Audi: Allroad Quattro

GENÈVE (DinSide Bil): Audi Allroad Quattro trekker store mengder tilskuere på utstillingen i Sveits. Et av alpenes hjemland er meget passende omgivelser for lanseringen av denne bilen.

Audi: Allroad Quattro

Av Jan Harry Svendsen og Stian Gihle

Allroad Quattro blir første gang vist i dag, og Audi har virkelig over gått seg selv denne gangen. Dette er en kraftig modifisert A6 med forsterkede støtfangere, ny grill, nye felger, og beskyttelsesplater under i rustfritt stål. I tillegg er bilen hevet og sporvidden er øket. De nye felgene med fem eiker er 17 tommer i diameter og bak er det et grovt eksosrør på hver side.

Allroad Quattro leveres med firetrinns luftfjæring som kan reguleres opp og ned. Som ekstra utstyr kan du få girkasse med lavgir, men dette leveres kun på biler med manuelt gir. Tidligere har dette vært forbeholdt mer tradisjonelle terrengbiler.

Regulerbar luftfjæring

Systemet hever og senker hjulene individuelt og skal dermed sørge for tilstrekkelig bakkeklaring når du kjører utenfor de beste veiene. I høy hastighet senker bilen seg selv i fire trinn. Maksimal bakkeklaring er 208 millimeter og minste bakkeklaring er 142 millimeter. Fører kan også heve og senke bilen som han vil ved å bruke en bryter inne i bilen.

Bensin og diesel under panseret

På motorfronten er det i første omgang to motorer det er snakk om. Bensinmotoren vil bli en 2,7 liter V6 med to turboladere. Denne vil i Allroad Quattro yte 250 hestekrefter. Bilen blir også tilgjengelig med en V6 dieselmotor på 2,5 liter og 180 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når inntar bilen Norge

Importøren regner med presentasjon av Allroad Quattro i september. Priser er ikke fastsatt, men med de motorene som sitter i denne bilen blir den antagelig ikke noe hyppig syn på norske veier.

Tilbake til Genève-oversikten