Aston Martins nye flaggskip

”Vanquish” er det engelske ordet for å overvinne, eller beseire. Med de kreftene som Aston Martins nye toppmodell besitter, byr det ikke på store problemer å overvinne de fleste på veien.

Men som en supersporstbil bør det være såpass – og den overvinner ikke alle. Akselerasjonstiden fra 0-100 kilometer i timen for den nye V12 Vanquish, summerer seg til 4,7 sekunder. Sammenlikner vi med de raskeste på det norske markedet, ser vi at både Ferraris modeller 550 Maranello og 360 Modena – samt Porsche 911 Turbo – er raskere i avtrekkeren. Og BMWs Z8 er nøyaktig like kvikk.

Britisk håndverk

V12 Vanquish ble presentert som en studie allerede i 1998, men først nå skal den settes i produksjon. Den skal erstatte V8 Vantage, og dersom alt går etter planen skal den nye Vanquish være i salg i løpet av andre kvartal til neste år. Bilen er et stykke britisk håndverk – altså laget av menneskehånd – og skal produseres på fabrikken Newport Pangnell.

Skreddersydd

Dersom du skulle bestemme for at denne bilen må du ha, skal du vite at du blir invitert til fabrikken i forklant av produksjonen av din bil, for å velge bilens spesifikasjoner – altså farge på lakk, interiør osv. Hver eneste bil er selvsagt skreddersydd etter eierens ønske.

Presser ut mer krefter

Du kan få Vanquish enten som 2-seter eller som 4-seter, alt etter ditt ønske. Motoren er imidlertid kun én – men den burde kunne tilfredsstille de fleste. Dette er den samme motoren som sitter i Aston Martin modellene DB7 Vantage coupe og Volante cabriolet. I samarbeide med Cosworth Technology har de imidlertid greid å få litt mer krefter ut av V12-blokka, før den plasseres under panseret på toppmodellen. Endringene som er gjort, i forhold til den motoren som sitter i Vantage, er blant annet lettere veivaksel, lettere kamaksler og nytt design på eksos manifolden. Endringene har resultert i flere hester og bedre dreiemoment.

48 ventiler, 450 hester

Motoren har altså et slagvolum på 5.935 kubikkcentimeter, og med 12 sylindere har den 48 ventiler. Vanquish har glede av 450 hestekrefter under panseret, som slår til for fullt ved 6.500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er på anstendige 556 Newtonmeter, ved 5.000 omdreininger i minuttet. Med disse kreftene kommer V12 Vanquish opp i en toppfart på 306 kilometer i timen, og som nevnt tidligere: Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går unna på 4,7 sekunder.

Skift gir på 250 millisekund

Girutvekslingen skjer ved hjelp av en 6-trinns manuell girkasse, og du skifter gir på F1-måten ved hjelp av knapper på rattet. I følge produsenten skal det ta under 250 millisekund å fullføre et girskift – som skulle gi deg et godt fortrinn ut av krysset…