Audi A4 enda lekrere

Vurderer du å satse på Audi A4? Da bør du vente noen måneder. I november er nemlig de ansiktsløftede utgavene på plass her i landet.

Audi A4 enda lekrere

  1. Fotoalbum
  2. Motorer og priser


MÜNCHEN (DinSide Motor): Man kan mene hva man vil om Audi som bilmerke. De fleste vil imidlertid være enige om Audi har dreisen på stasjonsvogner. Vi er i hvert fall blant dem som mener at Audis Avant-utgaver det siste tiåret har vært blant de lekreste stasjonsvognene på markedet.

Audi A4 Avant er intet unntak. Riktignok har bilen vært på markedet i snart fire år. Men vi mener at bilen har tålt tidens tann godt og at behovet for en ansiktsløfting slett ikke var opplagt.

Fullstendig redesignet front


Det må imidlertid Audis designere ha ment. Det er nemlig sjeldent at en ansiktsløfting involverer så store endringer som det Audi A4 nå har vært gjennom. Blant annet er fronten fullstendig redesignet og A4 har fått den nye, trapes-formede grillen vi kjenner fra A6 og A3 Sportback.

Den muskuløse grillen omkranses av helt nye og slankere frontlykter og tåkelysene har fått en mer fremtredende posisjon. Disse bæres nå av kraftige, lakkerte spiler som deler frontspoilerens luftinntak. Kort og godt, den gamle A4-snuten er utradert og erstattet av en langt tøffere, mer aggressiv og mer moderne front.

Liggende baklykter


Hekken har heller ikke sluppet unna. Blant annet er de vertikale lyktene forkastet til fordel for nye, liggende varianter. Likheten til A3 Sportback-lyktene er slående, men hvis man ser nærmere etter, vil man finne ut at det faktisk er forskjeller. For eksempel har A4 ryggelysene i lyktens skjermdel, mens A3 har de hvite feltene i bakdør-delen.
Den nye hekken kjennetegnes også ved at eksosrøret/-rørene har fått en "innramming" samt en liten profil i nedre del av støtfangerne.

Mer markerte skuldre

Det vi hittil har beskrevet ville i seg selv vært mer enn nok for å klassifisere denne ansiktsløftingen som omfattende. Men Audi har ikke gitt seg med det. Nesten samtlige karosseriplater er byttet ut og en ny profil strekker seg nå helt fra front- til baklykt, noe som gir bilen langt mer markerte "skuldre". I tillegg har hjulbuene blitt mykere og mindre markerte.

Ikke snilt


Alle disse omfattende endringene sørger for at den kommende Audi A4 rett og slett fremstår som en helt ny bilmodell. Dette er ikke spesielt snilt gjort mot eksisterende A4-eiere. Allerede i november, når de første ansiktsløftede utgavene blir å se på norske veier, vil dagens A4 fremstå som gammeldags.

Dette vil i beste fall være et irritasjonsmoment for dagens A4-eiere. I verste fall vil det i tillegg medføre et verditap. For hvor mange er egentlig villig til å betale en høy pris for en nesten-ny A4 når man ved å legge til noen tusenlapper kan bli eier av en splitter ny og langt lekrere bil?

Viktig modell


Hvorfor velger Audi å dolke gamle kunder i ryggen? Jo, fordi Audi A4 uten sammenligning er Audis viktigste modell. I Europa selger Audi omtrent like mange A4 som resten av modellpaletten til sammen.

I tillegg er Audi smertelig klar over at konkurransen i denne klassen bare blir hardere og hardere. Ikke bare har Mercedes-Benz C-klasse nylig fått ansiktsløfting. I tillegg har Volvo tatt skrittet fullt ut og etablert seg i premiumsegmentet med nye S40/V50. Audi vet selvsagt også at BMW snart er ferdig med sin splitter nye 3-serie, som sannsynligvis vil bli lansert allerede neste sommer.

Modifisert hjuloppheng


Dette er årsakene til at Audi valgte å gå så drastisk til verks da A4 skulle ansiktsløftes. Men det er ikke bare utseendet som er endret. Faktisk har også hjulopphenget fått et løft. Nye komponenter er hentet fra både A6 og S4, noe som skal gi bilen enda mer sportslige egenskaper. I tillegg er motorutvalget kraftig forbedret. Les mer om de nye motoralternativene her