Ansiktsløftet Discovery

For noen få uker siden lanserte Land Rover sin nye Range Rover. Nå kommer den ansiktsløftede Discovery.

Ansiktsløftet Discovery
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Land Rover Discovery ble første gang introdusert i 1989, og var basert på modellen Range Rover Classic. Dagens utgave kom ni år senere - høsten 1998. Det er allerede fire år siden og det er dermed ikke overraskende at bilen nå får en ansiktsløfting.

Nye frontlykter

Endringene er ikke voldsomme, men mange nok til at Discovery har blitt enda likere storebror Range Rover. Blant annet ser både de firdelte frontlyktene og de runde tåkelysene ut til å være hentet rett fra Range Rover. Med det nye lykte-settet har Discovery-fronten blitt langt mer moderne.

Bakparten er relativt uforandret, men blinklysene har blitt flyttet opp i den vertikale lyssøylen for å gjøre dem mer synlige for bakenforkjørende.

Tre fargetemaer

Interiøret er stort sett det samme, men Land Rover tilbyr nå tre fargetemaer - "Tundra Green", "Alpakka Beige" og "Land Rover Black". Komforten skal ha blitt forbedret ved hjelp av ny støyisolasjon.

Masse utstyr

Discovery er en ekte firehjulstrekker, og har en lang rekke funksjoner som skal forbedre kjøreegenskapene i terreng. Blant annet er elektronisk antispinn (ETC), Hill Descent Control (HDC), anti-krenge-stabilisatorer (ACE) og automatisk nivåregulering (SLS) å finne blant standardutstyret. Terrengegenskapene skal også ha blitt forbedret ved at bakkeklaringen under den fremfre støtfangeren har blitt høyere. Bremseklosser og kalipere skal også være bedre enn det dagens utgave kan skilte med.

Bensin og diesel

Ansiktsløftet Discovery

På motorfronten skjer det ingen endringer for Norges vedkommende. Discovery vil som i dag være tilgjengelig med en 4-liters V8 bensinmotor og en 2,5-liters dieselmotor. Disse yter henholdsvis 184 og 138 hestekrefter. Land Rover vil imidlertid levere en tredje motor for det amerikanske markedet. Denne bensinmotoren har et slagvolum på 4,6 liter og yter 217 hestekrefter.

Dyr som personbil

Land Rover Discovery er en relativt dyr bil og vil koste hele 779.500 kroner med bensinmotor. Diesel-varianten er imidlertid nesten 200.000 kroner billigere og kan bli din for 596.500 kroner.

Fra 374.000 kroner

Men Land Rover Discovery trenger ikke være dyr. Bilen er nemlig stor nok til å romme den såkalte statskassen. Dermed kan den selges som varebil klasse 2, noe som betyr at man slipper unna 80 prosent av den norske engangsavgiften. Som varebil koster Discovery 374.000 kroner med diesel- og 421.000 kroner med bensinmotor.

Den ansiktsløftede Discovery-utgaven skal være på plass i Norge i løpet av inneværende måned.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Land Rover-nyheter
  • Her finner du våre Land Rover-tester