APRILSPØK: Fartssperre på alle biler fra 2006

Som de fleste kjenner til vil det bli krav om fartssperre på lastebiler, også med tilbakevirkende kraft. Nå har regjeringen bestemt at personbiler skal bli påført de samme kravene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BLE DU LURT? Dette var DinSide Motors aprilspøk 2005!

Dette blir maksimal fart på din bil fra 2006.
Dette blir maksimal fart på din bil fra 2006. Vis mer
Når du ser dette skiltet blir faren for fartskontroll enda større fra 2006.
Når du ser dette skiltet blir faren for fartskontroll enda større fra 2006. Vis mer


- Farten på norske veier er for høy, og nå skal bilistene bringes ned til lovlige hastigheter med elektronisk sperre på bilene, heter det i en pressemelding fra Samferdelsdepartementet.

Det har i lengre tid vært utplassert målepunkter for fart på utsatte steder, og det viser seg at ytterst få norske bilister er i stand til å overholde fartsgrensene. Snarere tvert i mot viser målingene at nordmenn kjører fortere og fortere. På de gode veiene går det i tillegg ekstra raskt. UP har også vært med i utredningen og de har forlengst innsett at fartsnivået i Norge ikke blir lovlig før bilene blir holdt igjen elektronisk.

- Kontrollfrekvensen er altor lav til at kontroller alene vil bringe farten ned på lovlig nivå, sier interne kilder i UP.

Sperre

Den elektroniske sperren skal monteres på alle biler, altså ikke bare nyregistrerte, og vil gjøre at maksimal hastighet på alle personbiler blir 100 kilometer i timen som er maksimal tillatt hastighet i Norge. Nye biler som skal typegodkjennes i Norge vil få sperren montert fra fabrikk og det vil bli umulig å manipulere den. Ettermontering av sperrer vil koste 10-15.000 kroner, avhengig av merke, og må dekkes i sin helhet av bileieren. UP sier de vil ha stort fokus på dette, og kontrollere det ofte. De fingernemme som likevel klarer å koble seg fri fra dette vil bli belønnet med et forenklet forelegg på 15.000 kroner og to prikker på førerkortet.

De som vil ta med bilene sine på ferie til andre land kan begynne å tørke tårer med en gang. I 110-sonene i Sverige er det bare å velge høyre felt og kjøre i dine tilmålte 100. I Tyskland finner du sikkert plass i et krabbefelt mellom noen digre lastebiler, mens avgiftsgunstige EU-biler freser forbi deg.

Hva med bøtesatsene?

De nye bøtesatsene, som blant annet dekker fartsoverskridelser, som trådte i kraft 1. februar i år vil fortsatt være gjeldende. Siden de nye sperrene vil gjøre fartsmålinger mer eller mindre overflødige i 100-sonene kan denne aktiviteten konsentreres på veier med lavere hastigheter. Det vil si at områder rundt skoler og boligfelt vil bli sterkt prioritert fremover. Akkurat dette synes vi er et godt tiltak som burde vært prioritert for lenge siden.

Det går altså mot nye tider på norske veier, og dette vil nok få store følger for importører av raske biler. Vi regner med at en god del sportsbiler og andre typer motorsterke biler vil bli tilgjengelig for salg etter hvert som toppfarten på disse blir senket til 100 kilometer i timen.

Råkjøring

Som dere ser av artiklene under er det mye råkjøring i Norge. Verstingene blir også i noen grad tatt, og de betaler bøter og sanker prikker:

Hvem kjører mest ulovlig?

Her finner du en oversikt hvilke regler nordmenn synder mot.

De politidistriktene som sliter med flest råkjørere finner du her.

De nye bøtesatsene som kom i gang fra 1. februar i år finner du her.