Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi A8 (2000)

Audis flaggskip finnes nå på bruktbilmarkedet til en svært gunstig pris. Er dette en skjult skatt, eller lurer det farer over horisonten?

Etter at giganten Audi V8 gikk ut av produksjon i november 1993, stod flaggskip-stillingen ubesatt hos den tyske bilgiganten. Modellen A8 gjør sin entré, og går rett i klinsj med BMWs 7-serie som lanseres samme år. Akkurat som Bayerbalja fikk du den med 2,8-liters bensinmotor på rundt 190 hester. Storselgeren her til lands var derimot den minste dieselmotoren, en 2,5-liter på 150 hk.

LES OGSÅ:

Denne sammen med quattro-systemet er en sikker vinner på norske vinterveier. På veien føles den plantet, trygg og komfortabel. Den understyrer på typisk Audi-vis når den presses, men ellers er det lite å utsette på kjørefølelsen. Dieselmotoren drar godt og uanstrengt, og med sportsunderstell ligger den godt på veien.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
De fleste A8’ene her til lands er bruktimporterte, og disse har gjerne en drøss med utstyr. TV, navigasjon, skinn, tiptronic-gir… you name it! Interiøret er derfor en oppvisning i tysk finesse og sober stil. Ikke ultramoderne, men tidløst og elegant. Svært god plass i baksetet.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Hvis du ikke finner en pen A8 her til lands, er det bare å lete i Tyskland. Bilene finnes, og det er stort sett uproblematisk å importere så lenge bilens historikk er godt dokumentert. Til syvende og sist er det utstyrsmengden som avgjør pris, også på bruktbilmarkedet.

Vær obs på at forsikringen slett ikke er billig, og at karosseridelene er dyre å erstatte hvis det skulle oppstå en bulk. På den andre siden er hele bilens ytre laget i aluminium, noe som betyr null rust på utsiden! En ypperlig vinterbil, med andre ord…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi A8 (2000)

Lekker luksus til gunstig pris, ruster ikke

Kostbar forsikring, dyre deler