FØRST I NORGE: Anette Tveit og hennes svigerfar var de første i Norge til å få ettertraktede Tesla Model 3. Alle andre må i hvert fall finne seg i å vente til en gang i 2019, før de kan få bilen. Foto: Privat
FØRST I NORGE: Anette Tveit og hennes svigerfar var de første i Norge til å få ettertraktede Tesla Model 3. Alle andre må i hvert fall finne seg i å vente til en gang i 2019, før de kan få bilen. Foto: PrivatVis mer

Tesla Model 3 i Norge

Anette greide ikke vente lenger på Folke-Teslaen

Anette Tveit fikk Norges første Tesla Model 3 - lenge før alle andre. Men det er én stor ulempe ...

- Bilen er utrolig bra. Jeg har ikke fått kjørt den så mye ennå, men jeg liker den veldig, veldig godt, sier Anette Tveit engasjert til Dinside.

Det var på torsdag i forrige uke at to Tesla Model 3 for første gang noensinne ble registrert i Norge - trolig også Europa. Anette Tveit fra Mandal og svigerfaren fikk hver sin.

- Det er litt gøy. Vi fikk tak i bilen fordi ektemannen min holder på med biler og slikt. Også liker vi Tesla. Vi så Model 3 i California i sommer, og bestemte oss for at en slik hadde vi lyst på, forklarer Anette videre.

Privatimportert

Tesla Model 3 er imidlertid ikke varslet til Norge og Europa før en gang i 2019. For å skaffe seg bilen måtte dermed familien importere bilene selv. Heldigvis for familien driver Anettes ektemann, Trond, med import av biler.

- MORO Å KJØRE: Anette Tveit gleder seg over at Model 3 er billig og god å kjøre - og at den er bra for miljøet. Foto: Privat
- MORO Å KJØRE: Anette Tveit gleder seg over at Model 3 er billig og god å kjøre - og at den er bra for miljøet. Foto: Privat Vis mer

Hans kunnskap gjorde at de fikk tak i en pent brukt Model 3, som kun hadde gått 3.000 kilometer i USA. Bilen har rekkevidde på 310 miles (500 km), ifølge den strenge amerikanske målenormen (EPA).

Trond tror nordmenn vil bli imponert når de etterhvert får prøvd «Folke-Teslaen», som så mange venter på.

Vi så nærmere på Tesla Model 3 i oktober

- Positiv overraskelse

- Folk vil få en utrolig positiv overraskelse. Bilen er veldig bra til den prisen. Og autopiloten er utrolig god. Model 3 vil nok bli en skikkelig bestselger, sier han engasjert.

- Hvorfor valgte dere å privatimportere bilen nå, og ikke vente til det kommer «norske» biler?

- Det er fordi vi vet at det er lange leveringstider i Norge, hvor vi er langt nede på venteliste, og fordi det går an å kjøpe fra USA nå. Vi ville ikke vente lenger.

- Men etterspørselen er vel stor i USA også?

- Ja, det er ventetid der også. Det var vanskelig - ikke som å kjøpe vanlig bil på markedet. Vi driver jo med dette, og måtte bruke vår kunnskap for å klare å få tak i bilen, forklarer Trond.

Selv kjører han en Tesla Model X til daglig. Den benytter de også på familieturer, når behov for plass og lading er større. Trond mener likevel at Model 3 tar opp konkurransen på flere felt.

- Den har veldig gode egenskaper for prisklassen. Den er veldig rask, har veldig bra rekkevidde og kupéplass i forhold til klassen. Dessuten er Model 3 veldig stillegående når det kommer til hjulstøy - faktisk oppleves den vesentlig bedre enn både Model X og Model S på dekkstøy, forteller han.

Medaljens bakside?

Trond vedgår imidlertid at det ikke bare er fordeler med å ha importert elbil fra USA. Konas Tesla Model 3 har nemlig en annen ladekontakt enn de som er laget for Europa. Dermed får de blant annet ikke benyttet seg av Teslas hurtiglader-nettverk i Norge.

Den amerikanske bilen har heller ikke DAB-radio. Dessuten fungerer ikke internett, som styrer kartet (Google Maps).

- Bilen har dessverre amerikanske ladeplugg, så den kan ikke lades på superladerne i Europa. Vi har klart å få til et ladesystem på vanlig stikk-kontakt. Med bilens enorme rekkevidde og vår bruk er det heldigvis ikke nødvendig å ha tilgang til hurtiglading.

- Føler du likevel det er et stort offer?

- Ja, veldig. Men så lenge det er snakk om nummer to bil, og det er X-en som blir brukt på Europa-turer, går det fint. Vi har nå en bil som blir gående lokalt. Model 3 kan kjøre Mandal-Oslo eller Mandal-Stavanger uten stopp. Da er det nok å lade på semi-hurtiglader over natta, forklarer Trond.

Anette tar heller ikke medaljens baksider så tungt.

- Det er ikke noe jeg fokuserer på. Det mangler selvfølgelig noen ting, men det går veldig bra for vår del. Så kan det godt hende Trond finner ut noe om en overgang til hurtigladingen. Det er uansett verdt det for å få bilen så kjapt.

Vises fram onsdag

Tesla Norge vil ikke kommentere familiens privatimport av Model 3. Ifølge aksjonærbrevet til Tesla for tredje kvartal 2018, står det imidlertid at en markedsklar Model 3 skal komme til Europa tidlig i 2019, og at de vil være klare for å ta imot ordre før slutten av inneværende år:

- INGEN KOMMENTAR: Kommuikasjonssjef Even Sandvold Roland og Tesla Norge har ikke noe de vil ha sagt om de privatimporterte Tesla Model 3-ene i Mandal. Foto: Tesla Norge
- INGEN KOMMENTAR: Kommuikasjonssjef Even Sandvold Roland og Tesla Norge har ikke noe de vil ha sagt om de privatimporterte Tesla Model 3-ene i Mandal. Foto: Tesla Norge Vis mer

«The mid-sized premium sedan market in Europe is more than twice as big as the same segment in the US. This is why we are excited to bring Model 3 to Europe early next year. The reception at the Paris Auto Show as well as the Goodwood Festival of Speed was very strong. We expect to start taking orders in Europe and China for Model 3 before the end of this year.»

Men allerede har Tesla Norge i det stille hentet den amerikanske versjonen av Model 3 til Norge. Og fra og med i morgen, onsdag 14. november, kan interesserte få se bilen i Teslas lokaler på Skøyen i Oslo.

Even Sandvold Roland informerer i en epost til Dinside om at Model 3-kunder, med reservasjonsnummer, får prioritet når det skal sees på og sittes i den ettertraktede elbilen fra Tesla.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.