Audi i fåreklær

Litt senket, store luftinntak i grillen og diskrete merker i grillen og på bakluken. Mer er det ikke som sladrer om den sterkeste Audi A6 noensinne.

Audi i fåreklær
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For de motorfikserte kan Audi med sin A6-serie oppfylle de fleste behov. Men både ”vanlige” V6ere og V8ere blekner mot kraftpakken som har funnet sitt rede under panseret på Audi RS6.

Biturbo

V8-motoren, som vi allerede kjenner fra S6, har fått ny motorstyring og to turboladere i tillegg til optimaliserte innsugs- og eksoskanaler – og resultatet er at S6 sine 340 hester har blitt til 450 hester i RS6. Også dreiemomentet har økt, fra 420 newtonmeter i S6 til 560 newtonmeter i RS6.

Til å få kreftene ned på bakken har Audi utstyrt bilen med firehjulsdriftssystemet Quatto og automatgir.

Rask

Omsatt i sekunder blir Audi RS6 et råskinn. Stasjonsvognsutgaven skal greie 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder mens 0 til 200 kilometer i timen er unnagjort på raske 18 sekunder.

Audi i fåreklær

Audi kan dermed nyte statusen som raskest i klassen, men bare en liten periode. Den nye E-klassen fra Mercedes-Benz blir, i AMG-versjon, utstyrt med kompressormotoren med 476 hestekrefter og 700 newtonmeter kjent fra SL 55 AMG. Ryktene om BMWs 5,5 liters V10 motor med rundt 500 hestekrefter begynner også å bli håndfaste. Det er i hvert fall ingen tvil om at det blir hardt i toppen i supersedanklassen.

Til høsten

Nytt på Audi RS6 er et understell som Audi har valgt å døpe DRC (Dynamic Ride Control). Systemet forhindrer at bilen krenger ved hurtig svingkjøring, noe som igjen forbedrer kjøreegenskapene. Audi RS6 kommer til Norge til høsten. Prisene er ikke klare.