Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi A6 (1999)

Drømmer familien om stasjonsvogn med firehjulstrekk, diesel, krefter i overflod, masse utstyr, litt sporty, plass nok til bikkjer, sykler, alle ungene og svigermor? Samt komfort og kjøreglede? Svaret er: En velholdt Audi A6 2,5 TDI Avant.

Det var Volvo som startet trenden med power-stasjonsvogner med sin 245 Turbo tidlig på 80-tallet. Så fulgte de som perler på en snor: Mercedes 300 TE, Opel Omega V6, Saab 95 Aero, osv. Alle velutstyrte, og med kraftige bensinmotorer. Audi var først ute med en V6 dieselbrenner. A6 2,5 TDI hadde bortimot lastebilytelser da den ble lansert høsten 1997. Bilen ble en umiddelbar suksess, og er det for så vidt den dag i dag - som ettertraktet bruktbil. Selv om bilen er åtte år gammel, føles konseptet fortsatt svært riktig.

LES OGSÅ:

Bilen er tung, solid og komfortabel, selv om jeg hadde forventet enda litt mer drag i motoren. På veien får jeg litt lokomotiv-følelse. Stor, tung og solid. Du er aldri i tvil om at det er dieselmotor i bilen, for den høres ganske godt, særlig på lave turtall. Jeg skulle ønske at automaten ville gire ned litt kjappere. Den drar seg av og til helt ned i 1100 o/min før den veksler, og det er litt for sent, selv med et moment på 310 Nm. Bilen er svært komfortabel, har omtrent alt av utstyr og er en landeveiscruiser av høy klasse. Quattro-systemet takler selv dårlig føre enkelt og sikkert, og på toppen av det hele har den et særs humant drivstoffforbruk - helt ned i 0,55 l. pr mil på landeveiskjøring.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Bose monsterstereo, to-sone klimaanlegg, automat med tip-funksjon, navigasjon, mulitifunksjonsratt, deilige elektriske skinnseter med minne og oppvarmede bakseter. Alt i beste deutsche ordnung! Du skal være rimelig sær for ikke å trives bak dette rattet…

Foto: Autofil Vis mer



Oppsummering
Ikke så veldig mange, faktisk. Bilen var svært dyr. De som likevel kjøpte, var godt bemidlede mennesker med krav til plass, komfort og motorkraft og som kjørte mye, fort og langt. At det er såvidt mange biler til salgs nå skyldes mengder av bruktimport fra Tyskland. Mange av bilene har hatt både to, tre og fire tidligere eiere. Jeg opplever stort sett bilen som ”up to date”. Designet er tidløst, og man skal være kjenner for å se forskjell på en 98- og en 04-modell. Dieselmotor har aldri vært riktigere enn nå, og kombinasjonen med automat og firehjulstrekk er det ikke mange som matcher.

Foto: Autofil Vis mer

Bilen er sosialt akseptert i alle samfunnslag og jeg tror grunnverdiene (kraftfull og komfortabel forflytning med god plass) appellerer til potensielle bruktkjøpere. Det finnes en god del biler til salgs, og prisene starter fra ca 80 000,-. Riktig pris for en hel og pen bil ligger på ca. 120 000,- og opp til drøyt 150 000,- for skikkelig fine eksemplarer. Vær oppmerksom på at bilene ikke er helt feilfrie, og at verkstedbesøk ofte gjør vondt i lommeboka…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi A6 Avant (1999)

Plass, komfort, firehjulstrekk

Kvalitetsproblemer, delepriser, kjip lyd