MOT STRØMMEN: I et kraftig fallende marked i januar, og et enda kraftigere minus for Volvo, hadde i det minste denne modellen, Volvo XC60 av generasjon 2, suksess. Den ble registrert i 161 eksemplarer. (Bildet viser den ladbare hybriden, T8). Også S- og V90 økte fra i fjor mens de øvrige Volvo-modellene falt kraftig. Foto: Rune M. Nesheim
MOT STRØMMEN: I et kraftig fallende marked i januar, og et enda kraftigere minus for Volvo, hadde i det minste denne modellen, Volvo XC60 av generasjon 2, suksess. Den ble registrert i 161 eksemplarer. (Bildet viser den ladbare hybriden, T8). Også S- og V90 økte fra i fjor mens de øvrige Volvo-modellene falt kraftig. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Bilsalget i januar

Året startet med kraftig fall

Registreringer av nye biler gikk uvanlig trått i årets første uker, men mye tyder på at januar har vært en atypisk måned for bilmarkedet.

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) offentliggjorde forleden den første statistikken over førstegangsregistrerte biler her i landet. Og etter et rekordartet år 2017, ble januar litt av en kalddusj. Det ble nemlig registrert 9.207 nye personbiler, en nedgang fra 13.055 i januar i fjor - en måned med like mange registreringsdager.

Vi tror imidlertid ikke dette gjenspeiler et krakk i markedet, men at en rekke andre faktorer har spilt inn - særlig leveringssituasjonen for en rekke av de mest etterspurte modellene, som for eksempel VW e-Golf, med lang venteliste - og Tesla (som var største merke i Norge i desember og falt til en 16. plass nå i januar med en tidel så mange registreringer). Oppdemmet etterspørsel, som for eksempel etter den kommende Nissan Leaf generasjon 2, eller nye Volvo XC40 - som vi testet i desember, spiller nok også inn.

Ned nesten 30 prosent

Det betyr et bilmarked som faller med nesten en tredjedel fra samme tid i fjor - 29,5 prosent lavere. Også bruktimporten falt - med 10 prosent, men antallet bruktimporterte elbiler økte og utgjorde en dobbelt så høy andel av bruktimporten som på samme tid i fjor.

Tre modeller, den utgående Nissan Leaf generasjon 1, Kia Soul og VW e-Golf, sto for det vesentligste av denne bruktimporten. Det betyr at det totale tilfanget av elbiler i januar faktisk var høyere enn i januar 2017 - 3018 biler mot 2789. Andelen elbiler utgjorde dermed 28,5 prosent av de førstegangsregistrerte bilene i januar. I januar i fjor var andelen 19,1 prosent.

Elbilene ser ut til å ha tatt andeler fra hybridene - særlig de ladbare, men andelen elektrifiserte biler i alt økte, og utgjorde i januar godt over halvparten av de registrerte bilene, mens dieselandelen havnet på 20,3 prosent av de nye personbilene og bensinbilene (utenom hybrider) , på 26,2.

Kraftig økning i privatleasing

I januar var næringsandelen 58,3 prosent, mot 51,7 prosent i januar 2017. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer privatleasing og økningen i næringsandel i år skyldes i stor grad at andelen privatleasing fortsatt er i god vekst.

I alt ble det privatleaset 34.351 nye personbiler i 2017, mot 26.069 året før (+32 prosent). I 2015 var antallet 17.590. Andelen privatleasing (av alle nye personbiler) var i fjor 22 prosent, mot 17 prosent i 2016 og 12 prosent i 2015. Det viser tall som Finansieringsselskapenes Forening får innrapportert fra sine medlemmer, ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no (abonnementstjeneste).

Januar: Subaru vinner, Mercedes-Benz taper

ETTERSPURT: Mercedes-Benz GLC som ladbar hybrid er populær - men hadde problemer med å nå ut til kundene i januar, noe som forsterket nedgangen for Mercedes. Foto: Jamieson Pothecary
ETTERSPURT: Mercedes-Benz GLC som ladbar hybrid er populær - men hadde problemer med å nå ut til kundene i januar, noe som forsterket nedgangen for Mercedes. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ser vi på merkene, faller nesten alle. Blant topp-20-merkene er det bare Subaru (+79% - takket være nye XV), Renault, Opel og Citroën som øker fra i fjor. De som faller mest og klart mer enn markedet er, fra størst til minst fall: Mercedes-Benz (-68%!), Nissan, Audi, Mitsubishi, Volvo, Skoda og Tesla.

Direktør for Mercedes-Benz Norge, Kjetil Myhre, kommer med følgende kommentar i en e-post til Dinside:

- Det er flere faktorer som forklarer januartallene. For det første hadde vi i januar 2017 ganske mange biler som fikk forskjøvet utlevering som følge av nedgang i engangsavgiften. I januar 2018 har det ti len viss grad vært motsatt. I tillegg til det, har båt-ankomster vært veldig sent i måneden, og på toppen av det hele store forsinkelser i Drammen havn som følge av snøfall.

Mercedes har dessuten ingen elbil å tilby for tiden, etter at modellen Mercedes-Benz B 250e gikk ut av produksjon i fjor.

Vil markedet fortsette å falle kraftig? Lite tyder på det. Selv om et svakere boligmarked kan gjøre at en del blir mer forsiktige med å anskaffe ny bil, har vi ikke sett mer dypgripende tegn på trendbrudd. Det vil likevel bli spennende å se hvordan utviklingen blir utover i første kvartal.

Nye registreringer i januar 2018:

Topp 20 - merker Topp 20 - modeller
1. Volkswagen13841. Volkswagen Golf754
2. Toyota11532. BMW i3614
3. BMW11233. Renault Zoe334
4. Volvo6504. Toyota Yaris319
5. Ford5155. Toyota Auris253
6. Peugeot4756. Volvo V90227
7. Skoda3977. Toyota Rav4213
8. Kia3838. Toyota C-HR202
9. Renault3549. Volkswagen Passat194
10. Hyundai33810. Hyundai Ioniq190
11. Mercedes-Benz30811. Peugeot 3008168
12. Suzuki28912. Ford Fiesta164
13. Audi26413. Peugeot 5008 SUV164
14. Mazda23714. Skoda Octavia163
15. Nissan22315. BMW 2-serie163
16. Tesla21516. Volvo XC60161
17. Opel21317. Volkswagen Polo143
18. Citroen16818. Mazda CX-5143
19. Mitsubishi11919. Kia Niro127
20. Subaru7020. Kia Soul119

Alle data, Kilde: OFV AS

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.