Slik ble prototypen Z9 vist i Frankfurt. Bak de kantede linjene og dieselteknikken skjuler det seg sannsynligvis en forsmak på BMW's nye 6-serie...
Slik ble prototypen Z9 vist i Frankfurt. Bak de kantede linjene og dieselteknikken skjuler det seg sannsynligvis en forsmak på BMW's nye 6-serie...Vis mer

År 2000:Supersportbilene tilbake?

Etter det tidlige 90-tallet der det var fullstendig politisk ukorrekt å ha en supersportbil i garasjen, har trenden definitivt snudd. År 2000 er året der flere stor og små bilprodusenter kanskje skal lansere bensin-og milslukende beist.

Vi har sett nærmere på hva enkelte bilprodusenter kan tenkes å lansere i løpet av kort tid, eller allerede har bestemt seg for å sette i produksjon:

Audi:

Skal sette A8 W12 i produksjon. bilen kommer først som LWB -- Long Wheelbase -- men har definitivt potensiale for å bli en supersportsbil også. Les mer om A8 W12 her.

BMW

I løpet av år 2000 kommer BMW Z8 -- roadsteren fra den siste Bond-filmen -- i produksjon. Du kan lese mer om Z8 her. På Frankfurt-utstillingen tidligere i år viste også BMW frem en prototyp med betegnelsen Z9. Selv om den definitivt var mer frikete enn vi regner med som produksjonbil fra BMW, kan dette være en forsmak på som kan være den nye 6-serien fra BMW. Den eneste coupeen BMW har, er jo bittelille M3 Coupe. Du kan lese mer om Z9 her.

Ferrari

Den italienske sportsbilprodusenten har fått stor (jaja, alt er relativt) suksess med sin 360 Modena, og ryktene skal ha det til at den til neste år kommer som cabriolet med Hardtop, altså i en Spider-utgave som det heter på de kanter.

Men i supersportklassen må Modena seg slått av det som kanskje blir arvtageren etter legendariske og svært ukomfortable F50. Stemmer ryktene er Michael Schumacher personlig involvert i prosjektet med Ferrrari F60, som etter sigende skal få en V12-motor med vanvittige 670 hk. Bilen skal være god for 0 - 100 km/t på 3,3 sekunder.

Jaguar

S-type har måttet tåle en del kritikk, men kjørehungrige motorjournalister blir kanskje mer fornøyd med S-type Supersport som visstnok skal lanseres i løpet av år 2000. Den skal styles opp på samme måte som XKR i forhold til XK, det vil si at S-type Supersport får ekstra luftinntak i panseret, kromgrill med netting, og 18 eller 19-tommers dekk.

Det skulle rekke for å få effekten fra en modifisert utgave av Jaguars 4-liter V8 i bakken, men effekten skal modereres litt, den kompressormatede motoren skal yte totalt 400 hk, ikke 363 som i dagens XKR -- eller 450 som i det som er ventet å være morgendagens versjon av XKR.

Lamborghini

Dette er Lamborghini Diablo GT som kanskje erstattes til neste år av Lamborghini Canto -- som både blir lettere, kortere og sterkere. Vis mer


Ryktene om arvtageren etter Lamborghini Diablo har versert lenge, den nye bilen vil etter alt å dømme få navnet Lamborghini Canto. Her har vi etter hvert fått såpass spesifikke data fra ulike kilder at vi begynner å tro de er sanne.

Canto får en 6-liters V12-motor med om lag 600 hk, og bilen blir relativt liten i forhold til dagens Diablo -- Canto blir om lag 430 cm lang, men hele 210 cm bred. Akselerasjon fra 0 - 100 km/t skal gå unna på 3,7 sekunder ved hjelp av en 6-trinns manuell eller sekvensiell girkasse, og dekkdimensjonene er som følger: foran 235/30ZR18 og bak 335/30ZR18.En rimelig avansert gokart, med andre ord.

Den nye motoren er utviklet i samarbeid med Audi -- som nå eier Lamborghini.

Maserati

Fra den heller marginale produsenten Maserati, går ryktene om at Maserati 3200 GT til neste år kommer i en kabrioletversjon.

Mercedes

Har allerede vist SLR og SLR Roadster på henholdsvis Detroit og Frankfurt-salongene i 1999. Og de har bekreftet at bilen kommer i produksjon, med en formidabel kompressormatet V8-motor på 557 hk fra 5,5 liters slagvolum.

Volvo

Den svenske bilprodusenten går muligens svanger med en supersportbil i 5-metersklassen. Bilen skal visstnok få en turbomotor på minimum 350 hk (det bør strengt tatt bli mer, Volvo), med vingedører og det hele. Om svangerskapet fører til fødsel neste år, er noe for prematurt å si noe om.