Audi A2: Liten, men ikke lavmælt

Bare for noen timer siden løftet Audi presenningen av sin hittil minste bil siden Audi 50, nemlig A2. Bilen er ventet til Norge i løpet av sommeren år 2000.

Audi A2 blir liten, og kanskje litt puslete, der den står sammen med luksuriøse A6er og glinsende A8er. Likevel stjeler den showet, for siden lanseringen av TT har ikke Audi laget en mer spennende bil enn akkurat A2. Designet minner mer om en prototype enn en produksjonsklar bil.

Og det var da også nettopp som prototype bilen begynte sitt liv, da under navnet Al2. Året var 1997 og stedet IAA i Frankfurt.

Aluminiumskarosseri


Det er likevel mer enn formen som gjør A2 spesiell. For med sitt aluminiumskarosseri blir A2 verdens første masseproduserte bil, med unntak av A8, som blir utstyrt med et karosseri i aluminium – og fordelene er mange skal man tro Audi. Sammenliknet med en bil med konvensjonelt karosseri skal A2en sitt aluminiumskarosseri være 40 prosent lettere. Vekten på A2 er da heller ikke mer enn 875 kilo.

Space Floor Concept

Bakseteplass har aldri vært sterke sider i småbiler, som A2 jo tross alt er med sine snaue fire meters lengde og sin bredde på svært ”byvennlige” 1,67 meter. Audi hevder å ha løst problemet, og hemmeligheten beskriver de som Space Floor Concept. Ved å senke gulvet bak førersetene økes ikke bare benplassen, men man bedrer også komforten fordi støtten under og på siden av lårene bedres.

Til Norge neste år

Til Norge kommer A2 i første rekke med to ulike motoralternativer, en bensin og en diesel. Begge motorene har et slagvolum på 1,4 liter og en ytelse på 75 hester, men mens bensinmotoren har fire sylindre har dieselen tre og benytter seg av pumpe-dyse teknologi. Ytelsene, enten du velger bensin eller diesel, er nærmest identiske. Akselerasjonen fra 0- 100 skal gå unna på rundt 12 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 173 kilometer i timen.

Til Norge kommer Audi A2 sommeren år 2000, prismessig vil de havne under Audi A3.