Audi i fåreklær

Litt senket, store luftinntak i grillen og diskrete merker i grillen og på bakluken. Mer er det ikke som sladrer om den sterkeste Audi A6 noensinne.

Audi i fåreklær
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For de motorfikserte kan Audi med sin A6-serie oppfylle de fleste behov. Men både ”vanlige” V6ere og V8ere blekner mot kraftpakken som har funnet sitt rede under panseret på Audi RS6.

Biturbo

V8-motoren, som vi allerede kjenner fra S6, har fått ny motorstyring og to turboladere i tillegg til optimaliserte innsugs- og eksoskanaler – og resultatet er at S6 sine 340 hester har blitt til 450 hester i RS6. Også dreiemomentet har økt, fra 420 newtonmeter i S6 til 560 newtonmeter i RS6.

Til å få kreftene ned på bakken har Audi utstyrt bilen med firehjulsdriftssystemet Quatto og automatgir.

Rask

Omsatt i sekunder blir Audi RS6 et råskinn. Stasjonsvognsutgaven skal greie 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder mens 0 til 200 kilometer i timen er unnagjort på raske 18 sekunder.

Audi i fåreklær

Audi kan dermed nyte statusen som raskest i klassen, men bare en liten periode. Den nye E-klassen fra Mercedes-Benz blir, i AMG-versjon, utstyrt med kompressormotoren med 476 hestekrefter og 700 newtonmeter kjent fra SL 55 AMG. Ryktene om BMWs 5,5 liters V10 motor med rundt 500 hestekrefter begynner også å bli håndfaste. Det er i hvert fall ingen tvil om at det blir hardt i toppen i supersedanklassen.

Til høsten

Nytt på Audi RS6 er et understell som Audi har valgt å døpe DRC (Dynamic Ride Control). Systemet forhindrer at bilen krenger ved hurtig svingkjøring, noe som igjen forbedrer kjøreegenskapene. Audi RS6 kommer til Norge til høsten. Prisene er ikke klare.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.