Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi 80 Quattro (1990)

Audi 80 fra 1990 viser at dette merket har gjennomgått store forandringer. Men quattro-systemet var godt også den gangen.

Audis firehjulstrekkere er anerkjente. Quattro-systemet kom i 1980 og har vist seg å være svært bra. Dette karosseriet av 80-modellen kom i 1987. Konkurrenter var BMW 325iX, Mazda 626 4WD og Passat Syncro.

LES OGSÅ:

På veien merkes det fort at den ikke akkurat har kraftoverskudd. 90 hester i en relativt stor bil med firehjulstrekk er ikke en god oppskrift. 0-100 går på 13,7 sekunder, og den topper så vidt 180 km/t. På den lyse siden har 80 Quattro diffsperre. Denne slår seg riktignok av når farten kommer over 30 km/t.

Interiør
Klassisk Audi, med alle funksjoner der du forventer å finne dem. Taket er slitt og girstang-mansjetten har sett sine bedre dager. Ellers er det svært velholdt. Bagasjerommet er knøttlite, firehjulstrekken stjeler plass!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
En Audi 80 oser ikke akkurat luksus eller sport, men den har fått en høy stjerne blant VAG-folket. Ene og alene på grunn av quattro-merket på bakluka. Dette holder bruktbilprisene stabile, du må ut med 30-50 000 kroner for et pent eksemplar uten for lang kjørelengde. For denne prisen skal du kunne få en bil uten for mye rust og med original drivlinje.

Vær obs på at det finnes mange forskjellige motorvarianter til 80 quattro, alt fra denne 1,8-literen på 90 hester til 2,8 V6 på 174 hester. En 2-liter med 113 eller 137 hester holder i massevis. Oljelekkasjer og bremser er gjengangerfeil som bør sjekkes nøye før kjøp.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi 80 Quattro (1990)

+ Velprøvd teknikk

– Motorsvak, trang innvendig