FORSINKELSE: Audi e-tron, den elektriske SUV-en som skal konkurrere med Tesla, blir noen uker forsinket, ifølge produsenten selv. Dette på grunn av programvareoppdatering. Foto: REUTERS/Benoit Tessier
FORSINKELSE: Audi e-tron, den elektriske SUV-en som skal konkurrere med Tesla, blir noen uker forsinket, ifølge produsenten selv. Dette på grunn av programvareoppdatering. Foto: REUTERS/Benoit TessierVis mer

Programvare må oppdateres og deretter godkjennes

Audi e-tron blir forsinket

Vil ikke få noen påvirkning for utlevering til norske kunder, hevder importøren.

Den tyske storavisen Bild am Sonntag kunne i går fortelle at den elektriske SUV-en fra Audi, som vi nylig prøvekjørte, risikerer å komme senere enn planlagt i produksjon, dette grunnet en programvareoppdatering som krever ny typegodkjenning av bilen.

E-tron har cirka 15.000 forhåndsbestillinger per i dag - av dem er hele 7000 nordmenn.

Programvare og regler

Årsaken til forsinkelsen skal altså hovedsakelig ha med regelverket rundt typegodkjenningen å gjøre. Audi hevder at de omprogrammere systemene i bilen for å gi en bedre kundeopplevelse. Dette medfører at modellen i henhold til regelverket må typegodkjennes på nytt - med ekstra forsinkelser som resultat.

- Offisielt fire uker

følge den norske importøren skal forsinkelsen ikke påvirke utleveringstidspunkt, som er blitt oppgitt til tidlig i 2019.

Informasjonssjef i Audi, Morten Moum, bekrefter overfor Dinside at det er snakk om noen ukers forsinkelse grunnet software-oppdatering.

- Dette vil ikke ha noen påvirkning på leveringstiden for norske kunder, hevder Moum. - Etter hva vi offisielt har fått beskjed om fra fabrikk, dreier det seg om fire ukers utsettelse grunnet programvareendringer og ny typegodkjenning.

Diskusjoner med batterileverandør

Bild am Sonntag skriver at det ifølge industri-innsidere kan komme til å dreie seg om flere måneders forsinkelse, men dette bekreftes ikke offisielt.

I tillegg skal det være forhandlinger på gang mellom Audi og leverandøren av battericeller, LG Chem, som ifølge Bild am Sonntag. Den koreanske underleverandøren skal ifølge den tyske avisen være i ferd med å prøve å «skru prisene kraftig i været». (Det skal være snakk om rundt ti prosent).

Batteriprodusenten skal på den måten forsøke å utnytte sin dominerende markedsposisjon som kommer av den kraftig økte etterspørselen - et stadig større antall bilprodusenter handler batteriteknologi hos LG Chem.

Den tyske talsmannen for Audi uttaler overfor Bild am Sonntag: - Vi kommenterer av prinsipp ikke pågående prisforhandlinger med underleverandører.