Audi AL2: Designstudien som ble virkelighet

Audi har etter hvert fått tradisjon for å sette designstudier i produksjon. De siste årene er Audi TT et slikt eksempel, så kom beslutningen om at Allroad Quattro skulle settes i produksjon og nå har den tyske produsenten besluttet å sende Al2 nedover samlebåndet.

Med en tresylindret motor med direkte bensininnsprøytning, aluminiumskarosseri og et mildt sagt futurisktisk design skal Audi Al2 kapre kunder fra Mercedes A-klasse. I følge våre kilder vil ikke Al2 bli vesentlig forandret, verken hva gjelder design eller spesifikasjoner, når den settes i produksjon neste år.

Aluminium

Al2 blir mindre enn dagens Audi A3, og er i første rekke ment som bybil. Teknikken blir likevel avansert nok. Fra toppmodellen A8 har Al2 arvet aluminiumskarosseri, og Audi Space Frame (ASF). Fordelen med det er lavere vekt, Al2 veier 750 kilo, og bedre vridningsstabilitet. Audi Al2 får, i likhet med A-klasse, dobbelt gulv som skal gi bedre plassutnyttelse fordi man bygger i høyden. Det betyr at med en lengde på bare 3.76 meter virker Audi Al2 høy der den strekker seg 1.56 meter til værs.

Direkte bensininnsprøytning

Motoren blir ikke mindre avansert. Fra et sylindervolum på 1,2 liter utvikler den tresylindrede motoren med fem ventiler per sylinder og direkte bensininnsprøytning 75 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 115 Nm ved 3.000 omdreininger i minuttet. Fordelen er lavere bensinforbruk, samtidig som ytelsene ivaretas. Audi Al2 blir nemlig ikke noen sinke i trafikken, 0-100 kilometer i timen skal gå unna på under 12 sekunder og toppfarten vil ligge i nærheten av 175 kilometer i timen.

Manuelt automatgear

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

I og med at Audi Al2 i første rekke er ment som en bybil vil den bli utstyrt med automatgear, men ikke av den vanlige sorten. Gearkassen kommer til å være en automatisert manuell gearkasse, det vil si at et elektro-hydraulisk system kommer til å betjene clutchen og legge inn gearet. Ved hjelp av tiptronic vil det også være mulig å geare manuelt.

Så får vi bare ønske Audi lykke til med "Elg-testen".