Ansiktsløftet Xsara på plass i Norge

Siden lanseringen for tre år siden, har nesten 900.000 eksemplarer av Citroën Xsara funnet sin kjøper. Men også storselgere blir raskt gamle i bilbransjen, og Xsara har derfor fått sin første ansiktsløftning.

Både bildene og de tekniske dataene på den nye Citroën Xsara ble sluppet allerede i september, og vi ga da en fyldig omtale av bilen i denne artikkelen . Men én ting er å omtale en bil på grunnlag av bilder og tekniske data, noe helt annet er å se på, ta på og prøvekjøre bilen. Det har vi nå gjort.

Elegant

Og vår konklusjon er at Citroën har klart å lage en relativt elegant bil. Den nye fronten med det profilerte panseret, de mandelformede lyktene, det store luftinntaket og de store Citroën-vinklene er etter vårt syn vellykket og gir bilen et mer eksklusivt preg enn sin forgjenger. De lakkerte støtfangerne og dørlistene er med på å forsterke inntrykket. Du kan lese mer om ansiktsløftingen her.

Rattbetjent radio

Innvendig er endringene mer beskjedne. Den mest interessante nyheten er at rattbetjening av radio og CD-spiller har blitt standardutstyr. De fire vippeknappene fungerer utmerket og sørger for at føreren kan holde blikket på veien mens stereoanlegget betjenes.

Ny 1,6-liter

På motorfronten kan Citroën skilte med en helt ny 1,6-liter. Den nye motoren erstatter dagens 1,6-liter og de to 1,8-liters-motorene. Den nye 1,6-literen har blant annet fått fire ventiler per sylinder, ny innsugsmanifold, større innsugsventiler og sekvensiell innsprøytning. Resultatet er 110 hestekrefter ved 5.750 o/min. Den nye 1,6-literen yter altså 20 hestekrefter mer enn forgjengeren.

Samtidig har motoren blitt billigere i drift. For mens den gamle 1,6-literen drakk 0,64 liter per mil, klarer den nye seg med 0,55 liter.

Fordi motoren bruker mindre drivstoff, er den samtidig blitt mer miljøvennlig. Katalysatoren har i tillegg blitt flyttet nærmere eksosmanifolden, noe som gjør at den trenger kortere tid på å oppnå arbeidstemperatur. Dermed reduseres de skadelige utslippene.

Krever turtall

Men hvordan fungerer motoren ute i virkelighetens verden, på norske veier. Jo, faktisk ganske bra. For med tanke på at slagvolumet bare er 1,6 liter og at Xsara med denne motoren ombord veier nesten 1.100 kilo, fungerte motoren overraskende bra. Vel å merke, hvis du tar i bruk turtallet. For den nye 1,6-literen trenger hele 4.000 o/min før den yter maksimalt dreiemoment, 147 Nm. Og de 110 hestekreftene er som nevnt ikke på plass før ved 5.750 o/min.

Artig over 3.500 o/min

Resultatet er at motoren føles ganske død ved lave turtall. Først ved 3.500 o/min begynner man å merke at det faktisk er futt i motoren. Men etter at du har passert 3.500 o/min er motoren til gjengjeld både sterk og underholdende. Jo mer turtall du gir motoren, jo gladere blir den. Og når du passerer 5.000 o/min, er motoren blitt en hissig krabat. Hvis du er i det sportslige humøret, har motoren ingen ting i mot at du drar den helt til rødmerkingen.

Den lille motoren klarer altså å by på relativt mye moro, størrelsen tatt i betraktning. Spørsmålet blir imidlertid om ikke den høye effekten ved høye turtall har gått litt for mye på bekostning av motorens bunndrag.

Noe motorstøy

Også ved motorveikjøring vil du merke at motoren er av det turtalls-glade slaget. For motoren er helt oppe på 2.800 o/min i hundre kilometer i timen i femtegir. Dette medfører dessverre at motoren blir ganske hørbar, selv om motorlyden ikke er direkte plagsom. Vi ville imidlertid satt pris på enda grundigere lydisolering. Noe vindstøy trenger også inn i kupeen, mens dekkstøyen er relativt beskjeden.

Hvis du velger en tredørs kupé, får du en Xsara med den nye 1,6-literen for 194.000 kroner. Trenger du fem dører må du ut med 201.100 kroner. Du finner en fullstendig prisoversikt nederst i denne artikkelen.