Aprilia RSV Mille - Rask og rå

Italienske Aprilia har tradisjonelt vært best kjent som produsent av mopeder og supersportslige 125-kubikkere. Derfor var det mange som hevet øyenbrynene da Aprilia i fjor lanserte sitt nyeste våpen, RSV Mille.

Det var flere grunner til at sykkelen vakte oppsikt. For det første er RSV Mille-motoren den første firetakteren utviklet av Aprilia. For det andre er motoren stor, nesten tusen kubikkcentimeter, eller "mille cubico centimetro" som italienerne sier. Dermed har Aprilia for alvor tatt steget inn i de "voksne" MC-produsentenes rekker, og utfordrer blant andre Ducati og Bimota, som har dominert markedet for supersportsykler med V-twin-motorer under tanken.

Rimelig priset

Det som må være ekstra skummelt, sett med Bimotas og Ducatis øyne, er at Aprilia RSV Mille er relativt rimelig. For til tross for at sykkelen er meget velutstyrt, og at motoren yter hele 128 hestekrefter, er prisen i Norge snaue 190.000 kroner. Til sammenligning må du ut med nesten 270.000 kroner hvis du vil ha en Ducati med tilnærmet like kraftig motor.

Innertier

Det er ingen lek å utvikle en helt ny motorsykkel, og det er ikke sjeldent at nye motorsykler blir kraftig modifisert etter at den første sesongen har avslørt feil og mangler . Mange hadde derfor liten tro på at Aprilia skulle klare å skyte blink allerede det første året. Det skulle vise seg at disse tok skammelig feil.

Imponert

Vi i DinSide MC forsøker å være å være både saklige og nøkterne når vi omtaler våre testobjekter. Men etter å ha prøvekjørt 2000-modellen av RSV Mille, er vi så imponert at vi er fristet til å kalle sykkelen et mesterverk. For så mye kjøreglede som denne italienske buldrebassen har å by på, er det sjeldent man opplever. Les mer om Aprilia RSV Mille i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".

Gå til vår oversikt over sommerens MC-tester