Test: Audi RS5 Sportback

Anbefaling: Ligg unna denne bilen

Her er førerkortet i akutt fare.

LEKEN OG TUNG: Audi har ikke satt rekord i lettvekt med RS5, men den føles lett. Den imponerer stort på høyhastighetskomfort og ressurser, men føles aldri <i>bad ass</i>-brutal. Foto: Rune M. Nesheim
LEKEN OG TUNG: Audi har ikke satt rekord i lettvekt med RS5, men den føles lett. Den imponerer stort på høyhastighetskomfort og ressurser, men føles aldri bad ass-brutal. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er en aldri så liten verdensnyhet. Aldri før har du kunnet kjøpe Audi RS5 Sportback. Audi har vinglet med karosserivariantene på RS siden starten, så man vet aldri hvilke utgaver som blir tilgjengelige - ikke denne gangen heller.

Noen generasjoner har kun vært tilgjengelig som stasjonsvogn, mens andre også finnes som både sedan og kabriolet.

Stasjonsvognvarianten Avant har til nå vært hellig, men måtte faktisk nøye seg med å bli lansert etter Coupé-modellen fordi den er viktigst i USA. Men nå får du RS i de tre kuleste karosserivariantene; Avant, Coupe og Sportback.

BREDERE: RS5 er breddet 1,5 cm på urquattro-vis. Det er stilig med luftingen på siden av lyktene. Foto: Rune M. Nesheim
BREDERE: RS5 er breddet 1,5 cm på urquattro-vis. Det er stilig med luftingen på siden av lyktene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Om vi får se sedan og kabriolet i mer enn S4 /S5-versjon (foreløpig med 3-liters V6 bensin 354 hk og 500 Nm, men snart med 3-liter V6 diesel med omtrent samme ytelser!) vet vi ikke ennå, men det er ikke noe stort offer.

Sportback blir løftet flere hakk visuelt med RS stylingen og er kanskje den kuleste og mest praktiske av dem alle. Testbilen har detaljer i sort blank, men kan også bestilles i matt sølv og karbon-finish.

Bredere og lavere

Fronten er hinsides alt vi har sett fra Audi tidligere. For det første er den senket skikkelig, i forhold til vanlig A4. Skjermbredderne bredder 15 mm på hver side og har fått små falske luftinntak, både i fronten og ved baklyktene.

Luftinntakene i fronten med bikube-mønster er rekordstore, og den svært kantete grillen har fått en spennende innramming og markert Quattro-logo i nedkant. Her svelges det luft. Fronten får et visuelt løft med egne LED Matrix-lys, som koster ekstra (11.480,-).

Hekken har fått en markert spoiler, men det er først og fremst den kraftige diffuseren som rammer inn to svære ovale eksosrør, som tar oppmerksomheten bakfra.

GODE BREMSER: Man kan få karbonkeramikk innenfor 20-tommerne, men det trenger du ikke. Foto: Rune M. Nesheim
GODE BREMSER: Man kan få karbonkeramikk innenfor 20-tommerne, men det trenger du ikke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilen er senket sju millimeter, i forhold til S5, og 20-tommerne på testbilen (19-tommere er standard) er skodd med 275 millimeter bred gummi på alle fire.

Blendende rask

Audi kan oppfattes som gammeldagse, kjedelige og litt bakstreberske. A4 ble lansert før den nye, kliniske designen med tre skjermer innvendig og mangler moten med blank pianolakk og overdrevne designkrumspring.

Vi som kjører mye forskjellig finner stor glede i perfeksjonismen bak det enkle, men samtidig overfylte førermiljøet i RS5. Det er gjennomtenkt og svært enkelt.

