Test: Mercedes-Benz G500

Altfor mye er feil med denne bilen

Etter 40 år med utvikling og en pris på 2.3 millioner, burde den vært perfeksjonert. Det er den ikke ...

Mercedes-Benz G500: Legendestatusen fikk den for lenge siden. Det er få bilmodeller som vekker de samme følelsene blant bilinteresserte, som Geländewagen - spesielt når det sitter en V8-motor under panseret. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer Vis mer Vis mer

Vi sitter i et bursdagsselskap. Høydepunktet er som vanlig kakeserveringen. Og det er favoritten, hjemmelaget sjokoladekake. Og som de livsnyterne vi er, forsyner vi oss med et altfor stor stykke. Første smakebit er himmelsk. Så starter det. Noe er ikke riktig ... smaken, konsistensen, til og med lukten. Et eller annet er ikke på som det skal.

Rapsolje, ja ...

GAMMELT NYTT: Nesten alt er nytt med nye G500, selv om utseende er nesten uendret. Foto: Jamieson Pothecary
GAMMELT NYTT: Nesten alt er nytt med nye G500, selv om utseende er nesten uendret. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Den er laget med mandelmel og rapsolje og istedenfor hvetemel og smør. Mye sunnere, sier bursdagsverten.

Vi visste det. Nok en gang hadde vi rett. Man kan gjerne kjipe inn på ingrediensene til vanlig, men i en bursdagskake? Enkelte ganger skal man faktisk dra på. Bursdager er hellige. Det skal være smør og sukker - ellers blir det ikke feiring!

... noe som bringer oss til dagens testbil. Fersk, rett fra Rolls-Royce Cullinan- og Phantom-lansering, og tilbake på jorda - trodde vi.

Så får vi nøkkelen til nye Mercedes-Benz G500. Geländewagen, kanskje en av bilverdens mest klassikke, legendariske og urørte karroseri-design - utenom Land Rover Defender. Men så har denne trumfkortet. En fire liters 32 ventilers V8 twinturbo-bensinmotor. Nakkehårene reiser seg. Dette skal bli en fet uke ...

Så tar det ikke lang tid før de gnagende tankene begynner å slå inn. Det er noe som ikke stemmer. Men akkurt som med bursdagskaken, så klarer vi ikke helt å sette fingrene på hva det er.

HEFTIG KLUMP: En fire liters twin-turbo V8 banker ut 422 hk og 610 Nm. Dessverre går det på bekostning av forbruket. Motoren er rett fra AMG GT R. Foto: Jamieson Pothecary
HEFTIG KLUMP: En fire liters twin-turbo V8 banker ut 422 hk og 610 Nm. Dessverre går det på bekostning av forbruket. Motoren er rett fra AMG GT R. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Lydforelskelse

Å kjøre rundt i en G-klasse er en unik opplevelse. Har du ikke prøvd det, anbefaler vi sterkt å ta en tur til nærmeste Mercedes-Benz-forhandler, for en prøvekjøring. Folk stirrer på deg, smiler, gir tommel opp og vil mer enn gjerne slå av en prat på bensinstasjonen. Og det er positivt, for her kommer du til være ofte. Svært ofte.

Forbruket er nemlig helt hinsides. Vekten på 2.354 kilo, permanent firehjulstrekk, aerodynamiske egenskaper som er sammenlignbare med en boligblokk og en grom V8 gjør at du ikke kommer i nærheten av det oppgitte blandede forbruket på 1,21 liter per mil. Realiteten er verre - mye, mye verre.

Problemet er lyden. Mercedes kan lyd. Og med grom lyd kommer tung høyrefot-syndromet. Det er helt umulig å kjøre bilen, uten å dra på for å høre og kjenne på motorlyden.

SLÅR I BAKKEN: Eksosrøret ender rett før bakhjulene og er vinklet rett på bakken. Lyden høres og kjennes godt inne i bilen. Foto: Jamieson Pothecary
SLÅR I BAKKEN: Eksosrøret ender rett før bakhjulene og er vinklet rett på bakken. Lyden høres og kjennes godt inne i bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Først kommer rumlingen, som reiser nakkehårene, så draget som øker pulsen, og til slutt høydepunktet - girskiftet. Eksospottene ender nemlig mellom for- og bakakselen. Når G500s 9-trinns automatkasse skifter gir, smeller det rett i bakken, lyden resonnerer opp gjennom chassis, videre gjennom setet og rett i hjertet. Du faller som pladask forelsket i lyden, med en gang ...

