Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi 100 (1992)

Audi S4 var forsikringsselskapenes store mareritt. Lillebror Audi 100 er derimot et rimeligere alternativ som fortsatt ligger godt på veien. Vi tar en nærmere titt på ”tyskerbrakka” over alle…

Det virker som en evighet siden Audi benyttet tallkombinasjonen 100, men det var altså deres store familiebil som i dag heter A6. Modellen bærer røtter helt tilbake til 1968, da den første generasjonen ble presentert. I tur og orden utviklet bilen seg og vår bil, med internkoden C4 (altså fjerde generasjon), kom på markedet i 1991. Mykere i formen, høyere kvalitetsfølelse og større utvalg i blant annet motorer, var noen av ingrediensene i oppskriften for å rappe sultne kunder fra BMW og Mercedes.

LES OGSÅ:

Quattro-firehjulstrekk og en vanvittig sportsversjon kalt S4, gjorde at Audi endelig oppnådde en viss anseelse blant de kresne kundene i det ypperste segmentet.
I 1995 fikk den facelift og modellbetegnelse A6. Dieselmotor på 2,5-liter, 2-liters bensin, 2,3-liter med den klassiske femsylindrede motoren, nevnte S4 med femsylindret- eller V8-motor og to V6-motorer på 2,6- eller 2,8-liter var alternativene.

I 1992 var du småkonge om du kjørte en slik bil, og du følte deg nok som en også. Stemningen har falmet en smule med de tilbakelagte mil og år. Men skyvet er fortsatt brukbart i den seige V6’eren, godt hjulpet av overraskende lavutvekslet girkasse, og quattro sikrer godt feste. Grunnet alder og km-stand er det begrenset hvor mye du tør tyne den, men det er klart dette krenger mer og understyrer tidligere enn dagens A6.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plass er et godt kort hos Audi 100, for det er det rikelig med. Testbilen står på grønne skilt, men kan omregistreres avgiftsfritt og bakseter følger med. Tidens tann avslører ikke bare slitasje, det avslører også at selve utformingen på interiøret virker noe gammeldags i dag. Det meste av knapper og innretninger virker likevel fortsatt. Bagasjerommet tar imot fra 380- til 1255 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
521 700 kroner måtte du ut med i 1992, og sett opp mot inflasjonen, tilsvarer det 758 408 kroner i dag. Med det ble Audi 100 i denne versjonen reservert for direktører og likesinnede med nær ubegrenset firmabilgrense. Trøsten fikk være at du den gang slapp å betale hundretusener for alt ekstrautstyret du la til. Det er en tid for alt bruker kloke mennesker å si, dessverre er den i ferd med å renne fra Audi 100. Veldig få er tilgjengelig på bruktmarkedet.

Foto: Autofil Vis mer

Prisene spriker som på et loppemarked. C4 får du fra 5000 kroner og oppover. Bruk lang tid på å finne rett bil! Et bra eksemplar koster minst 35 000 kroner i denne utgaven. Med sotede ruter og falmet ytre får du noen skeptiske blikk. Audi 100 har alt fra heltestatus for iherdige fans som vil holde bilen i live, til lavstatus takket være dem som skjødesløst har vandalisert bilen med sitt eie. Ettersom Audi S4 var attraktiv ransbil en periode, har ikke akkurat det heller hjulpet på imaget.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi 100 (1992)

Firehjulstrekk og stor motor

Har sett sine bedre dager