LADEKABEL: Det finnes mange ulike elbil-ladekabler på markedet. I artikkelen under får du gode tips. Foto: NTB Scanpix
LADEKABEL: Det finnes mange ulike elbil-ladekabler på markedet. I artikkelen under får du gode tips. Foto: NTB ScanpixVis mer

Lading av elbil

Alt du må du vite om elbil-lading

Lademodus, ladekabler, pluggtyper, prisnivå og ikke minst riktig hjemmelading - alt bør du sette deg inn i før du lader elbilen.

Det er flere ting å ta hensyn til når du skal lade elbilen din, enten du lader den hjemme, på jobb, på offentlige ladestasjoner eller hos venner.

Her får du oversikten.

Fire lademoduser

Måtene å lade elbiler på, deles inn i fire moduser:

Mode 1: - Den opprinnelige måten å lade elbiler fra før 2008. Brukes fremdeles på L1-L7e- kjøretøy og egenproduserte elbiler, og er gjerne en helt vanlig kabel, gjerne med Defa-plugg mot bilen, sier Robert Kristensen, daglig leder i Elbilhjelpen.no i Stavanger.

Mode 2: - «Nødlading» av biler tilpasset Mode 3-lading. Da er det plassert en styreboks mellom veggstikket og bil. Styreboksen styrer bilens lader og hvor mye den skal trekke fra nettet, sier Kristensen.

Mode 3: - Til hjemmebruk anbefales en Mode 3-ladestasjon. Her er styresystemet blitt en del av det faste strømnettet, altså i en fastmontert ladestasjon eller ladestolpe. Dette åpner for intelligent lastbalansering, både lokalt men også i større målestokk. Som regel holder det med 16A / 3,6 kW, sier Kristensen.

Mode 4: Er DC-lading. En hopper over bilens innebygde lader, og bruker en ekstern ladestasjon. Hurtigladere langs veiene er som regel Mode 4 og DC gjerne supplementert av Mode 3 punkt på inntil 22 kW AC forklarer Kristensen.

- Hurtigladestasjonene har fastmontert kabel, presiserer Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.

To typer ladekabler

Mange kaller en ladekabel for lader. Det er feil, ifølge Kristensen.

- En ladestasjon er heller ikke en lader, med mindre det er en Mode 4 DC lader, presiserer han.

Mode 2 kabel: Følger alltid med når en kjøper ladbar bil og brukes til «nødlading», for eksempel når du er på besøk hos noen, sier Kristensen.

- Denne har plugg for vanlig Schuko-stikkontakt i den ene enden og Type 2- eller Type 1-plugg mot bil. På midten har den boksen med styringselektronikk, populært kalt «kladden», forklarer Frydenlund.

MODE 3: Elbilkontakten Mode 3. Foto: Norsk elbil-forening.
MODE 3: Elbilkontakten Mode 3. Foto: Norsk elbil-forening. Vis mer

Ved daglig lading hjemme, anbefaler Norsk elbilforening at man går bort fra denne kabelen og husholdningskontakten, og heller investerer i en skikkelig veggladeboks med Type 2-kontakt eller fast kabel.

Mode 3 kabel: - For lading fra dedikerte ladepunkt eller ladestasjoner. Disse kablene er kodet og kan ikke brukes feil, eller overbelastes. Det verste som kan skje er at ladingen går tregere enn nødvendig om en bruker feil kabel. Kalles mode 3- type 2 til type 1, eller mode 3 - type 2 til type 2. Mode 3 kabelen bør velges ut fra bilens innbygde lader og type ladeinntak sier Kristensen

To pluggtyper

I tillegg til lademodus og ladekabler skiller man også på to typer plugger:

Type 1: - Dette er pluggtypen som brukes mot bil. Som regel asiatiske biler og US import. Støtter ikke 3-fase-lading, sier Kristensen.

Frydenlund forteller at enkelte japanske modeller, som Nissan LEAF (frem til februar 2018) og Mitsubishi i-MiEV, har Type 1-kontakt under ladelokket. Det betyr at man må ha en Mode 3 Type 2 til Type 1-kabel for å bruke veggladeboks.

Eksempler på asiatiske modeller med slik løsning:

  • Kia Soul Electric
  • Nissan LEAF (fra 2011 til og med 2017)
  • Nissan e-NV200 (både vare- og personbil
  • Mitsubishi i-MiEV (og Peugeot iOn/Citroën C-Zero, som er «europeiske» merkeutgaver av samme bil – derav fellesnavnet «trillingene»
  • Mitsubishi Outlander PHEV (mestselgende ladbar hybrid)

Type 2: - Dette er pluggtypen som går inn i ladepunkt Mode 3 og i biler med Type 2-inntak. Støtter 3-fase-lading (med 400 volt nettspenning). Tesla bruker egen variant der en også kan kjøre DC strøm inn i bilen via type 2-ladeinntaket, forklarer Kristensen.

Frydenlund forteller at ved siden av Tesla, Nissan LEAF og enkelte koreanske modeller - som nye Hyundai Kona, og kommende Kia e-Niro, bruker europeiske elbiler som regel Mode 3 kabel.

For eksempel:

  • Volkswagen e-Golf
  • BMW i3
  • Renault Zoe
  • Opel Ampera-e
  • Smart ForTwo/ForFour
  • Jaguar I-Pace
  • Audi e-tron 55 quattro

Prisnivå ladekabel

Prisen på ladekabler kommer i ulike prisklasser og kvaliteter:

- Mode 3-kabel koster typisk 1.300 - 3.000 kroner. Europeisk produserte kabler er dyrere enn Kina-produserte. Kablene kommer i ulike lengder, forteller Frydenlund.

- Prisen for kjøp av ekstra, tradisjonell Mode 2-kabel kan fort bli både to og tre ganger høyere enn ny Mode 3-kabel. I enkelte tilfeller har jeg sett priser over 7.500 kroner, men jeg har ikke undersøkt dette videre i senere tid, nettopp fordi vi fokuserer mest de beste løsningene, sier han.

Typiske lengder er 4, 5, 7,5 og 10 meter. Kabler for høy effekt til f.eks Tesla og Renault Zoe koster mer enn en kabel til f.eks en VW e-Up eller «Trilling», forklarer Kristensen.

Før du kjøper ladekabel

Her er Frydenlunds tips:

  • Tenk på hvor lang kabel du trenger for å koble til ladestasjoner du typisk bruker. Noen ganger kan det være kjekt å ha noen ekstra meter å gå på hvis ladestasjonen ligger kronglete til, eller noen har parkert på ladeplass uten å lade.
  • Du bør sjekke på forhånd hvor stor ombordlader (likeretter, fra vekselstrøm i nettet til likestrøm på batteriet) bilen din har. Disse varierer mellom 3,6 og 22 kW, og er dermed avgjørende for hva slags kabel du trenger.

Riktig hjemmelading

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) kan feilaktig lading av elbilen være livsfarlig, helt enkelt på grunn av brannfare.

- Ladesikkerhet er uhyre viktig, og én brann er alltid en brann for mye. Dersom en husholdningskontakt under noen omstendighet skal brukes til jevnlig lading, må man oppgradere kursen med jordfeilbryter type B. Kursen skal ha maks 10A sikring. Her er vi på linje med DSBs råd, understreker Frydenlund.

Arnt Ove Berg, installasjonsleder ved Svithun Elektro, forklarer hvordan riktig hjemmelading skal legges opp:

  • Elbilen skal lades på en egen dedikert kurs fra sikringsskap på 10A med egen jordfeilbryter type B.
  • Lader skal ha eget oppheng.
  • Eksisterende stikk skal ikke benyttes som fast løsning.
  • Ved lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende opplegg brukes til lading vil dette være å anse som bruksendring etter § 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget «skal være egnet til forutsatt bruk».
  • Bakgrunnen er at lading av elbil innebærer en vesentlig endring i belastningsmønsteret og type belastning over tid.

Berg påpeker samtidig at han anbefaler egen ladestasjon på det sterkeste.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.