Audi A1 Sportback prøvekjørt

Kan to dører ekstra bety så mye? Ja, sammen med et nytt motoralternativ så kan de det.

Etter at Audi i 2010 kom på markedet med en 3-dørs A1 har det sittet mange på gjerdet og undret. Når kommer den kule bilen med fem dører? Femdørs versjonen ble offisielt vist for presse og publikum under Tokyo Motor Show, men DinSide Motor hadde æren av å se den tidligere i høst. Til Norge kommer bilen rundt påsketider.
Audi forventer at det fremover vil selges over dobbelt så mange av denne 5-dørs utgaven, sammenlignet med den eksisterende 3-dørs modellen.

Jålete Audi med smykker

LES OGSÅ:

Etterlengtet

Ikke siden Audi 50 var på markedet på 70-tallet har Audi hatt en bil i denne klassen. Det nærmeste vi kommer er sparebøssen A2, som det ble rullet ut noen biler av fra 1999 til 2005. Den var derimot langt forut for sin tid, og ble ingen umiddelbar suksess i Norge. Audi 50 ble heller ikke laget i noe stort antall, for VW Polo kom i samme format, men til en rimeligere penge. Modell 50 ble derfor tatt av produksjon etter fire år i pressa. Nå skal det derimot bli andre boller, for A1 med fem dører er etterlengtet. Nå tar lengselen for mange slutt, ettersom Audi forventer å omsette rundt 800 av denne i året i Norge.

Prøvekjørt: Audi A1 med tre dører

Ikke større, ikke dyrere

Bare for å gjøre det helt klart med en gang. De to ekstra dørene gjør ikke bilen nevneverdig dyrere, for Audi har satt forskjellen til å bli 6.400 kroner flatt på alle modeller. Ikke endrer dørene bilen nevneverdig når det gjelder det fysiske heller, for målene på en bil med tre og fem dører er nesten identiske. I høyden skiller det bare 6 millimetere, det samme i bredden, og akselavstanden har vokst skarve 1 millimeter. Innvendig er det gjort noen små grep som gir 11 mm bedre takhøyde i baksetet. Her har du forresten valget hvorvidt du skal ha et baksete for to, med koppeholdere imellom, eller om du vil ha et baksete for tre. Sistnevnte blir naturligvis trangt, men da har du i det minste muligheten, og det er ingen prisforskjell.

Se bilen utvendig:

Heftig motorisering

Rent karosserimessig er det ikke stort mer å si om en bil som bare har fått to ekstra dører, bortsett fra det som skjer under panseret. A1 får nemlig også en helt ny motor som har noe besnærende spesielt ved seg. Det er en 1,4-liters TFSI bensinmotor på 140 hk, som er utstyrt med sylinder-on-demand. Det betyr at den kutter to av de fire sylinderne i all den tid det ikke er behov for dem. Dette gjør selvfølgelig mye med både drivstofforbruket og utslippet.

LES MER, OG SE VIDEO OM VIRKEMÅTEN AV SYLINDERKUTT HER.

Fin nytteeffekt

Nå finnes det sikker mange med godt minne som husker at dette ikke er noe nytt, og Cadillac skal visstnok være de første som tok i bruk et tilsvarende system. Første gangen sylinderkutt ble tatt i bruk var de nok ikke klar over at dette i fremtiden skulle bli så avgjørende for en bils utsalgspris som det nå blir. Den utslippsreduksjonen som 140-hesteren får, når bilen kommer på markedet til høsten, vil gi en direkte avgiftsreduksjon til fordel for kundene. Audi har foreløpig ikke fastsatt prisen i Norge, men vi tipper et sted rundt 280.000 kroner, basert på de øvrige prisene.

Heftig nr.1: Audi A1 quattro med 256 hk

Lite merkbart

I bruk er den nye 140-hesteren så godt som ideell til bilen. Den byr på mer enn nok krefter til at bilen blir interessant, selv for entusiastene. I motsetning til dagens 1,4-liter, som yter 122 hk og 200 Nm, så leverer 140-hesteren 250 Nm mellom 1.500 og 4.000 omdreininger. Overgangene mellom to og fire sylindere merker man ikke noe til, noe som først og fremst kommer av at de to stemplene som ikke gjør noen nytte fortsatt henger med rundt, på grunn av rådene.

Heftig nr. 2: Audi A1 med 503 hk

Lite hørbart

Man kan heller ikke høre stor forskjell i lydbildet. Du vil merke forskjellen mest ved at forbruksmåleren lett daler under 0,3 liter som konsstantforbruk når det er tenning på bare to. Under helt vanlig cruising går faktisk bilen på to sylindere mesteparten av tiden. Til og med under svak akselerasjon er det forbløffende lett å opprettholde drift på bare to.

Se bilen innvendig:

Verdens beste

Når dette motoralternativet kommer på markedet har du ytterligere et valg du må ta. Skal du velge manuelt gir, eller skal du velge det vi anser som verdens beste girkasse, S-tronic? Dessverre er prisforskjellen på disse to relativt stor, om vi tar bilens pris som utgangspunkt, for du må regne med nesten 15.000 kroner i differanse. Det utgjør ca. 5 % av hele bilens verdi, og spørsmålet er da om du heller skal bruke pengene på utstyr, eller kanskje du skal velge begge deler? Smertegrensen er antagelig nådd for de aller fleste når en A1 krabber over 300.000 kroner i pris.

Finnes rimeligere

Av øvrige motoralternativer kan det nevnes at den minste bensinmotoren, en 1,2-liter på 86 hk, er forbløffende kvikk i praksis, selv om den ikke imponerer nevneverdig på papiret. Dersom hovedformålet er å få en pendlerbil som går billig, så er dette et glimrende alternativ. Forbruket ligger riktig nok på 0,51 liter på mila, litt mer enn 140-hesteren som krever 0,47, men til gjengjeld starter den nesten 100.000 kroner lavere i pris, og denne er kun å få med en 5-trinns manuell girkasse. Øvrige motoriseringer i A1 Sportback er de samme som med tre dører.

Kun én konkurrent

Med fem dører blir A1 for alvor et godt alternativ i småbilklassen. Den blir ingen prisvinner, med de som leter etter en rimelig bil ser antagelig heller ikke mot Audi. Dette blir derimot en tøff bil, og du kan få den med så mye utstyr som du bare gidder eller har råd til å lesse på. Deriblant finnes et Bose stereosystem som helt sikkert tilfredsstiller de yngre med store krav. Et godt råd er å velge S-Line. Da får du det du trenger av visuelle detaljer som gir bilen det lille ekstra. Deretter velger du deg en utstyrspakke eller to for å få det øvrige utstyret. Da har du en småbil som bare Mini er i stand til å konkurrere mot.