Etter noen timers lydopplevelse må forbruket sjekkes. Snittforbruket ligger på 2,7 liter per mil - helt hårreisende! Så sjekker vi forbruket siden siste nullstilling. 857 km, med snittforbruk på 1.7 l/mil. Vi har kjørt kanskje 20 kilometer, siden vi hentet bilen. Mye tyder på at noen andre har også falt for lyden ...

UTSØKT KVALITET: Interiøret er helt nydelig. Mercedes sin MBUX infotainment er på plass. Stemmestyring mangler. Foto: Jamieson Pothecary
STØTTE: Sidestøttene er kraftig og blåses opp automatisk for å gi ekstra støtte i svingene. Foto: Jamieson Pothecary
WIDESCREEN: Oppløsning på digitaldisplayet er klasseledende. Foto: Jamieson Pothecary
RYDDIG: Interiøret er i velkjent Mercedes stil. Foto: Jamieson Pothecary
HOLD DEG FAST: G-Klassen er lagd for å takle heftig kjøring i terrenget. Da er det greit å kunne holde deg fast. Foto: Jamieson Pothecary
SKINN: Til og med bakdøren er dekt med skinn. Foto: Jamieson Pothecary
NYDELIG: Burmeister stereopakken ga litt skuffende lyd. Lytt heller til motoren. Foto: Jamieson Pothecary

Kostbar luksus

Du sitter høyt i G-Wagen, uvanlig høyt. Du merker det allerede på vei inn i bilen, at du må opp en halv etasje. Det gir fantastisk oversikt fra førersetet, og enhver tur føles som en spesiell anledning.

HØYT OG TRANGT: Ankomst til baksetene er ikke spesielt lett. Det er for høyt for de små, og for trang for de store. Foto: Jamieson Pothecary
HØYT OG TRANGT: Ankomst til baksetene er ikke spesielt lett. Det er for høyt for de små, og for trang for de store. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Interiøret i G-klassen er nesten en motsetning til det utvendige: Moderne og velkjent «widescreen cockpit», med Mercedes infotainment-system (MBUX). Merkelig nok er ikke stemmestyring (Hi Mercedes), som du finner til og med i A-klasse, på plass, men vi er ikke helt komfortable med å prate med datamaskiner uansett.

Testbilen har «exclusive plus»-pakken. Det betyr to ting: Skinn fra A til Å - og et enormt pristillegg. Hele 115.000 kroner for å være eksakt. Det gir helt klart interiøret litt ekstra wow-faktor. Kvaliteten er utsøkt. Om det er verdt det, får du bestemme ...

UPRAKTISK: Bakdøren er fortsatt hengslet på venstre siden. Nostalgisk, men meget upraktisk i bruk. Foto: Jamieson Pothecary
UPRAKTISK: Bakdøren er fortsatt hengslet på venstre siden. Nostalgisk, men meget upraktisk i bruk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Inngang til baksetene er trang for en slik bil, og ulempene med en design, som er nesten uendret på 40 år, blir tydeligere. Bakdørene er høye, smale, og blytunge. Så tunge at de fleste under ti år må ha hjelp til å lukke dem. Selv voksne må dra godt til, også foran. Litt morsomt og nostaligsk i starten, og meget slitsomt i lengden.

Bakseteplassen er fortsatt trang, for en bil i denne klassen. Bagasjerommet lider av det samme. Stort er det, men utformingen er veldig firkantet, og det mangler dybde. For eksempel barneskiene, som til og med kan kan ligge flatt i en Skoda Octavia, måtte stå på skrått. Bakdøren er fortsatt hengslet på siden og gjør ankomsten vanskelig, om ikke umulig hvis bilen står med mindre enn én meters avstand til en vegg.

RETROKONGEN PÅ HYTTE: Etter 40 år med nesten uendret design har G-Klasse blitt en design-ikon. Det går dessverre på bekostning av det praktiske. Foto: Jamieson Pothecary
RETROKONGEN PÅ HYTTE: Etter 40 år med nesten uendret design har G-Klasse blitt en design-ikon. Det går dessverre på bekostning av det praktiske. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Høyt G-punkt

Størrelsen på G500 kan virke litt skremmende, når man kjører rundt i trange bygater. Svingradius på 6.8 meter gjør parkering, på selv romslige parkeringsplasser, om til mye håndarbeid. Likevel er G500 overraskende oversiktlig og lettkjørt. Kameraovervåkingen er så høyoppløst og oversiktlig at til og med insektene på bakken kan føle seg trygge fra å bli pannekaker.

