Åtte familiebiler i krasjtest

Peugeot 406 gjør det skuffende dårlig i rykende fersk kollisjonstest, mens landsmannen Citroën C5 oppnår svært gode resultater. Men ingen av de åtte familiebilene som er testet, klarer å hamle opp med Renault Laguna.

25 POENG: BMW 3-serie gjorde det ikke spesielt bra og berget såvidt den fjerde stjernen.
25 POENG: BMW 3-serie gjorde det ikke spesielt bra og berget såvidt den fjerde stjernen. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Renault Laguna gjorde det nemlig imponerende godt da denne bilen ble testet i mars i år. Som første bil noensinne oppnådde Laguna 33 poeng og 5 stjerner i Euro NCAPs omfattende testprogram.

Selv om Citroën C5 altså ikke nådde helt opp på Lagunas nivå, fikk bilen 30 poeng, og er med det blant de beste bilene Euro NCAP har testet. C5 oppnådde blant annet full score, 18 poeng, i sidekollisjonstestene.

Skuffende av Volvo

Også Ford Mondeo og Volvo S60 gjorde det svært godt i sidekollisjonstestene, men oppnådde relativt svake resultater i frontkollisjonstesten. Med tanke på Volvos uttalte vekt på sikkerhet, er det derfor grunn til å være overrasket over at Volvo S60 ikke fikk mer enn 28 poeng.

Såvidt 4 stjerner til 3-serie

Også BMW har grunn til å være skuffet over testresultatene. BMW 3-serie klarte kun å kare til seg 25 poeng, og berget med nød og neppe den fjerde stjernen. De viktigste innvendingene mot 3-serien går ut på at testdukkenes bryst ble utsatt for store belastninger og at harde komponenter under rattet kan skade førerens knær.

Dårlige Vectra-pedaler

Opel Vectra oppnådde kun 24 poeng, i likhet med Mitsubishi Carisma som ble testet i juni. Blant annet avslørte Euro NCAP at Vectra-pedalene kunne skade førerens ben, til tross for at de er konstruert for å bøye av, nettopp for å unngå benskader.

Elendig Elantra

STORT FORBEDRINGSPOTENSIALE: Hyundai Elantra oppnådde kun 6 poeng i frontkollisjonstesten. Blant annet slo føreren hodet i rattet.
STORT FORBEDRINGSPOTENSIALE: Hyundai Elantra oppnådde kun 6 poeng i frontkollisjonstesten. Blant annet slo føreren hodet i rattet. Vis mer

Opel Vectra klarte seg imidlertid godt i frontkollisjonstesten sammenlignet med Hyundai Elantra. Denne koreaneren hentet kun 6 av 16 oppnåelige poeng. Bakgrunnen for det elendige resultatet er blant annet at førerens hode traff rattet, til tross for bruk av sikkerhetsbelte og det faktum at kollisjonsputen løste seg ut. Elantra kritiseres også for harde materialflater og at kløtsjpedalen forskjøv seg i retning av førerens ben.

406: Dårlige sidekollisjonsputer

Men bilen som kom aller dårligst ut heter Peugeot 406. Peugeot 406, som har vært på markedet helt siden 1995, gjorde det elendig i både front- og sidekollisjonstestene. Blant annet avslører Euro NCAP at bilens sidekollisjonsputer ikke løste skikkelig ut.

Kompromissløs mot fotgjengere

Euro NCAP utfører også tester med henblikk på å bilenes opptreden overfor myke trafikanter. Samtlige oppnådde to av fire stjerner bortsett fra BMW 3-serie, som kun fikk 1 stjerne. Ifølge Euro NCAP gjør BMW 3-serie "... lite for å beskytte fotgjengere: bilens front er kompromissløs."

Fullstendige testresultater og forklaringer finner du her.

Relaterte artikler

  • Kollisjonstest: Flexibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Volvo best i nakkeslengtest