<strong>BOND IS BACK:</strong> De 25 kopiene av Bond-bilen DB5 som Aston Martin nå skal bygge, vil inneholde nok fungerende spion-dingser til å gjør Q stolt. Foto: Aston Martin
BOND IS BACK: De 25 kopiene av Bond-bilen DB5 som Aston Martin nå skal bygge, vil inneholde nok fungerende spion-dingser til å gjør Q stolt. Foto: Aston Martin Vis mer

Aston Martin og James Bond

Aston Martin bygger 25 kopier av legendariske DB5

Den britiske luksusbil-produsenten tar fram den gamle klassikeren fra arkivet. Det eneste problemet er prisen.

Publisert

«My name is Bond. James Bond». «Shaken, not stirred» ...

Om du har lyst til å kjenne deg som en britisk spion, har du nå muligheten. Aston Martin har nemlig bestemt seg for å produsere 25 kopier av den berømte James Bond-bilen DB5.

Det er noe annet enn for eksempel DB11, som kom for noen år siden.

Filmlegende

Aston Martin DB5 dukket første gang opp i Goldfinger i 1964, med Sean Connery bak rattet. Siden har den vært med i flere filmer, som Thunderball i 1965, GoldenEye fra 1995, Skyfall fra 2012 og Specter i 2015.

Den britiske agenten har kjørt mange andre flotte biler i karrieren også, men ingen av dem har fått tilnærmet den samme legendestatusen som Aston Martin DB5.

De 25 nye bilene skal bygges etter samme spesifikasjoner som bilen i den første filmen. Det inkluderer også en del av det samme spion-utstyret, med blant annet roterende skiltplater.

Aston Martin DB5 - Slik var originalen

  • DB5 ble vist første gang under Earls Court motorshow i 1963.
  • Den hadde en 3.995 ccm rekke-sekser, med tre SU-forgassere og en ytelse på 282 hester, ved 5.500 omdreininger.
  • Toppfarten var 237 km/t og 0-100 km/t klarte den på rundt 7,3 sekunder.
  • Originalt kom DB5 med en fire-trinns automatkasse med overdrive, men kom litt senere med en fem-trinns girkasse fra ZF.
  • Mellom 1963 og 1965 ble det bygget 898 DB5, ved fabrikken i Newport Pagnell.
<strong>LEGENDE:</strong> Goldfinger var den første filmen med Aston Martin DB5. Bak rattet satt Sean Connery, som ikke hadde noen problemer med å kjøre fra en Ferrari på svingete veier. Foto: Mary Evans Picture / NTB Scanpix
LEGENDE: Goldfinger var den første filmen med Aston Martin DB5. Bak rattet satt Sean Connery, som ikke hadde noen problemer med å kjøre fra en Ferrari på svingete veier. Foto: Mary Evans Picture / NTB Scanpix Vis mer

Men får den katapultsete?

Dette skal utvikles i samarbeid med Chris Corbould, som har vunnet Oscar for sine spesial-effekter. Vi kan imidlertid ikke anta at et fungerende katapult-sete eller maskinpistoler med skarp ammunisjon i støtfangerne blir blant utstyret.

Det vil bli gjort noen modifikasjoner på bilen, for å tilfredsstille dagens krav for blant annet sikkerhet.

Ifølge Aston Martin blir prisen på bilen 2,75 millioner pund – tilsvarende 30 millioner norske kroner, før avgifter. Den kommer sikkert ikke til å skremme Bond-entusiaster fra å kjøpe. I 2010 ble bilen som ble brukt i Goldfinger og Thunderball solgt på auksjon for 39 millioner kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer