Audi e-tron Scooter

Audi annonserer el-sparkesykkel

Eller er det et elektrisk rullebrett med styre? Det er faktisk begge deler.

AUDI E-TRON SCOOTER: Elektrisk sparkesykkel eller rullebrett? Ja takk, begge deler, sier Audi. Foto: Audi
AUDI E-TRON SCOOTER: Elektrisk sparkesykkel eller rullebrett? Ja takk, begge deler, sier Audi. Foto: Audi Vis mer

Også Audi kaster seg inn i det stadig økende markedet for elektriske sparkesykler med den 12 kilo tunge e-tron Scooter, som fremstår som en blanding mellom en el-sparkesykkel og et rullebrett.

E-tron Scooter skiller seg ut fra mer tradisjonelle el-sparkesykler ved at den har fire hjul i stedet for to, og at føreren står sidelengs.

Styret holder du i med én hånd, og ikke to som er normalt med sparkesykler, og man bruker bena for å styre sparkesykkelen – akkurat som på et rullebrett – ved å flytte tyngden fra side til side. Audi skriver i pressemeldingen at bevegelige akslinger på alle fire hjulene gjør at du kan klare ekstra krappe svinger.

Hva med akselerering og bremsing? Du bare vrir på styret, men du har også en hydraulisk fotbrems tilgjengelig.

Batteripakken er festet til styret. Det grønne lyssirkelen er batteriindikatoren. Foto: Audi
Batteripakken er festet til styret. Det grønne lyssirkelen er batteriindikatoren. Foto: Audi Vis mer

Audi sier at rekkevidden per lading ligger på 20 kilometer og at e-tron Scooter også regenererer batteriet når du bremser, men det er uvisst hvor effektiv denne metoden er på elektriske sparkesykler. Topphastigheten er for øvrig på 20 kilometer i timen, slik at du trygt kan benytte den i Norge.

Kan bli dyr

El-sparkesykkelen er utstyrt med både front- og baklys, samt bremselys, men også Bluetooth som blant annet skal beskytte mot tyverier. Vi er usikre på hvordan dette fungerer, men trolig er det snakk om at brukeren varsles hvis noen forsøker å stikke av med e-tron Scooter-en.

Enn så lenge er Audi e-tron Scooter kun et konsept, men planen er å slippe denne el-sparkesykkel- og rullebretthybriden på markedet i 2020. Prisen ventes å starte på 2000 euro, som i skrivende stund tilsvarer ganske nært 20.000 kroner.

Audi skriver i pressemeldingen at el-sparkesykkelen muligens blir tilbudt til dem som kjøper elbilen med samme navn, og det kan bli mulig å lade den i bagasjerommet i bilen.