Alpina – nå også med 4WD

Det er flere som mener BMW har et stort forbedringspotensial. Blant disse finner vi Alpina, som blant annet er kjent for sine svært vulgære interiør.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Under bilutstillingen i Geneve ble det vist mange biler som ikke har så stor praktisk betydning for norske forhold, men som allikevel er en nytelse å se på. Alpina B3 3.3 er en slik bil.

3,3 liter

Rekkesekseren til BMW holder ikke for Alpina i sin opprinnelige støpning, derfor lirker Alpina ut ytterligere 49 hester av den 231 hestekrefters sterke 3-literen man finner originalt i 330. Effektøkningen er et resultat av økt boring og slaglengde. Den totale effekten på Alpina-motoren er 280 hestekrefter ved 6.200 omdreininger, mens dreiemomentet har øket fra 300 til 335 newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet.

Dette resulterer i en akselerasjon, med automatgir, fra 0-100 kilometer i timen på 7,2 sekunder. Toppfarten blir 252 kilometer i timen. En standard 330 xi med automatgir trenger 7,4 sekunder fra 0-100 og stopper på 242 kilometer i toppfart.

SWITCH-TRONIC

Med girkasse fra ZF og elektronikk fra Bosch har Alpina utviklet et nytt girsystem med knapper på rattet. Alpina kaller systemet for SWITCH-TRONIC. Du kan imidlertid som tidligere velge å kjøre med vanlig automat, men denne har fått en mer sportslig innstilling enn tidligere. Det skal blant annet være mye mindre behov for å bruke den litt voldsomme ”kickdown”-funksjonen.

På samme måte som i BMW 330 xi, har Alpina beholdt fordelingen av kraft mellom for- og bakaksel i forholdet 32/68.

Design og hjul

Alpina har flere kjennemerker som understreker den ekstra eksklusiviteten. De velkjente stripene på siden er et godt tegn på at her er de noe spesielt som ruller forbi. I tillegg er Alpina godt kjent for sine felger med 20 eiker.

Interiørmessig savnes det sidestykke til hva Alpina får til. Se på bildene og bedøm selv. Det skal mye til for matche Alpina på dette punktet. Det er likevel lite trolig at du får se noen eksemplarer på veien her til lands.