Ansiktsløftet baby-Mercedes

Mercedes har gjort endringer på front, hekk og førermiljø. I tillegg har de oppgradert dieselmotorene, slik at du nå kan glede deg over flere hester.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Baby-Mercedesen så dagens lys første gang i 1996. Produksjonen startet i 1998, og nå, tre år etter, har Mercedes solgt 550.000 eksemplarer av den vesle Mercedesen. Det er gjort noen endringer på A-klassen etter lanseringen i 1998 – som at den ble utstyrt med ESP, eller elektronisk stabilitetskontroll. Dette er imidlertid den første mer omfattende oppgraderingen baby-Mercedesen har gjennomgått, og den oppgraderte versjonen skal lanseres på bilutstillingen i Geneve i månedsskiftet februar/mars. I år som i fjor vil vi kunne gi deg de ferskeste nyhetene direkte fra utstillingshallene i Sveits.

Noe lengre

Som nevnt innledningsvis, er det gjort endringer på blant annet eksteriøret. Det er gjort endringer på støtfangerne både foran og bak, som blant annet omfatter utskiftbare remser på fangerne. Endringene på disse bilens ytterpunkter har i sin tur resultert i at A-klassens lengde er økt med 3,1 centimeter – til en total lengde på 3,606 meter.

Ytterligere endringer på fronten inkluderer fire- og ikke tre – langsgående ribber i grillen, større luftinntak i nedre del av skjørtet foran, og frontlykter med klare lykteglass. Bakenden har også fått nye, redesignede lykteglass.

De samme dekor-remsene som sitter på støtfangerne, pryder også sidene av den oppgraderte A-klassen. Og de som kjenner baby-Mercedesen inngående, vil kanskje legge merke til nytt design på felgene, samt at dørhåndtakene kommer i bilens farge i Elegance og Avantgarde utgave…

Mer eksklusiv

Interiørmessig er har Mercedes gjort en del håndgrep for å skape en høyere kvalitetsfølelse. Dette innebærer selvsagt nye farger og nye materialer – blant annet skal instrumentpanelet ha blitt mykere og bedre å ta på.
For øvrig er midtkonsollens øvre del gjort bredere, og det er flyttet på enkelte instrumenter, slik at radio og mer hyppig benyttede betjeningsorganer sitter høyt oppe på midtkonsollen, og varme og ventilasjon er flyttet nedover. I dagens A-klasse sitter betjeningsorganene for ventilasjon på toppen av midtkonsollen.
Rattet er også redesignet – og Mercedes har heldigvis utstyrt det med muligheter for høydejustering.

Mer hestekrefter

Under panseret beholder A-klassen de samme mulighetene for bensindrift, mens dieselmotorene får en ekstra kraftinnsprøytning. A160 CDI blir utstyrt med intercooler, og får dermed 15 flere hester å dra med – fra 60 til 75 hestekrefter. A170 CDI får en litt mer beskjeden økning – fra 90 til 95 hestekrefter.

A-klassen ble utstyrt med ESP som standard etter et noe uheldig – og i ettertiden viden kjent – velt. Nå er ESP-systemet oppgradert med hydraulisk Brake Assist – som sørger for maksimalt bremsekraft ved en nødbrems.

Den oppgraderte A-klassen skal lanseres på det norske markedet i løpet av slutten av mars/begynnelsen av april.

Relaterte artikler:

  • Ny Mercedes: Større A-klasse i 2001

  • SPIONBILDE: Ny A-klasse

  • SAMMENLIKNINGSTEST: A140+ vs Audi A2

  • TEST: Mercedes A190

  • TEST: Mercedes A160

  • TEST: Mercedes A140