EKSTREM FORVANDLING: Andelen dieselbiler har stupt i Norge siden 2011. I stedet har nordmenn begynt å kjøpe el- og hybridbiler, som BMW 225 eDrive. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTREM FORVANDLING: Andelen dieselbiler har stupt i Norge siden 2011. I stedet har nordmenn begynt å kjøpe el- og hybridbiler, som BMW 225 eDrive. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Færre dieselbiler selges i Norge

Andelen dieselbiler raser i Norge - ingen kan måle seg i Europa

Ingen europeiske land har mistet i nærheten av så mange dieselbiler som Norge.

I 2011 var markedsandelen solgte dieselbiler i Norge den nest høyeste i Europa. Den gangen hadde 75 prosent av bilene som forlot norske forhandlere dieselmotor.

Bare luxembourgerne kjøpte en større andel dieselbiler (77 prosent). Det viser tall Dinside har hentet fra Jato.

Analyseselskapet forteller også at Norge er suverene Europamestere i lavt klimagassutslipp fra biler, anno 2017.

Dette er fascinerende nok, da klimagasser (målt i CO2-ekvivalenter) kommer i størst del fra bensinbiler, mens dieselbiler er mest kjent for å slippe ut mye nitrogendioksider (NOx).

Kraftig nedgang

Seks år senere var situasjonen imidlertid en helt annen. Siden 2011 har nemlig markedsandelen dieselbiler årlig sunket med 8,66 prosentpoeng i Norge. Dermed var det tilsvarende tallet i 2017 helt nede i 23 prosent - det nest laveste i Europa.

Kun Nederland (17 prosent) markerte seg ifølge statistikken for en mindre markedsandel dieselbiler. Se hele den oppsiktsvekkende tabellen lenger ned i artikkelen.

Totalt har markedsandelen dieselbiler i Norge falt 52 prosentpoeng på seks år. Altså, færre en hver fjerde bil som rullet ut fra bilbutikkene i 2017 var diesel.

Og pila fortsetter å peke i samme retning inn i 2018.

Går én vei

Og det er nedover. Ifølge de ferskeste tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er tallet fra første kvartal nede i 18,6 prosent. Da snakker vi om den laveste dieselandelen siden 2001.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det var først i 2006 at staten bestemte seg for å oppfordre til kjøp av dieselbiler her til lands, ved blant annet å gi økonomiske fordeler.

I mars 2018 var andelen solgte dieselbiler i Norge helt nede i 16 prosent. Det skiller seg kraftig ut fra alle andre landene på kontinentet.

Fra 2011 til 2017 har nedgangen i Europa (samlet) vært på elleve prosentpoeng, og det siste året var andelen diesel 43,8 prosent. Samtidig var bensinandelen på 50,1 prosent og andelen alternative drivlinjer (inkluder elbil) 4,4 prosent.

Belgia (-29), Litauen (-28) og Frankrike (-25) er de tre landene som kan vise til en nedgang nærmest Norge.

I Hellas har utviklingen vært helt omvendt. Grekerne har gått fra en dieselandel på 11 prosent i 2011 til 43 prosent i 2017 - en økning på 32 prosentpoeng. Men også her har det vel og merke gått nedover siden toppåret 2014, da markedsandelen diesel var på hele 64 prosent.

Utvikling andel registrerte dieselbiler

Land 2011 2017 Endring 2018 (1/4)
Belgia75%46%-29
Danmark48%35%-13
Estland33%25%-8
Finland42%30%-12
Frankrike72%47%-25
Hellas11%43%+32
Irland70%65%-5
Italia55%56%+1
Kroatia47%55%+8
Latvia50%43%-7
Litauen63%35%-28
Luxembourg77%54%-23
Nederland28%17%-11
Norge75%23%-5218%
Polen39%28%-11
Portugal70%61%-9
Romania41%51%+10
Slovakia47%38%-9
Slovenia43%44%+1
Spania70%49%-21
Storbritannia51%42%-9
Sveits33%36%+3
Sverige61%50%-11
Tsjekkia40%38%-2
Tyskland47%39%-8
Østerrike55%50%-5
Gjennomsnitt55%44%-11

Kilder: OFV, Dinside, Jato.com