Audi A8 får V12-motor

Med en 6-liters V12-motor under panseret skal langversjonen av Audi A8 6.0 klare 0 til 100 på imponerende 5,2 sekunder. A8 6.0 kommer til Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Audi A8 får V12-motor

Audi A8 får V12-motor

  1. Fotoalbum


Nye A8, som ble introdusert i Norge på tampen av fjoråret, er i dag tilgjengelig med tre bensinmotorvarianter. Den minste bensinmotoren, en 3,0-liters V6-motor som yter 220 hestekrefter, tas ikke inn til Norge. De to V8-alternativene på 3,7 og 4,2 liter er imidlertid tilgjengelige her i landet. Disse yter henholdsvis 280 og 335 hestekrefter. En spennende 4,0-liters dieselmotor er også nylig lansert. Denne yter 275 hestekrefter og hele 650 Nm ved lave 1.800 o/min.

450 hestekrefter

Men snart lanseres altså den foreløpige toppmodellen, Audi A8 L 6.0 quattro, der L står for lang versjon. Det betyr at bilen er hele 518 centimeter lang, 13 centimeter lengre enn den ordinære utgaven.

image: Audi A8 får V12-motor


A8 L 6.0 vil være utrustet med den såkalte W12-motoren vi kjenner fra Volkswagen Phaeton. Audi-folket har imidlertid spritet opp motoren ytterligere før de plasserte den i A8. Mens Phaeton-motoren yter 420 hestekrefter og 550 Nm, vil A8-varianten levere 450 hestekrefter og 580 newtonmeter. Ifølge Audi skal 95 prosent av det maksimale dreiemomentet, det vil si 551 Nm, være tilgjengelig helt fra 2.300 til 5.300 omdreininger.

Raskere enn 911

A8 6.0 vil dermed bli en svært potent storbil. 0 til 100 skal ifølge Audi gjøres unna i løpet av beskjedne 5,2 sekunder - og det til tross for at det er en lang versjon av A8 vi her snakker om. Og dette er raskt. For eksempel har du muligheten til å kjøre fra en Porsche 911 Carrera 4 med automatgir. Sistnevnte bruker nemlig 5,5 sekunder på den velkjente øvelsen.

Kun Mercedes-Benz raskere

image: Audi A8 får V12-motor


Også hvis vi sammenligner med mer opplagte konkurrenter er A8-tallene gode. Jaguar XJR V8 bruker 5,3 sekunder, mens langversjonen av BMW 760i A bruker 5,6. Volkswagen og Phaeton W12 trenger 6,1 sekunder.

Det er dermed kun Mercedes-Benz som tukter A8 L 6.0. Både Mercedes-Benz S 600 L og S 55 AMG klarer 0 til 100 på 4,8 sekunder. Førstnevnte kan skilte med 500 hestekrefter og 800 newtonmeter, mens kompressormotoren yter 500 hester og 700 Nm. Det skal imidlertid nevnes at ingen av disse leveres med firehjulsdrift, noe som er standard i A8.

Luftfjæring

Det nye Audi-flaggskipet vil selvsagt være proppet full av luksusutstyr. Blant annet vil luftfjæring og 6-trinns automatkasse være standard. Bilen vil også være utrustet med en ny frontlysteknologi, noe vi vil komme tilbake til i en egen artikkel.

Utvendig vil Audi A8 L 6.0 kunne gjenkjennes ved at den karakteristiske "doble" Audi-grillen har forsvunnet. I stedet omkranses både grill og nedre luftinntak av én og samme aluminiumsramme.

Mars 2004

image: Audi A8 får V12-motor


Audi A8 L 6.0 vil altså bli tatt inn til Norge og vil sannsynligvis ankomme landet i mars 2004. Noe senere kommer også den "korte" versjonen med V12-motor.

A8 L 6.0-prisen er foreløpig ikke klar, men med utgangspunkt i at langversjonen med 4,2-liters V8-motor koster drøye 1,3 millioner kroner, blir den ingen billig fornøyelse.

Økt effekt- og slagvolumavgift vil alene utgjøre rundt 275.000 kroner. Vi anslår at vekten vil stige med omlag 200 kilo, noe som utgjør ytterligere 30.000 kroner. I tillegg må vi regne med at både produsent og importør vil unne seg et lite påslag. Dermed kan vi gå ut i fra at prisen fort vil nærme seg 2,0 millioner kroner.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!