissan viser X-trail som vi vet kommer til Norge på nyåret. Renault oppgraderer Laguna som virkelig har blitt en lekkerbisken. Peugeot skal dra silkelaknene av 206 CC, og Ford viser sin nye Mondeo. Gjesp.

BMW skilter med en ny Mini, og VW lanserer nye dieselmotorer, mens Seat fortsetter sin GT-trend med Leon Cupra 4. Mercedes skulle overraske med sin C-klasse Coupe. Hørt om disse bilene før? Ja? For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at lenkene i teksten ovenfor peker tilbake til artikler som ble publisert på DinSide helt tilbake til 27. juli i år.

Litt krydder i hverdagen

Riktignok fikk vi også denne gang noen hyggelige overraskelser i form av Porsche Carrera GT V10, Audi Steppenwolf, Seat Salsa MPV og et par andre mer eller mindre produksjonsklare biler.

Erstattes røyk og lettkledde damer av Flash og HTML?

Med andre ord: Overivrige PR-avdelinger hos bilprodusentene ser ikke lengre effekten av å lansere sine konsepter samtidig med alle andre. Det er neppe tilfeldig at vi har fått så å si daglige drypp av nyheter de siste tre ukene før utstillingen starter.

Så kan man kanskje hevde at bilutstillinger ikke er til for å tekkes nyhetskåte journalister, snarere skal publikum få ta og føle på glattpolerte fremtidsdrømmer.

Problemet er bare at jo flere nyheter som lekkes på forhånd -- og i stadig mer interaktive og utfyllende formater -- jo mindre kan bilutstillingene skilte med "nyhetenes interesse". Jo mer mettet på nyheter den jevne bilkjøper er, jo mindre interessant er det å stå i kø for å få tatt en titt på den siste Ferrari 550 Barchetta Pininfarina.

Erkekonservativ bilindustri

Foreløpig har svært få bilprodusenter faktisk utnyttet de mulighetene for interaktive panglanseringer som ligger i Flash, Java, HTML og ulike videoformater. Men det skjer ting. Peugeot og et par andre har live web-kamera på sine utstillingspodier. Volvo har signalisert et paradigmeskifte for salg av biler: Heretter skal alt salg av nye biler foregå på nettet, forhandlerne skal reduseres til service-sentre der kundene kan ha bilen til reparasjon, og hente sin nye eller brukte bil.

Vi venter at flere kommer til å gjøre lignende strukturendringer, inntil videre har vi bare blitt litt mindre interessert i å reise på bilutstillinger. I alle fall til Paris.