Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant

At nye Audi A4 er en særdeles vakker bil, er hele familien enige om. Modellen vi fikk til test var en sprek sportsutgave med firehjulstrekk og høyt utstyrsnivå. Men hva med plassen?


Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Innledning

Selv om A4 har gjennomgått mange revisjoner med hensyn til design siden den het 80, har det alltid bare vært snakk om "ansiktsløftinger". Man har alltid kunnet se at det har vært en Audi. Konseptet har ført til at vi sitter igjen med inntrykket av at Audi A4 er en bil med sjel, i likhet med modeller fra eksempelvis BMW og Mercedes. Heller ikke her har utseendet blitt offer for overivrige designere, før inntil nylig. Det har i stor grad medført et konservativt utseende, men du så pene de er!

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant


Modellen vi har testet er en godt utstyrt sportsutgave (S-line) med 1,8 liters turbo bensinmotor som yter 163 hestekrefter, og den drives fremover på alle fire hjul. Sportsseter i svart skinn, sportsunderstell, 17-tommers felger utgjør S-Line-pakka. Klimaanlegg er selvsagt standard på alle modeller.

Det er rett og slett snakk om en rå bil på de aller fleste områder, men så er da også prislappen på nesten 420.000 kroner. Kutter du ut S-Line sparer du 20.000 kroner, og får samtidig en bil som føles mykere. Les mer om dette i hovedtesten av denne bilen.

Utseende

Til og med 3-åringens ansikt lyste opp da far kjørte inn på gårdsplassen i den grå Audien. Ingen tvil om at bilen stråler stil og eleganse, og vi er spesielt begeistret for Avant-utgaven, stasjonsvognen.

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant


Det er ikke alle bilprodusenter som er like flinke til å bygge videre på en lekker sedan-linje når stasjonsvognen skal konstrueres. Det mener vi at Audi i meget høy grad har klart med denne modellen.

Det er stilig, men samtidig er det litt for mange knapper i midtpanelet, synes vi.
Det er stilig, men samtidig er det litt for mange knapper i midtpanelet, synes vi. Vis mer


Slektskapet til Volkswagen er tydelig, også inni kupeen. Her finner du for eksempel mange av de samme bryterne og løsningene som på Volkswagen Passat, men Audi har en god del flere knapper "å gå seg vill i" i midtkonsollen.

Generelt sitter vi igjen med en følelse av klassisk eleganse.

Karakter utseende: 10 av 10.

Plass

Men selv om far med denne bilen generelt får oppfylt en av guttedrømmene, er det andre i familien som også må tas med i vurderingen og beslutningprosessen. Plass blir da selvsagt et viktig kriterium, og der har vi allerede rukket å bli bortskjemte etter å ha testet Passaten. Sammenligningen blir uansett ikke helt rettferdig, A4 er tross alt en mindre bil.

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant


Plassen på førersiden er upåklagelig. Det samme gjelder passasjersiden foran. Men i foretrukket posisjon for undertegnede var det faktisk hele 10 cm kortere avstand mellom baksetet og førerset enn i Passaten. Nå byr riktignok Passat på "et hav" av plass i lengderetningen, men A4 føltes overraskende trang i baksetet.

Liten plass mellom forsetet og baksetet gjør at du ofte må frem med vaskefilla.
Liten plass mellom forsetet og baksetet gjør at du ofte må frem med vaskefilla. Vis mer


En "bivirkning" ved kort avstand frem til forsetene er at småbarn i barneseter sparker i seteryggene, enten de vil eller ikke. Litt større barn kan ha bena på gulvet, og for disse er problemet eliminert. De sorte skinnseteryggene i Audi A4 så rett og slett ikke ut etter testen, og eneste måten å unngå dette er rett og slett å ta skoene av på småbarna. Det er tungvint, men anbefales på det sterkeste dersom du ønsker å beholde nybilføleslen lengst mulig.

Bredden i baksetet er omtrent det samme som i Passat, 135 cm, men siden den er lavere under taket, kommer følelsen av å sitte trangt raskere, spesielt for voksne.

Lasterommet er ikke uventet en god del mindre enn i Passaten, men med litt lirking fikk vi faktisk plass til barnevogna vår i lengderetningen, og våre to kofferter ved siden av. Det hadde vi ikke forventet.

Det ble trangt, men vi fikk så vidt smekket igjen bakluka etter at vi hadde plassert barnevogn og to kofferter i lasterommet.
Det ble trangt, men vi fikk så vidt smekket igjen bakluka etter at vi hadde plassert barnevogn og to kofferter i lasterommet. Vis mer


Karakter plass: 6 av 10

Sikkerhet

Sikkerheten er også godt ivaretatt, med blant annet elektronisk stababilitetsprogram (ESP) som sikrer mot skrens og kollisjonsputer både foran, bak og på sidene. Kollisjonputen på passasjerplassen foran kan skrus av og på etter behov.

I likhet med Volkswagen Passat er det ganske langt opp til vinduet for smårollinger i baksetet, nærmere bestemt 56 centimeter fra sitteputen til vinduet starter. Småbarna bør uansett settes i barnesete, og da skulle ikke trivselen på langturen bli hemmet av dårlig utsikt, i hvert fall.

