LUFTMOTSTAND: På nye e-tron har Audi fokusert mer på luftmotstand enn på vekt, for å øke rekkevidden. Foto: Audi
LUFTMOTSTAND: På nye e-tron har Audi fokusert mer på luftmotstand enn på vekt, for å øke rekkevidden. Foto: AudiVis mer

Mer om e-tron

Audi letter på sløret om e-tron

Audi slipper stadig mer informasjon om sin nye e-tron elbil, og endelig kommer noe vi har ventet på i årevis – en verdensnyhet.

Nei da, vi har ikke fått vite offisiell rekkevidde enda, annet enn det vi fikk vite om batterikapasitet under et pressemøte i Berlin nylig.

Men nå deler Audi en hel del om bilens utforming, ytre vitale mål, pluss noen viktige detaljer om utstyr.

Kortversjonen er at bilen er stor, den er godt utstyrt, og det er til og med duket for en verdensnyhet.

Ingen lettvekter

Vekt er mindre viktig enn på en ordinær bil med forbrenningsmotor, mener de hvitkledde ingeniører i Audi AG, og de har selvfølgelig rett.

Selv om det brukes mer energi for å bygge fart på en tung bil, drar den til gjengjeld nytte av vekten under regenerering.

Samtidig er det greit å vite at det ikke er noe nullregnskap. Det koster alltid mer å holde en tung bil i bevegelse enn en lett. Men så skal da også e-tron være en premium bil i øverste klasse, både med tanke på opplevelse og til dels i størrelse. På batteribiler ønsker man som regel lang rekkevidde, og må dermed også akseptere høy vekt.

Størrelsen teller

Vi kan herved dele de vitale målene på bilen, noe de fleste som står på venteliste antakelig bryr seg om. De fleste har antatt at bilen havner mellom Q5 og Q7 i størrelse, og det ligger ikke så langt fra sannheten.

De vitale målene er:

  • Lengde: 4.901 mm
  • Bredde: 1.935
  • Høyde: 1.616 mm
  • Akselavstand: 2.928 mm
MÅLENE: Nå er også størrelsen kjent. Foto: Fred Magne Skillebæk
MÅLENE: Nå er også størrelsen kjent. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

En ting som derimot er særdeles viktig er luftmotstanden. Enhver erfaren elbilist har opplevd hvor mye mer energi bilen krever så snart man kommer ut på motorveien. Dette kan leses direkte av på forbruk og rekkevidde, og Audi har lagt seg i selen.

Resultatet er at den store bilen, med en samlet motstandsflate på 0,74 kvadratmeter, har fått en Cd-verdi på 0,28. Dette er faktisk bedre enn på Audi Q3, som er en mindre bil.

Audi mener selv de har tatt i bruk ekstraordinære metoder for å få til dette. Det ekstra arbeidet med luftmotstanden alene har bidratt til en økning i rekkevidde på rundt 35 kilometer, mener de. Dersom de skulle hentet tilsvarende økning av rekkevidde gjennom vektreduksjon, ville det betydd at bilen hadde måtte slankes med rundt et halvt tonn.

INGEN TILFELDIGHET: Enhver endring gir et avgjørende resultat. Foto: Audi
INGEN TILFELDIGHET: Enhver endring gir et avgjørende resultat. Foto: Audi Vis mer

Innpakningen

At selve bunnen under bilen er tettet, bidrar på sin side med 17 Cd-poeng. Samtidig beskytter det batteriet for steinsprut og annet. I fronten er det satt inn luftinntak som kan åpnes og lukkes, alt etter hva som er mest hensiktsmessig – luft for bedre kjøling, eller mindre luftmotstand. I hastigheter mellom 48–160 km/t lukkes disse så mye som mulig for å redusere ytterligere 15 Cd-poeng.

Interessant er det også å se at Audi har kledd inn både elmotorer og understell med et flismateriale, både for å beskytte og å dempe støy.

Verdens første

Speilhusene er blant utfordringene ved enhver bil, når det gjelder luftmotstanden. Derfor ser vi ofte at speilhus har fått former og fasonger som kanskje ikke ser naturlig ut, men som er laget slik for å lede luften lettest mulig forbi. Som verdens første har Audi nå gjort fiction om til realitet.

FOR FØRSTE GANG: Speil er byttet med kamera. Foto: Fred Magne Skillebæk
FOR FØRSTE GANG: Speil er byttet med kamera. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Audi har som første merke ut gjort alvor av å sette på virtuelle speil. Husene inneholder kun et lite kamera, oppvarmet selvfølgelig.

Ettersom speilhusene med kameraene stikker 15 centimeter mindre ut enn ordinære speilhus, er luftmotstanden også så mye som 5 Cd-poeng mindre. Bildet fra kameraene vises på en OLED-skjerm som sitter på innsida i overgangen mellom interiøret og dørene. Men, disse kameraene vil bli å finne på utstyrslista. Ikke som standard.

Audi e-tron vil komme med 19-tommere som standard, i dimensjon 255/5 R19. Dette skal gi en reduksjon på 3 Cd-poeng, men på en bil som dette vil mange likevel gå for tilvalgshjulene, som blir valgfritt 20- eller 21-tommere.

30. august skal bilen vises for offentligheten uten kamuflasje, en merkedag for flere tusen kunder som står på venteliste.