SPORTSDISPLAY: A4 og A5 var siste bil ut med «gammelt» interiørdesign, men er fortsatt blant de mest funksjonelle i bilverdenen. Sportsdisplay med sentralt plassert turteller er forbeholdt S- og RS-modellene. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTSDISPLAY: A4 og A5 var siste bil ut med «gammelt» interiørdesign, men er fortsatt blant de mest funksjonelle i bilverdenen. Sportsdisplay med sentralt plassert turteller er forbeholdt S- og RS-modellene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Volumknappen har fem funksjoner. Girspaken har flere funksjoner, også som hvilepute når du skal betjene det superenkle MMI-systemet. Det kan betjenes uten å se ned, men det forsvinner dessverre etter denne modellen.

Ti knapper for forhåndsvisning er det bare et fåtall bilmerker som har, og kjørecomputeren viser det aller meste man lurer på i en og samme visning. Enkelt!

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim

Det samme kommer til kjøreprogrammene. Du har ikke all verdens å velge i, enten skal du kjøre normalt eller bajas. Men du har mulighet til et eget oppsett. Hos konkurrentene BMW og Mercedes kan du i motsetning rote deg bort i mange programmer.

Nøytral og tillitsvekkende

Enkelhet og grundighet - eller perfeksjonisme - er hva man føler bak rattet også, og det er en rød tråd gjennom hele Audis bilprogram. Dette er en gentlemans racer. Det oser stresskoffert av hele bilen. Strikt, ikke noe tullball, ikke bling, ikke tivoli.

VIRKNINGSFULLE DETALJER: RS5 er nesten verdt pengene bare på grunn av de visuelle oppgraderingene. Foto: Rune M. Nesheim
VIRKNINGSFULLE DETALJER: RS5 er nesten verdt pengene bare på grunn av de visuelle oppgraderingene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Eller litt er det ... Man har klaffer og sportseksos som gir deg og de nærmeste omgivelsene et hint om hvor rått dette er, men bare et hint. Det er alltid en doven undertone og en sang fra motoren som både minner om V6 og den gamle rekkefemmeren.

Man sitter godt bak det lille snertne rattet med flat bunn. Man trekker det godt til seg og man sitter lavt og godt i fullelektriske stoler med massasje.

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim

Undertegnede er 190 cm og har bra plass til bena i baksetet, takket være de tynne sportsstolene. Måne er imidlertid mer forenlig enn høy hårsveis, under den den fallende taklinja.

Bagasjerommet er svært og lettlastet, med den store kombiluka. Bakseteryggen felles 40/20/40 så den er også superpraktisk.

RS5 er ikke rampete, bare sjokkerende effektiv, takket være markedets mest nøytrale kjøreegenskaper - kanskje sammen med Porsche. Her sikter man seg inn i svingen, og bilen følger linja, uansett om du går på eller av gassen, selv om kreftene prøver å rive litt i deg.

Styringen virker litt vag og lite direkte i senter, og strengt tatt savner vi en skarpere utveksling på svingete veier, men den er presis og man blir utrolig fort dus med bilen. RS5 kryper innpå deg og føles som en bitteliten, snerten, stabil og brennkvikk småbil, til tross for at den veier 1,8 tonn og er 4,8 meter lang.

Understellet er 5-link rund baut, og med lettere motor i front og bedre vektfordeling har Audi valgt å kjøre sin permanente firehjulsdrift med 60 prosent til bakhjulene som normalen.

PEN: Firedørs-kupeer blir ofte litt baktunge, men en liten snert på avslutningen gjør at RS5 sitter som et skudd. Med stor bakluke er den praktisk også. Foto: Rune M. Nesheim
PEN: Firedørs-kupeer blir ofte litt baktunge, men en liten snert på avslutningen gjør at RS5 sitter som et skudd. Med stor bakluke er den praktisk også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Riktignok kan senterdifferensialen sende hele 85 prosent til bakhjulene eller 70 prosent forhjulene, dersom forholdene tilsier det. Vår bil er i tillegg satt opp med ekstrautstyret Sport differensial på bakakselen, som mekanisk sender kreftene lynraskt til det hjulet som trenger det mest, istedenfor å bremse hjulet med minst grep. Det koster nøyaktig 17.930 kroner ekstra.