TERRENGMESTER: Det er ute i bushen G50o briljerer mest. Foto: Jamieson Pothecary
TERRENGMESTER: Det er ute i bushen G50o briljerer mest. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Understellet er helt klart satt opp med komforten i fokus. I lav hastighet, og på dårlig underlag, er den fabelaktig. Takk og pris, for setene i G500 er så steinharde at de fint kunne fulgt med motoren fra en AMG GT R. Heldigvis er det rikelig med sidestøtte, for ute på landveien begynner bilens høye sittestilling å vise sine ulemper.

G500 krenger - mye. Det hjelper lite å sette den i sport. Det blir litt metronom-prinsipp. Jo lengre opp du flytter vekten opp, desto mer beveger den seg. Det er bare å ta innover seg med en gang at det ikke er i svingene G500 briljerer mest. Rett fram er den en drøm, og det er nesten surrealistisk at en slik bil skal klare null til 100 på under seks sekunder.

Og i terrenget vet vi allerede at den er helt suveren, noe vi fikk teste på lansering i fjor.

Kjørefølelsen bak rattet er rimelig nummen. Heldigvis har Mercedes justert på svingutvekslingen og gjort G-Klassen mindre buss-aktig. Den gamle styresnekka, som krevde fire runder på rattet fra ende til ende, er byttet ut med en elektrohydraulisk tannstang med variabel utveksling, som klarer seg med 2,75 runder ...

Men tilbakemeldingen fra underlaget, via rattet til føreren, er minimal. Med alle de kreftene under panseret, blir det litt som å bli invitert til fest med låst barskap. Ikke akkurat party det!

Ekte varer

En uke har gått med G500, og det er fortsatt noe med bilen vi ikke klarer å sette fingrene på. Aldri før har vi kjørt en bil som er så bra, men så dårlig på samme tid.

Lyden, kvaliteten, motoren og designen er legendarisk. Men kjøreegenskaper, praktiske bruk, pris og forbruk er langt bak konkurrentene. Vi vipper helt mellom terningkast én og seks ...

Så, etter nok en stopp på bensinstasjonen finner vi ut av det.

Testresultat

Mercedes-Benz G500

Terningkast 3
G500 vil alltid bli et kompromiss

Legendestatus, fantastisk i terreng, eksepsjonell interiørkvalitet, herlig V8 motorlyd

Vanvittig forbruk, upraktisk og dårligere kjøreegenskaper i forhold til konkurrentene, ikke en AMG G63

- Hei du, er det AMG G63, du kjører? spør en som dukker opp fra intet.

- Nei, dessverre - dette er G500, svarer vi.

- Synd, 63-ern ... den er fet, ass, humrer mannen.

Før vi rekker å utbrodere, om at motoren er den samme som på 63-eren, bare nedtunet også videre, himler mannen med øynene - og forsvinner ...

Så skjønner vi. Prisen på testbilen, med utstyr, er såvidt under startprisen på AMG G63, som starter på 2,5 millioner.

Det er DEN du skal ha:

  • 585 hestekrefter og 850 Nm. 163 hk og 240Nm mer enn G500.
  • Den er bedre å kjøre, har tøffere styling og eksosrørene ut på siden av bilen.
  • Hva er det som er kulere enn det?

Men viktigst av alt: Du slipper å forklare at du gikk for den nest beste. At den er lettmajones istedenfor ekte majones, lettøl istedenfor vanlig, eller Gud forby, en bursdagskake med mandelmel og rapsolje istedenfor hvetemel og smør.

G500 vil alltid bli et kompromiss. G63 er ekte, hele veien.

MERCEDES-BENZ G500
Motor:V8, 32v Twinturbo, bensin
Slagvolum:3998 ccm
Effekt - o/min :422 hk / 5250
Dreiemoment - o/min:610 Nm / 2250
0-100 km/t:5,9 sek
Toppfart:210 km/t
Forbruk:1,21 l/mil
CO2-utslipp:263 g/km
Tankvolum:100 liter
L/B/H:482/193/219 cm
Akselavstand:289 cm
Bakkeklaring:24,1 cm
Bagasjerom:1080/2126 liter
Egenvekt:2354 kg
Hengervekt:3500 kg
Pris fra kr.:1.942.900
Pris testbil:2.352.900
Pris som varebil fra kr.:1.397.900