Grønt lys for «Den nye Silkeveien»

Alt klart for motorvei til Kina

Om noen år er det bare å sette seg i bilen og suse av gårde.

VIL GJØRE VERDEN MINDRE: Den nye veien har som mål å knytte Kina og Europa mye tettere sammen. Illustrasjonsfoto: Pexels
VIL GJØRE VERDEN MINDRE: Den nye veien har som mål å knytte Kina og Europa mye tettere sammen. Illustrasjonsfoto: PexelsVis mer

Den manglende biten i puslespillet om «Den nye Silkeveien» er på plass. Ifølge Russia Today har Russland godkjent avtalen, og konstruksjonen av det gigantiske veiprosjektet mellom Kina og Vest-Europa er i gang. I Sverige omtaler Expressen det som «århundrets konstruksjon».

Veien vil gå fra Kina, via Usbekistan, Kyrgyzstan, Tajikistan og Kasakhstan, gjennom Russland til Hviterussland og inn i Europa. Bare delen som går gjennom Russland, er 2.000 kilometer lang, og er ventet å ta 12-14 år å ferdigstille.

Veien er egentlig bare en del av gigantprosjekt som på norsk har vært omtalt som Ett belte, én vei, lansert av den kinesiske presidenten Xi Jinping i 2013.

Prosjektet innbefatter blant annet nye veier, toglinjer og sjøruter som skal gjøre det mye enklere å frakte kinesiske varer til det europeiske markedet. Prosjektet er ventet å koste mer enn 10 billioner kroner før det er ferdigstilt, noe som er ventet å skje en gang før 2050.

Kinesiske investorer kommer til å ta store deler av regningen. De ser blant annet for seg gode inntekter knyttet til bompenger på veien - noe som muligens vil skremme bort store deler av bompenge-trøtte nordmenn.

LANG TUR: Slik illustrerer Google Maps flyturen mellom Shanghai i Kina til Hamburg i Tyskland. Snart skal det gå an å kjøre bil på firefelts mellom Shanghai og Europa, via Russland. Skjermdump: Google Maps
LANG TUR: Slik illustrerer Google Maps flyturen mellom Shanghai i Kina til Hamburg i Tyskland. Snart skal det gå an å kjøre bil på firefelts mellom Shanghai og Europa, via Russland. Skjermdump: Google Maps Vis mer

Spennende kjøretur

Mens «Den nye Silkeveien» egentlig er navnet mange har gitt Kinas store handelsnettverk i verden - både til lands og til vanns (med veinett, jernbane, rørledninger, havner og ferjeruter i 152 land) - skal denne veien bli en del av veinett mellom Hamburg i Tyskland og Shanghai i Kina. Også den veien har kopiert et eldre navn, nemlig «the new Meridian Highway», etter en gammel kyst-til-kyst-vei i USA.

Ifølge Lonely Planet vil ikke dette akkurat bli verdens mest bedagelig kjøretur, men heller oppleves som et stort eventyr. Ruta går nemlig mellom dramatiske landskap, fra store høyder og forblåste stepper til bølgende sommerbeitemarker, skriver turistnettstedet.

Planen er også å gjenopplive flere øde byer langs ruta, til turiststeder og logistikknutepunkter. Hovedmålet er imidlertid å forbedre tilgangen til Sentral-Asia fra Europa med bil, og først og fremst tjene som en ny handelskorridor mellom to av verdens viktigste økonomiske regioner.