En sak som vi ikke var fullt så begeistret for ved vår testbil, var at den var kun utstyrt med elektriske vindusheiser foran, og manuelle heiser bak. I og for seg greit, men manuelle heiser bak kan som kjent ikke styres av føreren uten en viss fare for trafikken. Løsningen blir å stoppe bilen hver gang treåringen finner det for godt å lufte litt, noe som i hans øyne er ustyrtelig morsomt.

Euro-Ncap har kollisjonstestet Audi A4, og gitt den 4 av 5 stjerner i klassen for store familiebiler. Kun Renault Laguna, Mercedes Benz C-klasse, Saab 9-3 og Toyota Avensis har i skrivende stund oppnådd 5 stjerner i klassen. Les hele testen her.

Karakter sikkerhet: 8 av 10

Sportssetene i vår S-Line testbil gav meget god sidestøtte, men kan oppleves som litt harde.
Sportssetene i vår S-Line testbil gav meget god sidestøtte, men kan oppleves som litt harde. Vis mer

Komfort og kjøreopplevelse

Setene i testbilen var som sagt i skinn, med sort tekstil i rygg og sitteputer. De kan justeres i høyde og du finner også en elektrisk innretning som du kan trykke på for å få ekstra støtte i korsryggen. Denne går både opp og ned og inn og ut. Gode seter med fin sidestøtte, men vi syntes de var litt harde med det samme, etter å nettopp ha avsluttet testen av Volkswagen Passat.

Sikten er brukbar fremover og på sidene. Kupeen er lavere bak enn foran, noe som gir litt dårligere sikt bakover, men vi opplevde ikke dette som et problem.

På veien er bilen konge, kort og godt. Vi lover deg at raske forbikjøringer går som en lek, selv når du allerede ligger i høye hastigheter. Glem nedgiring, bare trøkk på. Firehjulstrekket sørger samtidig for at bilen ligger klistret til asfalten. I begynnelsen følte vi behovet for et sjette gir, men da var vi på god vei til å havne i trøbbel med påtelemyndighetene. (En større utgave leveres forresten med 6 trinns girkasse).

På humpete vei virker den derimot langt fra silkemyk. Dette må sportsunderstellet ta det meste av skylden for, og er grunn nok i seg selv til at vi ikke ville ha valgt S-Line-utgaven.

Karakter komfort og kjøreopplevelse: 8 av 10

Praktiske detaljer

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant
Den integrerte koppeholderen i midtpanelet fungerer også som mobilholder.
Den integrerte koppeholderen i midtpanelet fungerer også som mobilholder. Vis mer


Mellom setene er det et midtarmlene, med stort innvendig oppbevaringsrom. Det er også midtarmlene i baksetet, også dette uthulet. Inni her finner du førstehjelpspute. En praktisk plassering, synes vi, og løsningen gjorde spesielt inntrykk på familiens to smågutter!

Men det finnes også andre praktiske detaljer på Audi A4, blant annet finner du en koppholder integrert i dashbordet � Et klikk og den spretter ut. Ved siden av den finner du en integrert skuff for oppbevaring av førerkort, mynter og andre småting. Praktisk! Vi legger i tillegg til at hanskerommet er stort og romslig. Kartlommer i dørene finner du dessuten både foran og bak.

Stereoanlegget er integrert, blant annet med display mellom instrumentene i dashbordet. Det samme displayet gir også blant annet informasjon om utetemperaturen, og varsler når det er feil ved olje, bremse- og kjølevæske. Du kan også trykke en sjekk-knapp for å la elektronikken kontrollere at væskenivåene er på akseptabelt nivå. Stilig!

Det var til sammen åtte høyttalere i vår testbil, basshøyttalere i alle fire dører, akkompagnert med diskanter i skulderhøyde. Det gir et riktigere og bedre lydbilde både foran og bak enn løsninger uten egne diskanter, noe som far satte spesielt pris på.

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant


Karakter praktiske detaljer: 8 av 10

Valuta for pengene

Audi A4 Avant 1,8 Turbo er en flott bil, men den er dyr. Den er også ganske trang i baksetet, noe som merkes godt når barna sitter i barneseter.

Prisen er nok uansett grunn nok i seg selv til at dette aldri vil bli et førstevalg for småbarnsfamilier flest, i hvert fall ikke fabrikkny. Vår testbil koster i skrivende stund over 400.000 kroner, mens billigste Avant-utgave koster like i underkant av 300.000.

Har du råd til å kjøpe denne bilen bryr du deg kanskje ikke så mye over drivstoffkostnadene (med mindre pengene er brukt opp). Vår testbil brukte 25 liter på 31 mil blandet kjøring. Det gir et snittforbruk på 0,8 liter. Ikke verst, økonomi var tross alt ikke det vi tenkte mest på under testingen.

Karakter Valuta for pengene: 5 av 10

Konklusjonene

Audi A4 1,8T S-line Quattro Avant


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor