Foto: coolpicturegallery.net
Foto: coolpicturegallery.netVis mer

Alpine A310 (1976)

Franske sportsbiler er nesten like sjeldent som maurslukere på Nordpolen. Likevel finnes de – og de koster ikke all verden!

Alpine A310 ble vist første gang på Geneve-utstillingen i 1971 og hadde et svært futuristisk utseende med hele seks frontlykter. Motoren var en 1,6-liter fra Renault på 115 hk. Takket være vekt på under 900 kilo, ble ytelsene respektable og enda bedre ble det i 1974 da den fikk innsprøytning og 140 hk. I 1976 fikk bilen en 2,7-liters V6-er på 150 hk og de seks hovedlysene ble da til fire. Kun Porsche og Alpine har vært modige nok til å satse på hekkmotor i sine sportsbiler.

Du sitter vinklet mot midten av bilen, men det venner du deg til. Veigrepet er meget bra. Men tøyer du strikken, kan du snurre raskere enn Bambi på glattisen. Motormessig anbefaler vi å gå for V6-utgavene. 0-100 på 7,8 sekunder og over 220 km/t i toppfart er slett ikke dårlig. Hvis det blir for kjedelig, er det mange firmaer i Tyskland som kan hjelpe deg. 300 hk er null problem for disse motorene.

Foto: Influx.co.uk Vis mer


Interiør

Fransk betyr ofte sært, men A310 har få merkverdigheter. Føttene dine bør ikke være altfor store, da pedalene står tettere enn norske flagg på Karl Johan 17. mai, men ellers venner du deg fort til den skjeve sittestillingen og de stående pedalene.

Foto: clubarada.free.fr Vis mer

Oppsummering

Alpine er sjeldent på våre breddegrader. Du slipper å møte mange andre med samme bil. I 1977 tok Renault over Alpine og bilene ble deretter til Renault Alpine A310. Kjøper du en 76-modell, får du derfor en Alpine, og ikke en Renault. Til tross for at dette er et ukjent merke for de fleste, er Alpine rimelige biler å eie. Alt av slitedeler er hentet fra Renault 17, 20 og 30, og deletilgangen er bra.

Rust er heller ikke den store fienden siden karosseriet er i glassfiber. Men sjekk at det ikke er rust i festepunktene mellom stålramma og karosseriet. Dette er en vakker og stilig sportsbil. Den er driftsikker, billig og sjelden. Glassfiberkarosseri og hekkmotor er med på å gi bilen et eksotisk preg. De firesylindrede modellene ligger fra 50 000 og opp til 80 000 kroner for et strøkent eksemplar. En 76-modell med sekser kan importeres, og ferdig registrert havner disse under 100 000 kroner. Ikke dårlig!