Bomsmellen i Oslo

Alt om de nye Oslo-bommene

Lørdag klokken 00.00 startet innkrevingen fra de 83 nye bommene i hovedstaden. De skal kreve inn minimum 25 milliarder kroner – også fra elbiler.

TO NYE RINGER: I tillegg til dagens Osloring, er en indre og ytre bomring på plass. Ifølge Oslo kommune, skal 98 prosent av inntektene gå til prosjekter innen kollektiv, sykkel og gang. Foto: Rune Korsvoll
TO NYE RINGER: I tillegg til dagens Osloring, er en indre og ytre bomring på plass. Ifølge Oslo kommune, skal 98 prosent av inntektene gå til prosjekter innen kollektiv, sykkel og gang. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I flere av de andre store byene i Norge har det vært store protester mot de nye bomringene. I hovedstaden har det foreløpig vært ganske stille, men det er først når bilistene får føle det nye bompenge-regimet - med tre bomringer - «på kroppen» at de store protestene kommer.

Ifølge klimaetaten i Oslo kommune skal 98 prosent av inntektene gå til kollektiv, sykkel og gangvei.

Endringene som er planlagt innført fra i dag, 1. juni, er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Den er vedtatt av Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget.

Trinn 1 var innføring av tids- og miljødifferensierte bompengetakster, i oktober 2017.

Dette skjer i Oslo

Bomringen i Oslo består i dag av 20 bommer, i den såkalte Osloringen. Denne vil bestå, men her må du fra nå av betale for passering begge veier.

Det kommer en ny indre ring, som i hovedsak er plassert langs Ring 2, med «armer» til Grefsen og Trosterud. Også her må du betale begge veier.

I tillegg kommer det en ny ring ved bygrensen mot Romerike og Follo, tilsvarende den som allerede finnes fra Bærum-siden av Oslo. I denne blir det enveis-betaling, slik at bilistene må betale for å passere over bygrensen.

83 BOMMER: Totalt blir det nå 83 bommer i og rundt Oslo. Ill.: Fjellinjen A/S
83 BOMMER: Totalt blir det nå 83 bommer i og rundt Oslo. Ill.: Fjellinjen A/S Vis mer

Her finner du oversikten over alle bomstasjoner og takster fra 1. juni.

Så mye må du betale

Selv om du må betale begge veier i de to indre bomringene, og mange får flere passeringer per biltur, blir takstene for hver passering satt ned. I dagens Osloring koster det 55 kroner i rushtiden og 45 kroner utenfor rushtiden for en bensinbil. Fra 1. juni vil prisen her bli henholdsvis 27 og 21 kroner.

Fra 1. juni må elbiler også betale i bommene - riktignok bare 10 kroner i rushtiden og fem kroner utenom - i de fleste bommene. Hydrogenbiler kan fortsatt kjøre gratis.

Dersom du kjører en dieselbil i rush-tiden, tur-retur Lillestrøm eller Ski til Oslo sentrum, vil det heretter koste deg 139 kroner dagen, ifølge Fjellinjens bompengekalkulator. Det blir 2.780 kroner måneden med 20 arbeidsdager.

Også elbiler må betale

Har du bombrikke sparer du 65 kroner dagen. Du får 20 prosent rabatt på takstene og betaler bare én gang i de to bomringene nærmest sentrum om passeringen skjer innenfor en time.

Kjører du fra Asker til Oslo koster det deg 93 kroner dagen.

Med elbil koster det deg 46 kroner dagen å pendle fra Lillestrøm eller Ski til Oslo. Har du bombrikke koster det bare 24 kroner.

46 KRONER: Uten bombrikke vil det heretter koste deg 46 kroner dagen å pendle med elbil til Oslo i rush-tiden. Foto: Rune Korsvoll
46 KRONER: Uten bombrikke vil det heretter koste deg 46 kroner dagen å pendle med elbil til Oslo i rush-tiden. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I Fjellinjens oppdaterte bompengekalkulator kan du legge inn din egen reisevei og se hvor mye du må betale fra og med i dag, 1. juni 2019.

Slik kan du spare mye

- Hensikten med det nye bomsystemet, er at flere skal være med på å betale penger til vei- og kollektiv-utbyggingen i Oslo-området. I dag er det bare rundt halvparten av bilistene som kjører i Oslo som betaler bompenger. Med det nye systemet vil tre av fire bilister måtte betale, sier Tone Hansen Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjellinjen AS.

