Aston Martin og James Bond

Aston Martin bygger 25 kopier av legendariske DB5

Den britiske luksusbil-produsenten tar fram den gamle klassikeren fra arkivet. Det eneste problemet er prisen.

BOND IS BACK: De 25 kopiene av Bond-bilen DB5 som Aston Martin nå skal bygge, vil inneholde nok fungerende spion-dingser til å gjør Q stolt. Foto: Aston Martin
BOND IS BACK: De 25 kopiene av Bond-bilen DB5 som Aston Martin nå skal bygge, vil inneholde nok fungerende spion-dingser til å gjør Q stolt. Foto: Aston Martin Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«My name is Bond. James Bond». «Shaken, not stirred» ...

Om du har lyst til å kjenne deg som en britisk spion, har du nå muligheten. Aston Martin har nemlig bestemt seg for å produsere 25 kopier av den berømte James Bond-bilen DB5.

Det er noe annet enn for eksempel DB11, som kom for noen år siden.

Filmlegende

Aston Martin DB5 dukket første gang opp i Goldfinger i 1964, med Sean Connery bak rattet. Siden har den vært med i flere filmer, som Thunderball i 1965, GoldenEye fra 1995, Skyfall fra 2012 og Specter i 2015.

Den britiske agenten har kjørt mange andre flotte biler i karrieren også, men ingen av dem har fått tilnærmet den samme legendestatusen som Aston Martin DB5.

De 25 nye bilene skal bygges etter samme spesifikasjoner som bilen i den første filmen. Det inkluderer også en del av det samme spion-utstyret, med blant annet roterende skiltplater.

LEGENDE: Goldfinger var den første filmen med Aston Martin DB5. Bak rattet satt Sean Connery, som ikke hadde noen problemer med å kjøre fra en Ferrari på svingete veier. Foto: Mary Evans Picture / NTB Scanpix
LEGENDE: Goldfinger var den første filmen med Aston Martin DB5. Bak rattet satt Sean Connery, som ikke hadde noen problemer med å kjøre fra en Ferrari på svingete veier. Foto: Mary Evans Picture / NTB Scanpix Vis mer

Men får den katapultsete?

Dette skal utvikles i samarbeid med Chris Corbould, som har vunnet Oscar for sine spesial-effekter. Vi kan imidlertid ikke anta at et fungerende katapult-sete eller maskinpistoler med skarp ammunisjon i støtfangerne blir blant utstyret.

Det vil bli gjort noen modifikasjoner på bilen, for å tilfredsstille dagens krav for blant annet sikkerhet.

Ifølge Aston Martin blir prisen på bilen 2,75 millioner pund – tilsvarende 30 millioner norske kroner, før avgifter. Den kommer sikkert ikke til å skremme Bond-entusiaster fra å kjøpe. I 2010 ble bilen som ble brukt i Goldfinger og Thunderball solgt på auksjon for 39 millioner kroner.