Audi mangler alu-kompetanse

Både småbilen Audi A2 og luksusbilen A8 er laget i aluminium. Det gir seg fordeler i lavere vekt og derigjennom lavere forbruk – samtidig som biler med aluminiumskarosserier er litt av et prestisjeprosjekt for fabrikken.

Men nå slår aluminiumen sprekker. Skader etter større ulykker må nemlig rettes opp i utlandet. Den norske importøren, Harald A. Møller, har ikke kompetanse til å gjøre selv.

Sendes til Tyskland

- Det er riktig at vi må sende Audi A2 og A8 til Tyskland for oppretting når bilene har blitt rammeskjeve, men mindre karosseriskader retter vi opp her hjemme, sier informasjonssjef Arne Lorvik i Harald A. Møller.

- Rett over sommerferien åpner vi dessuten et spesialverksted for aluminium på Skedsmo. Da er det slutt på å sende biler med alvorlige skader til Tyskland for å få rettet dem opp, fortsetter Lorvik.

Forsinkelse

Audi mangler alu-kompetanse

For deg som eier en Audi A2 eller en A8 betyr importørens praksis at du må vente lenger før du får tilbake bilen etter en ulykke.

- Bor kunden i Tromsø, snakker vi om en forsinkelse på opptil en arbeidsuke, men det går raskere dersom kunden bor på Østlandet, hevder Lorvik.

I dag ruller omlag 600 hundre aluminumsbiler fra Audi på norske veger, fordelt på modellene A2 og A8.