Over 39.000 påkjørt for en halv milliard kroner

Åtte tips for å unngå dyr bulk

Forsikringssjefen fant selv en nesten usynlig bulk på den parkerte bilen. Det viste seg å koste 30.000 kroner.

UNNGÅ P-BULK: Det er mye du kan gjøre selv for å unngå å bli påkjørt på en parkeringsplass. Foto: Colourbox
UNNGÅ P-BULK: Det er mye du kan gjøre selv for å unngå å bli påkjørt på en parkeringsplass. Foto: Colourbox Vis mer

De seks første månedene i år fikk forsikringsselskapene inn melding om 39.254 parkerte biler som var påkjørt, ifølge Finans Norge. Skadene beløper seg til nesten 500 millioner kroner.

Likevel er dette bare toppen av det berømte isfjellet. Mange som opplever at bilen har fått en parkeringsskade velger å la den være, eller betaler reparasjonen fra egen lomme.

KAN BLI DYRT: En typisk parkeringsskade. Selv om den er liten, kan den bli dyr å reparere. Foto: Gjensidige
KAN BLI DYRT: En typisk parkeringsskade. Selv om den er liten, kan den bli dyr å reparere. Foto: Gjensidige Vis mer

Smalere p-plasser ...

De siste årene har antall parkeringsskader økt kraftig – fra rundt 55.000 i 2008 til 72.500 i fjor. Årsakene kan være flere. Trange parkeringsplasser er en.

Ifølge SINTEF bør en parkeringsplass for personbiler være minst 2,5 meter bred og fem meter lang. Er det en søyle eller vegg på den ene siden bør den være minst 2,8 meter bred.

Entreprenører Dinside har snakket med bekrefter at dette ofte fravikes for å få inn flere plasser og at 2,3 meters bredde ikke er uvanlig.

... og større biler

Samtidig har bilene våre blitt bredere. I 1990 var gjennomsnittsbilen 1,68 meter bred fra dørhåndtak til dørhåndtak. I dag er bilene i snitt 1,81 meter brede, ifølge tall fra Center Automotive Research (CAR). I tillegg kommer speilene, som ofte bygger rundt 20 centimeter.

Men dette er nok ikke den eneste forklaringen. Informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring tror stressede sjåfører er en annen viktig årsak.

BARN I BILEN: Barna som skal ut og inn av et seter, trenger mer plass til å åpne dørene. Noen biler, som Ford, har en beskyttelse som automatisk legger seg over dørkanten. Foto: Ford
BARN I BILEN: Barna som skal ut og inn av et seter, trenger mer plass til å åpne dørene. Noen biler, som Ford, har en beskyttelse som automatisk legger seg over dørkanten. Foto: Ford Vis mer

Sjåfører stresser

- Noe av økningen skyldes sikkert flere stressede sjåfører. Dette ser vi godt i statistikken rett før jul, når alle skal gjøre de siste innkjøpene av ribbe og gaver. Da kommer det vi kaller den store bulkedagen. Lyspunktet med disse parkeringsskadene er at de sjelden er alvorlige og at det sjelden er snakk om personskader. Likevel kan de bli dyre, sier Clementz, som selv opplevde akkurat det:

UNNGÅ TRANGE P-HUS: - Klassiske P-smeller er at man treffer faste installasjoner som stolper, skilt og vegger i trange P-hus, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Foto: Gjensidige
UNNGÅ TRANGE P-HUS: - Klassiske P-smeller er at man treffer faste installasjoner som stolper, skilt og vegger i trange P-hus, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

- Bilen min ble påkjørt på en parkeringsplass. Ved første øyekast så det ikke ut til å være skader av betydning. Ved nærmere sjekk viste det seg imidlertid at begge skjermene måtte byttes. Det kostet rundt 30.000 kroner, forteller han.

Dyre skader

- På moderne biler er ofte sensorer, lykter og liknende integrert i støtfangere og skjermer. I tillegg kan det være skader bak plasten, som du ikke oppdager der og da fordi plasten har rettet seg ut igjen.

Så hva kan du gjøre for å unngå disse irriterende og ofte dyre parkeringsskadene? Vi har satt sammen råd fra Norges Automobil-Forbund (NAF), Gjensidige og If. Følger du disse er i hvert fall sjansen for å få en bulk betydelig mindre.