Lading av elbil

Alt du må du vite om elbil-lading

Lademodus, ladekabler, pluggtyper, prisnivå og ikke minst riktig hjemmelading - alt bør du sette deg inn i før du lader elbilen.

LADEKABEL: Det finnes mange ulike elbil-ladekabler på markedet. I artikkelen under får du gode tips. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LADEKABEL: Det finnes mange ulike elbil-ladekabler på markedet. I artikkelen under får du gode tips. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Det er flere ting å ta hensyn til når du skal lade elbilen din, enten du lader den hjemme, på jobb, på offentlige ladestasjoner eller hos venner.

Her får du oversikten.

Fire lademoduser

Måtene å lade elbiler på, deles inn i fire moduser:

Mode 1: - Den opprinnelige måten å lade elbiler fra før 2008. Brukes fremdeles på L1-L7e- kjøretøy og egenproduserte elbiler, og er gjerne en helt vanlig kabel, gjerne med Defa-plugg mot bilen, sier Robert Kristensen, daglig leder i Elbilhjelpen.no i Stavanger.

Mode 2: - «Nødlading» av biler tilpasset Mode 3-lading. Da er det plassert en styreboks mellom veggstikket og bil. Styreboksen styrer bilens lader og hvor mye den skal trekke fra nettet, sier Kristensen.

Mode 3: - Til hjemmebruk anbefales en Mode 3-ladestasjon. Her er styresystemet blitt en del av det faste strømnettet, altså i en fastmontert ladestasjon eller ladestolpe. Dette åpner for intelligent lastbalansering, både lokalt men også i større målestokk. Som regel holder det med 16A / 3,6 kW, sier Kristensen.

Mode 4: Er DC-lading. En hopper over bilens innebygde lader, og bruker en ekstern ladestasjon. Hurtigladere langs veiene er som regel Mode 4 og DC gjerne supplementert av Mode 3 punkt på inntil 22 kW AC forklarer Kristensen.

- Hurtigladestasjonene har fastmontert kabel, presiserer Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.

To typer ladekabler

Mange kaller en ladekabel for lader. Det er feil, ifølge Kristensen.

- En ladestasjon er heller ikke en lader, med mindre det er en Mode 4 DC lader, presiserer han.

Mode 2 kabel: Følger alltid med når en kjøper ladbar bil og brukes til «nødlading», for eksempel når du er på besøk hos noen, sier Kristensen.

- Denne har plugg for vanlig Schuko-stikkontakt i den ene enden og Type 2- eller Type 1-plugg mot bil. På midten har den boksen med styringselektronikk, populært kalt «kladden», forklarer Frydenlund.

MODE 3: Elbilkontakten Mode 3. Foto: Norsk elbil-forening.
MODE 3: Elbilkontakten Mode 3. Foto: Norsk elbil-forening. Vis mer

Ved daglig lading hjemme, anbefaler Norsk elbilforening at man går bort fra denne kabelen og husholdningskontakten, og heller investerer i en skikkelig veggladeboks med Type 2-kontakt eller fast kabel.

Mode 3 kabel: - For lading fra dedikerte ladepunkt eller ladestasjoner. Disse kablene er kodet og kan ikke brukes feil, eller overbelastes. Det verste som kan skje er at ladingen går tregere enn nødvendig om en bruker feil kabel. Kalles mode 3- type 2 til type 1, eller mode 3 - type 2 til type 2. Mode 3 kabelen bør velges ut fra bilens innbygde lader og type ladeinntak sier Kristensen

To pluggtyper

I tillegg til lademodus og ladekabler skiller man også på to typer plugger:

Type 1: - Dette er pluggtypen som brukes mot bil. Som regel asiatiske biler og US import. Støtter ikke 3-fase-lading, sier Kristensen.

Frydenlund forteller at enkelte japanske modeller, som Nissan LEAF (frem til februar 2018) og Mitsubishi i-MiEV, har Type 1-kontakt under ladelokket. Det betyr at man må ha en Mode 3 Type 2 til Type 1-kabel for å bruke veggladeboks.

Eksempler på asiatiske modeller med slik løsning:

  • Kia Soul Electric
  • Nissan LEAF (fra 2011 til og med 2017)
  • Nissan e-NV200 (både vare- og personbil
  • Mitsubishi i-MiEV (og Peugeot iOn/Citroën C-Zero, som er «europeiske» merkeutgaver av samme bil – derav fellesnavnet «trillingene»
  • Mitsubishi Outlander PHEV (mestselgende ladbar hybrid)

Type 2: - Dette er pluggtypen som går inn i ladepunkt Mode 3 og i biler med Type 2-inntak. Støtter 3-fase-lading (med 400 volt nettspenning). Tesla bruker egen variant der en også kan kjøre DC strøm inn i bilen via type 2-ladeinntaket, forklarer Kristensen.

Frydenlund forteller at ved siden av Tesla, Nissan LEAF og enkelte koreanske modeller - som nye Hyundai Kona, og kommende Kia e-Niro, bruker europeiske elbiler som regel Mode 3 kabel.

For eksempel:

  • Volkswagen e-Golf
  • BMW i3
  • Renault Zoe
  • Opel Ampera-e
  • Smart ForTwo/ForFour
  • Jaguar I-Pace
  • Audi e-tron 55 quattro

Prisnivå ladekabel

Prisen på ladekabler kommer i ulike prisklasser og kvaliteter:

- Mode 3-kabel koster typisk 1.300 - 3.000 kroner. Europeisk produserte kabler er dyrere enn Kina-produserte. Kablene kommer i ulike lengder, forteller Frydenlund.