Hun peker på at det er mulig å slippe billigere unna, dersom du tar noen smarte valg.

- Med Autopass-avtale betaler du bare for én passering i timen inne i Oslo og én passering i timen over bygrensen. I tillegg øker rabatten du får med Autopass-brikke fra 10 til 20 prosent, forteller Finstad.

Skal ta inn 25 milliarder

Det settes også et månedstak på 120 passeringer i den indre bomringen. Etter dette er det gratis. I bomringen, på bygrensen, slipper du å betale dersom du passerer mer enn 60 ganger på én måned. For å få dette, må du ha Autopass-avtale og bombrikke.

Det blir rushtidsavgift i alle de tre bomringene. Kjører du utenom klokken 06.30-09.00 og 15.00-17.00 er det billigere. Fortsatt blir det dyrere med diesel- enn bensinbil.

Oslopakke 3 har en ramme på 100 milliarder kroner (2016-pris). Det gjelder fram til 2036, og finansieringen skal skje med «minimum 25 milliarder kroner i bompenger», ifølge forliket mellom politikerne i Oslo og Akershus. Bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylke kommer i tillegg.

FORNEBUBANEN FÅR MEST: Fornebubanen tar en stor jafs av bompengene, ifølge Oslo kommune: Ill.: Ruter/placebo Effects
FORNEBUBANEN FÅR MEST: Fornebubanen tar en stor jafs av bompengene, ifølge Oslo kommune: Ill.: Ruter/placebo Effects Vis mer

98 prosent til kollektiv og sykkel

Eksempler på store prosjekter i Oslopakke 3, fram til nå, er E18 Bjørvika-prosjektet, E16 Sandvika-Vøyen, Riksvei 22 Lillestrøm-Fetsund, Lørenbanen og Follobanen.

Forslaget til handlingsprogram for de neste fire årene er nå vedtatt av styringsgruppen for Oslopakke 3. Det betyr at det er en klar plan for hva bompengene i Oslo skal gå til også de neste årene.

Det aller meste – 98 prosent - går til å bedre kollektivtilbudet og til å lage bedre forhold for de som sykler og går, ifølge Klimaetaten i Oslo kommune. Fornebubanen tar et stor jafs av bompengene. Samtidig er det satt av penger til generelt vedlikehold av det eksisterende T-banenettet.

Klimaetaten i Oslos sider kan du se mer detaljert hva bompengene skal gå til.

NAF: Bomringer er gammeldags

I Norges Automobil-Forbund (NAF) flagger de ikke 1. juni i år. Kommunikasjonssjef Nils Sødal mener nemlig at bompenger er avleggs som finansieringskilde.

- Stadig færre bilister, som er et politisk mål, kan ikke ta en stadig høyere regning for fellesskapet. Velfungerende transportløsninger, og da tenker vi både på vei, kollektiv, gang- og sykkelveier, er et fellesskaps-ansvar. Vi mener bomringene må fjernes, sier han til Dinside.

ALLE MÅ BETALE: Regninger er for høy. Alle må være med å betale, sier NIls Sødal i NAF:
ALLE MÅ BETALE: Regninger er for høy. Alle må være med å betale, sier NIls Sødal i NAF: Vis mer

De nye bomtakstene i Oslo


   Tabellforklaring: Tabellen viser hva det koster å kjøre gjennom de tre bomringene i Oslo. *=Rushtid er mellom klokka 06.30 og 09.00, samt mellom klokka 15.00 og 17.00. Fortsatt blir det dyrere med diesel- enn bensinbil, mens elbiler nå må betale litt. Trykk på tabellen for større versjon. Kilde: Fjellinjen
Tabellforklaring: Tabellen viser hva det koster å kjøre gjennom de tre bomringene i Oslo. *=Rushtid er mellom klokka 06.30 og 09.00, samt mellom klokka 15.00 og 17.00. Fortsatt blir det dyrere med diesel- enn bensinbil, mens elbiler nå må betale litt. Trykk på tabellen for større versjon. Kilde: Fjellinjen Vis mer

- Regningen på 25 milliarder kroner er veldig høy og bør ikke legges over på bilistene. Trafikk- og kollektivløsninger er noe alle er avhengige av, for å få hverdagsreisen vår til å fungere. Derfor er det noe som burde finansieres av staten, som krever inn skattepenger, sier Sødal.