Audi A2: Drivstoffvennlig lettvekter

Audi har annonsert nok en nyhet som skal lanseres på den 58. IAA-bilutstillingen i Frankfurt i september: aluminiumsbilen A2. Det lette karosseriet skal redusere drivstofforbruket og gjøre bilen mer miljøvennlig.

A2 er verdens første masseproduserte aluminiumsbil, i følge Audi. Og A2 er en lettvekter i ordets rette forstand. Bilens karosseri og ramme er laget av aluminium, på samme måte som i toppmodellen A8. Audi kaller det ASF (Aluminium Space Frame), og takket være ASF-teknikken blir aluminiumskarosseriet 43 prosent lettere enn på en bil med konvensjonelt karosseri. Egenvekten på Audi A2 er oppgitt til 895 kilo.

Den lave vekten gir selvsagt et positivt utslag på bilens forbruk av drivstoff. I følge Audi, kommer bilen til å bruke 6,1 liter bensin eller 4,2 liter diesel per 100 kilometer.

Space-age bilen?

Med navnevalget på komponentene i nykommeren A2 forsøker Audi muligens å demonstrere sin fremtidsrettede tenkning. I tillegg til å kalle aluminiumsrammen for Audi Space Frame (ASF), presenterer produsenten også sitt ”Space Floor Concept”. Enkelt og greit går dette ut på at gulvplassen foran baksetene er senket lavere ned i gulvet enn ved forsetene, med ca. 15 cm. På den måten får baksetepassasjerene bedre benplass, og økt komfort. Bilen, som er en fireseter, er 3,82 meter lang (ytre mål), 1,67 meter bred og 1,55 meter høy. Bagasjeplassen kan varieres ved at en eller begge sidene av bakseteryggen legges ned.

To motorvarianter

Audi A2 vil bli presentert med to motorvarianter når den lanseres under bilutstillingen i Frankfurt: en dieselmotor og en bensinmotor. Begge motorene har et volum på 1,4 liter, 75 hestekrefter og er utstyrt med en 5-trinns manuell gearkasse.

TDI-motoren har tre sylindre og pumpedyse. Akselerasjonstiden fra 0-100 km/t er 12,1 sekunder, mens topphastigheten er 173 km/t.

Bensinmotoren er utstyrt med fire sylindre, og bruker på samme måte som dieselmotoren omlag 12 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Toppfarten er også den samme, nemlig 173 kilometer i timen.

Samtidig med at Audi viser de første bildene av A2 lover de også at bilen vil komme i en versjon som ikke skal bruke mer en 3 liter drivstoff på 100 kilometer. Det er imidlertid usikkert hvilken motor og hvilke ytelser denne bilen får.

Spennende vedlikehold

Med A2 presenterer Audi et spennende alternativ til konvensjonell vedlikeholdsteknikk. For å sjekke oljenivået eller fylle på olje og vindusspylervæske trenger du nemlig ikke å åpne panseret. Derimot kan du brette ned en plate som er plassert der hvor grillen vanligvis ville vært. Innenfor luken ligger peilepinnen for oljenivået og påfyllingsåpningene for olje og vindusspylervæsken lett tilgjengelig. Dermed er det kun verkstedet som trenger å åpne panseret.

Audi fremover

Audi A2 kommer til Norge sommeren 2000. Prisen er foreløpig ikke fastsatt. Det er heller ikke utstyrsnivået, men ABS-bremser og kollisjonsputer antas i alle fall å følge med blant standardutstyret. Det er også stor sannsynlighet for at elektronisk stabilitetskontroll (ESP) vil bli standard.