PREMIERE I LA: Først kommer SUV-en e-tron quattro, så kommer e-tron sportback, deretter kommer e-tron GT. Sistnevnte er forhåndsvist helt nylig som konseptbil på bilutstillingen Los Angeles Auto Show. Foto: Audi
PREMIERE I LA: Først kommer SUV-en e-tron quattro, så kommer e-tron sportback, deretter kommer e-tron GT. Sistnevnte er forhåndsvist helt nylig som konseptbil på bilutstillingen Los Angeles Auto Show. Foto: AudiVis mer

Ny elbil fra Audi

Audi og Porsche samarbeider om ny elbil

Audi e-tron GT skal komme på markedet om to år, men vises allerede nå som konseptbil.

Porsche skal i løpet av kommende år lansere sin første rene elbil, ved navn Taycan. Den er tidligere kjent under konseptnavnet Mission E.

Da er det nærliggende å tenke at når Audi gjør seg klar til å lansere en elbil med både lignende dimensjoner og ytelser, vil den være basert på den samme plattformen - som er tilnærmet produksjonsklar.

El Gran Turismo

Og selv om Audi ikke sier dette rett ut, legger de ikke skjul på at det ligger et samarbeid med Porsche bak utviklingen av e-tron GT. Dette er en såkalt stor firedørs kupé, i Gran Turismo-format.

E-tron GT er 496 centimeter lang, 196 centimeter bred og bare 138 centimeter høy. Det er dimensjoner som gjør at den eksempelvis kan sammenlignes med en Mercedes-AMG GT 4-door Coupé.

GRAN TURISMO: I profil er ikke Audi e-tron GT concept helt ulik dagens Audi A7 Sportback. Foto: Audi
GRAN TURISMO: I profil er ikke Audi e-tron GT concept helt ulik dagens Audi A7 Sportback. Foto: Audi Vis mer

I produksjon om to år

Den ble nylig vist i Los Angeles som konseptbil, men det er allerede klart at den skal settes i produksjon. Det er Audis datterselskap, Audi Sport GmbH, som er ansvarlig for å få produktet ut på markedet. Finpussingen frem til da vil blant annet ta hensyn til tilbakemeldinger fra publikum, fra bilutstillingen i Los Angeles, der konseptbilen ble vist.

Dette vil da bli Audis tredje elektriske bil etter e-tron, som vi nylig har prøvekjørt i ferdig utgave, og e-tron Sportback, som skal komme til neste år.

Drivlinjens layout er, ikke overraskende, svært lik den vi kjenner fra Porsche Taycan. Vi snakker om en batteripakke på «over 90 kWt», som ligger flatt nederst i gulvet mellom akslingene, én elektromotor foran og én bak. Akselavstanden er for øvrig 290 centimeter.

FOR VEGANER: Det er ingen spøk: Det for øvrig høyteknologiske interiøret i Audi e-tron GT er garantert vegansk. Og teppene er laget av... resirkulerte fiskegarn (!) Foto: Audi
FOR VEGANER: Det er ingen spøk: Det for øvrig høyteknologiske interiøret i Audi e-tron GT er garantert vegansk. Og teppene er laget av... resirkulerte fiskegarn (!) Foto: Audi Vis mer

Kan superlades

Ladesystemet er, som hos Porsche, et 800-volts-system som muliggjør superhurtig lading når dette blir tilgjengelig. Fra 0 til 80 prosent (32 mil ekstra rekkevidde), skal da ikke ta mer enn cirka 20 minutter.

Det er lagt opp til induksjonslading via en ladespole som skal kunne ta 11 kilowatt ladeeffekt og dermed kunne lade opp batteripakken over natten.

Total maksimal effekt er 590 hestekrefter, mens rekkevidden er oppgitt til cirka 40 mil, etter den nye målestandarden WLTP. Om man velger å forsake denne rekkevidden, kan man akselerere fra 0 til 100 på 3,5 sekunder og øvelsen til 200 skal gå unna på vel tolv sekunder, et snaut sekund mer enn BMW M5 (600 hk).

RUVER: Den er lang, lav og bred, utstyrt med matrix LED-lys og 22-toms felger. Foto: Audi
RUVER: Den er lang, lav og bred, utstyrt med matrix LED-lys og 22-toms felger. Foto: Audi Vis mer

Skal ha plass nok

Konseptbilens interiør skal ha god plass til fire voksne - også bak, til tross for den fallende taklinjen. Dette takket være et lavt plassert baksete som er muliggjort av batteripakkens plassering nederst i gulvet. Bagasjeplass er fordelt på et koffertrom bak på 450 liter og et foran (såkalt «frunk»), på 100 liter.

Her inne oser det av økologi og samfunnsansvar, og er garantert kompatibelt med en vegansk livsstil. E-tron GT vil selvsagt inneholde det nyeste av avansert teknologi på sikkerhets og assistanse-, underholdnings- og kommunikasjonsfronten.

Noe særlig mer vites ikke i skrivende stund, men denne bilen kommer vi garantert tilbake til i overskuelig fremtid.