Den nyeste modellen fra den britiske luksusbilprodusenten oser av eleganse, sportslighet og eksklusivitet. Med en tolvsylindret motor på 517 hester burde det gå fort nok for de fleste. Foto: Aston MartinAston Martin
Den nyeste modellen fra den britiske luksusbilprodusenten oser av eleganse, sportslighet og eksklusivitet. Med en tolvsylindret motor på 517 hester burde det gå fort nok for de fleste. Foto: Aston MartinAston MartinVis mer

Aston Martin: Hvilken Roadster!

Dette blir kroningen av Aston Martins modellrekke når det gjelder kabrioleter.

At dette er spesielt, ser man ved første øyekast. Aston Martin har ikke bare fjernet taket på sin mest potente sportskupé, V12 Vantage, de har også sørget for at den elegante designen er gjennomført "til fingerspissene".

LES OGSÅ:

Begrenset

På bildene fra London oser det eleganse og eksklusivitet - og det er selvsagt hele hensikten med en slik bil, som nok vil bli et yndet leketøy blant jetsettere av alle slag. Mindre "ordinært" enn en Ferrari, mer sporty enn en Rolls-Royce. For øvrig understrekes eksklusiviteten ved at den nye sportsbilen bare vil bli tilgjengelig i begrenset opplag - og i utvalgte markeder.

517 hk

Motoren er hentet fra øverste Aston Martin-hylle, og vi omtalte den ganske nylig i forbindelse med at Aston lanserer en helt ny modell: Annen generasjon Vanquish. Det er altså en fornyet utgave av V12-motoren med et slagvolum på seks liter. Den yter 517 hestekrefter og dreiemomentet er 570 newtonmeter, som ligger ganske høyt i registeret: 5.750 omdreininger i minuttet.

Dette gir anselige ytelser; sprinten fra 0 til 100 går på 4,5 sekunder og toppfarten er 305 kilometer i timen. Det regner vi med er fort nok for de fleste - særlig hvis taket er nede.

Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Den nyeste modellen fra den britiske luksusbilprodusenten oser av eleganse, sportslighet og eksklusivitet. Med en tolvsylindret motor på 517 hester burde det gå fort nok for de fleste. Foto: Aston MartinAston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin


Forsterket

Vi nevnte at Aston har spesialdesignet roadsteren i forhold til kupéen og det er selvsagt gjort for å kompensere for de endringer i kjøreopplevelse en åpen konfigurasjon kan gi - blant annet øket vekt for å ivareta karosseristivhet og sikkerhet. Hekken er også lettere redesignet. Karbonfiber er benyttet til detaljer både utvendig og innvendig. I førermiljøet understreker brytere i glass eksklusiviteten ytterligere.

Egne hjul

Både bakre dempere og fjæring er derfor redesignet for denne bilen, og spesifikke hjul er blitt valgt for roadsteren; det dreier seg om Pirelli P Zero Corsa med dimensjonene 255/35-19 foran og 295/30-19 bak.

Kraftig dimensjonerte karbonkeramiske ventilerte bremseskiver foran og bak samt kalipere med seks stempler foran og fire bak, burde sørge for heftige retardasjoner om nødvendig.

Veiledende anbefalt pris oppgitt av Aston Martin for Norge er 164.000 pund eller 1.560.000 kroner. Avgiftene kommer i tillegg, så utsalgsprisen vil nok ligge på rundt det dobbelte her i landet.