Antispinn

Illustrasjon: Audi
Illustrasjon: Audi Vis mer


Forkortelser: ASR (Acceleration Slip Reduction / Anti Slip Reduction / Anti Spin Regulation), EDS (Electronic Dynamic System), ETS (Electronic Traction System), TC (Traction Control), TCS (Traction Control System), TRC (Traction Control)

Funksjon: Forhindrer hjulspinn (og skrens)

Trer i kraft: Ved hjulspinn

Virkemåte: Det moderne antispinn-systemet består av to elementer; en bremsedel og en motorstyringsdel. Biler som leveres med antispinn, er som regel utrustet med begge elementer.

A) Bremse-elementet (EDB)
Bremse-elementet kalles ofte en "elektronisk differensialbrems", forkortet EDB. EDB bruker bilens ordinære bremser til å bremse opp spinnende hjul. Dermed overfører krefter til det andre drivhjulet (eventuelt også den andre akselen ved firehjulstrekk). EDB fungerer vanligvis fra 0 til mellom 40 og 80 kilometer i timen.

Illustrasjon: Toyota
Illustrasjon: Toyota Vis mer

B) Motorstyrings-elementet/motorkraftreduksjon

Ved hjulspinn tar elektronikk over motorstyringen og reduserer motorens turtall. Lavere turtall gir mindre motorkraft, noe som forhindrer hjulspinn.

Antispinn-systemer gir ikke bare bedre fremkommelighet på vinterføre og i terreng. Antispinn-systemene produserer også en viss antiskrensfunksjon:

Forhjulsdrevne biler: Forhindrer forhjulsskrens/understyring ved gasspådrag.

Bakhjulsdrevne biler: Forhindrer bakhjulsskrens/overstyring ved gasspådrag

Valgfrihet: Kan kobles ut på de fleste modeller

Utbredelse: Svært utbredt, spesielt på europeiske modeller