Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi A4 (1996)

Dette var en ekte luksusfamiliebil når den kom. Hvordan har første generasjon A4 Avant tålt tidens tann?

Det er rart å tenke på, men for bare 20 år siden var Audi et heller stusslig merke på linje med hvilken som helst produsent fra Asia. Audi A4 var derfor et ledd i konsernets snuoperasjon for å bli et premium-merke. Og i dag skjønner man hvor flinke Audi har vært. Fra å konkurrere med Opel, konkurrerer de i dag med Mercedes-Benz og BMW. A4 kom i 1994 og gikk rett i strupen på BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Bilen var på mange måter like bra som konkurrentene, bortsett fra på et vitalt område: Kvalitet. Audi har selv innrømmet at A4 er født med to grove svakheter: Bremser og bærearmer. Har bilen fått autorisert service, bør disse to problemene være ordnet av verkstedet.

LES OGSÅ:

Audi har aldri helt matchet de sportslige kjøreegenskapene til BMW, og det gjaldt i høyeste grad på 90-tallet. Åpner du panseret, vil du se at motoren er plassert to meter framfor hovedlyktene (nesten i hvert fall!) og det medfører massiv understyring hvis du presser bilen i svinger. Men mange setter pris på at understyring varsler når en bil mister festet, så slikt sett er dette en perfekt bil.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Audi leverer i dag noen av de flotteste interiør du får, men de var ikke helt kommet dit i 1996. Det ser slett ikke verst ut, men hverken finish eller materialer matcher det som BMW gjorde. Knirkelyder er særdeles vanlig i alle 10-15 år gamle Audier. Setene er helt greie, og det samme gjelder bakseteplassen. Komforten er god på lengre turer. Ekstra pluss for stasjonsvognens praktiske plass bakerst.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Audi var et up-and-coming bilmerke på midten av 90-tallet. Og takket være et svært harmonisk og vakkert design, var dette en drøm av en personbil for mange. Men i likhet med andre tyske biler har det vært mye bruktimport opp gjennom årene, så sjansen er stor for at den bilen du ser til salgs kommer derfra. A4 har ikke det råne-stempelet som for eksempel BMW 3-serie har, men til gjengjeld er imaget langt kjedeligere. Og som gammel råner vil jeg si at det er langt bedre å være Harry enn kjedelig!

Foto: Autofil Vis mer

Men A4 har et stort publikum, og det er ikke vanskelig å forstå. Designet har nemlig stått seg utrolig bra, og selv i dag er dette en pen og moderne bil. I tillegg er prisene så lave at du kan gjøre gode kjøp! Audi A4 fra tidlige årganger finner du til under 30 000 kroner. For 25 000 kroner bør du ha flere gode eksemplar å velge i. Utvalget er stort, så her er det bare å lete og prute! Vil du ha stasjonsvogn, kom A4 Avant i 1996. Priser fra 40 000 kr og oppover. Motormessig er alle A4-motorer relativt slitesterke, og 1,8 Turbo med 150 hk er et sprekt valg.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi A4 Avant (1996)

Tidløst design, lite rust og god komfort

Til dels mye feil. Bremser, bærearmer og stabstag er en katastrofe.