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim

Alt dette, samt elektronikk som overvåker G-krefter, gassrespons, styrevinkel og en haug andre parametere, gjør denne bilen svært effektiv og forutsigbar både på sommer- og vinterføre.

Det er her kjøreprogrammene kommer inn. Testbilen har RS-sportsunderstellet med DRC (Dynamic Ride Control) som letter lommeboka for 26.000 kroner.

Utrolig rask

Under normal kjøring, havner du stort sett i Auto. Bilen er stram og kanskje vel stiv på dårlige veier, men stort sett behagelig. Pedalresponsen er litt slappere, men ikke mye, og 8-trinns automatkassa er helt rå.

Med mindre du bruker kickdown, utnytter den bunndraget som finnes i den herlige, nye 2,9 literen med dobbeltturbo, gjerne fra under 3.000 og opp til rødmarkeringen på rundt 6.500 omdreininger, avhengig av hvor varm motoren er.

NEDSKALERING: Ned fra selvaspirerende 4,2 liter til twinturbo 2,9, med like mange hester, men bedre akselerasjon. Foto: Rune M. Nesheim
NEDSKALERING: Ned fra selvaspirerende 4,2 liter til twinturbo 2,9, med like mange hester, men bedre akselerasjon. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Dynamic kan den føles en smule stressende og da blir den også pinnestiv. Vi har ikke testet noen av RS-modellene uten DRC, så vi vet ikke hvor stiv den føles, men trolig ligger den midt i mellom Auto og Dynamic.

Da vil du synes den er for stiv til vanlig og litt for myk i hekken når du virkelig vil utnytte bilen. Ønsker du å gi på på småveier, går du garantert inn i Dynamic mode.

På vanlig riksveinett er dette en skummelt lettkjørt bil. Man føler ikke allverdens brutalitet, men den er utrolig rask til å spenne fra, og selv den minste slette spises opp med enkleste letthet. Man blir rett og slett en god sjåfør bak rattet i performert skinn.

Testresultat

Audi RS5 Sportback

Terningkast 5
Potent liten rakker med relativt sett god pris.

Kompakt, lettkjørt, sterk, fantastisk girkasse, flott firehjulsdrift, fryktelig effektiv, grei plass, fin pris

Fryktelig stiv. Mangler litt power, også så fryktelig tung da gitt.

Og den svelger motorvei. Dette er en skikkelig Autobahn-cruiser, for her er kanskje RS5 det største problemet for norske førere. I RS5 begynner man virkelig å lure på om man skal bli aktiv i politikken for å få hevet fartsgrensene drastisk på hele veinettet.

Den er så utrolig velkjørende, lettbeint og villig at man ikke merker farta. Er du normalt en rask sjåfør, har du 200 km/t før du vet ordet av det, og det vil føles normalt og avslappende. For tyskerne er dette gull, men her hjemme er det et mareritt.

Grei pris

Alt er relativt om dagen. RS5 konkurrerer mot avgiftsfrie elbiler med skyhøy effekt og raske aksellerasjonstider.

Sett i forhold til disse, er den kjempedyr. Men ser man historisk på det, får man veldig mye for pengene. Man sparer nesten 400.000 kroner.

Startprisen er på 1,1 millioner kroner. Vår bil koster 1.233.000 kroner, og var et røverkjøp før avgiftsomleggingen for noen år tilbake.

Audi RS5 Sportback

Motor:V6,24v,twinturbo, bensin
Slagvolum:2894 ccm
Effekt - o/min :450 hk / 5700
Dreiemoment - o/min:600 Nm / 1900
0-100 km/t:3,9 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,94 l/mil
CO2-utslippWLTP:212 g/km
Tankvolum:58 liter
L/B/H:478/187/140 cm
Akselavstand:283 cm
Dekkdimensjon:275/30/R20
Bagasjerom:465 liter
Egenvekt:1795 kg
Hengervekt:0 kg
Pris fra kr.:1.098.300,-
Pris testbil:1.233.000,-