- Prisen for kjøp av ekstra, tradisjonell Mode 2-kabel kan fort bli både to og tre ganger høyere enn ny Mode 3-kabel. I enkelte tilfeller har jeg sett priser over 7.500 kroner, men jeg har ikke undersøkt dette videre i senere tid, nettopp fordi vi fokuserer mest de beste løsningene, sier han.

Typiske lengder er 4, 5, 7,5 og 10 meter. Kabler for høy effekt til f.eks Tesla og Renault Zoe koster mer enn en kabel til f.eks en VW e-Up eller «Trilling», forklarer Kristensen.

Før du kjøper ladekabel

Her er Frydenlunds tips:

  • Tenk på hvor lang kabel du trenger for å koble til ladestasjoner du typisk bruker. Noen ganger kan det være kjekt å ha noen ekstra meter å gå på hvis ladestasjonen ligger kronglete til, eller noen har parkert på ladeplass uten å lade.
  • Du bør sjekke på forhånd hvor stor ombordlader (likeretter, fra vekselstrøm i nettet til likestrøm på batteriet) bilen din har. Disse varierer mellom 3,6 og 22 kW, og er dermed avgjørende for hva slags kabel du trenger.

Riktig hjemmelading

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) kan feilaktig lading av elbilen være livsfarlig, helt enkelt på grunn av brannfare.

- Ladesikkerhet er uhyre viktig, og én brann er alltid en brann for mye. Dersom en husholdningskontakt under noen omstendighet skal brukes til jevnlig lading, må man oppgradere kursen med jordfeilbryter type B. Kursen skal ha maks 10A sikring. Her er vi på linje med DSBs råd, understreker Frydenlund.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Arnt Ove Berg, installasjonsleder ved Svithun Elektro, forklarer hvordan riktig hjemmelading kan gjøres, avhengig av tilgjengelig installasjon:

Installasjoner satt opp etter 01.06.2014: Lader du vanligvis fra vanlig stikkontakt med bilens medfølgende ladekabel, noe vi fraråder, så må følgende ivaretas. Bilen skal lades på en egen dedikert kurs fra sikringsskap på maks 10A sikring. Kursen skal ha egen jordfeilbryter type B. Å stille ladeeffekten på åtte amper er for øvrig en fornuftig regel, når energien blir trukket over en vanlig stikkontakt. Ladekabelen skal ha eget oppheng, slik at den ikke henger fra støpselet. Dette er regler som følger av NEK400 - 2014. Det vil si de gjelder fra 1.juni det året og disse reglene har ikke tilbakevirkende kraft.

Installasjoner satt opp før 01.06.2014: Når det gjelder el-installasjoner som er eldre, så stiller jussen ingen spesifikke krav til disse installasjonene. De kan rettslig sett brukes innenfor det regelverket som gjaldt da kursen ble installert. Imidlertid så er dette noe vi frarår på det sterkeste. Og slik vi ser det, så må reglene fra fysikken gå foran reglene fra jussen. Dersom vi ikke legger det til grunn, kan det bli fryktelig varmt. Å insistere på sin juridiske rett kan fort vurderes som uaktsomt, og føre til redusert erstatning dersom ting går galt. Som hovedregel så fraråder vi at eksisterende stikk blir benyttes som fast løsning. Dersom de blir brukt som fast løsning, så bør de på sikt bygges om til moderne standard. Da handler det om å følge regelverket som trådde i kraft i 2014.

Tilfeldig ladepunkt: Dersom stikkontakten blir brukt som midlertidig løsning så må vi som brukere kompensere for de sikkerhetstiltakene som ligger i en fast installasjon. Ved lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Minner om at åtte amp er en grei effekt. Dersom eksisterende opplegg brukes til lading er følgende forhold viktige. To timer etter at ladingen startet, så må man gå over kontaktpunktene. Start med stikkontatken, er den ugrei varm? Kald og lunken er ok. Hvor varmt er for varmt? Dersom du ikke kan kontinuerlig holde fingrene på stiftene på støpslet, når du tar det ut fra stikkontakten, så kan ikke den kontakten brukes på valgt effekt. Løsningen er da å sette ned effekten og på sikt skifte kontakten.

  • Husk ny kontroll en stund etter at effekten er satt ned.
  • Sjekk også koblingsbokser og lignende, samt sikringen.
  • Sjekk om det er varmt. Et koblingspunkt kan også være over en utelampe, inne i taket. Har du mistanke om det, så er ikke den kursen egnet.
  • Ikke lad mens du sover. Ikke hent el i et rom der andre sover. Vær særlig oppmerksom på barn, de legger seg ofte tidlig.
  • Det rettslige grunnlaget her følger av Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr (el-tilsynsloven) §2. § 2 sier: «Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier». Det sentrale her er ordet «drives». Henter du el over en kurs, så driver du kursen. Den driften må være forsvarlig.

Berg påpeker samtidig at han anbefaler egen ladestasjon på det sterkeste, også gjerne på hytta.

- Da kan du lade mye raskere, dersom du har store nok hovedsikringer.

Oppdatert 4. august 2020

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!