TIDLIG VOLVO: Sommer, som lenge var Volvoforhandler, har denne PV60 fra 1946 i sin samling. Det var en stor og robust bil som ble bygget i litt over 3.000 eksemplarer fra 1942 til 1950. Foto: Knut Moberg
TIDLIG VOLVO: Sommer, som lenge var Volvoforhandler, har denne PV60 fra 1946 i sin samling. Det var en stor og robust bil som ble bygget i litt over 3.000 eksemplarer fra 1942 til 1950. Foto: Knut MobergVis mer

Alltid Sommer i København

Er du interessert i bil og har tenkt deg til København, anbefaler vi sterkt et besøk her.

En Volvo står ved en vegg i lokalet. Den er hvit, og det er noe kjent med den. Men det er verken en 740 eller en 760 - den har bare to dører. Da husker vi det: Bertones 760-baserte luksuskupé, 780.

LES OGSÅ:

Men dette er enda mer spesielt. Bilen er nemlig ikke en av de vel 8.000 som ble serieprodusert. Det viser seg å være den eneste overlevende prototypen - et unikt eksemplar som overlevde skrotingen av hele førproduksjonen av 780.

Hvor finner man så noe slikt?

Sommer

Kjører man fra København nordover mot Helsingør, kommer man til et lite sted som heter Nærum, som i praksis er en forstad til København. Her ligger bilsamlingen til Ole Sommer - som har fått navnet Sommer's Automobile Museum.

Den har siden 2004 ligget i en dedikert bygning og også den danske veteranbilforeningen har sitt tilholdssted her.

Spennende historie

Claus Frausing er historisk bilskribent og fotograf. Her viser han sitt siste verk om et av de mest sentrale bilmerkene i Sommer-samlingen. Foto: Knut Moberg
Claus Frausing er historisk bilskribent og fotograf. Her viser han sitt siste verk om et av de mest sentrale bilmerkene i Sommer-samlingen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Vår kollega, den kjente spesialisten på klassiske biler, journalist og skribent Ivar Engerud, har et imponerende kontaktnett og kunne presentere oss for sin kollega Claus Frausing, som også er bilhistorisk skribent og fotograf, og som kjenner Sommer og hans samling meget godt.

Frausing ga oss en privat omvisning i den eksklusive samlingen, med anekdoter og bakgrunnshistorier til en rekke av de meget spesielle bilene som står i museumsbygningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak hver av bilene finnes nemlig en spennende historie, om mennesker, deres drømmer og lidenskaper. Ofte om suksess og seiere - av og til om nederlag og skuffelser. Vi bringer dem ikke her - de bør oppsøkes der de fortelles best, nemlig på museet.

Møysommelig bygget opp

SJELDEN: Volvo P1900 fra 1956. Dette er chassis nr. 3, en av de første prototypene. Bilen ble bygget på initiativ fra Assar Gabrielsson som var inspirert av Chevrolet Corvette. Den var forløperen til Volvo P1800. P1900 ble bare bygget i 67 eksemplarer. Foto: Knut Moberg
SJELDEN: Volvo P1900 fra 1956. Dette er chassis nr. 3, en av de første prototypene. Bilen ble bygget på initiativ fra Assar Gabrielsson som var inspirert av Chevrolet Corvette. Den var forløperen til Volvo P1800. P1900 ble bare bygget i 67 eksemplarer. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det var Ole Sommers far, Erik, som var opphavet til samlingen som er bygget gradvis opp i over 50 år - siden 1959. Familien var alltid svært aktiv innen bil og sto bak flere forsøk på å få i gang bilproduksjon i Danmark.

Sommer var importør for Jaguar til Danmark fra 1946 til 1972, og var Volvo-forhandler i en lengre periode. Derfor er også Jaguarer og Volvoene i samlingen noe mer fremtredende, uten at de kan sies å utgjøre noen rød tråd.

Her er hummer og kanari, selv om hovedtyngden ligger på biler fra perioden mellom verdenskrigene og de 20 første årene etter annen verdenskrig. Samlingens omfang er relativt begrenset - et syttitalls biler i tillegg til båtmotorer og over 2.000 modellbiler, men den inneholder noen veritable klenodier og er av stor bilhistorisk interesse.

Klenodier

Vi viser selvsagt ikke hele samlingen her, men noen eksempler som viser dens allsidighet og historiske interesse. Blant våre favoritter:

– Den første Jaguar D-type i produksjon og en av verdens mest originale;

– Volvoen som var inspirert av Corvette, nemlig Volvo Sport (modellbetegnelse P1900) fra 1956 i kledelig lys blått glassfiberkarosseri;

– En ekte Bugatti Brescia type T13 - en forgjenger til 22 Brescia som i Paris i fjor ble solgt som vrak, for en formue ...

... Og mange fler. Bli med på omvisning:

KLENODIE: 30-talls Hispano-Suiza Type 64 Foto: Knut Moberg
Eksklusiv hekk - Hispano-Suiza Type 64 Foto: Knut Moberg
PROTOTYPE: Dette er prototypen til Bertones kupé basert på 7-serien, 780. Denne, chassis nummer 144, er eneste overlevende forproduksjonseksemplar. 780 ble bygget i Italia i totalt 8.518 eksemplarer, i tillegg altså til dette unike førserie-eksemplaret. Foto: Knut Moberg
Volvo Special, 1960. Denne eksklusive kupéen er det Ole Sommer selv som står for. Det er en senket og forkortet kupé basert på Amazon-chassis, med front fra Volvo og det øvrige karosseri bygget i Danmark. Frontruten er en Amazon-bakrute(!) mens bakruten kommer fra Jaguar... Foto: Knut Moberg
Sommers Volvo Special sett bakfra. Foto: Knut Moberg
Første Jaguar D-type i produksjon har havnet her. En MEGET spesiell bil og en fjær i hatten for Sommer. D-type vant Le Mans i 1955, -56 og -57. Effekt: 250 hk, 0-100 på 4,8 sekunder og toppfart 290 km/t. Det var forrykende på den tiden! Foto: Knut Moberg
Jaguar D-Type: Hekk Foto: Knut Moberg
Jaguar D-Type: Cockpit Foto: Knut Moberg
Jaguar D-Type: Motor - 3,5-liters rekkesekser på 250 hk Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
SJELDEN: Volvo P1900 fra 1956. Dette er chassis nr. 3, en av de første prototypene. Bilen ble bygget på initiativ fra Assar Gabrielsson som var inspirert av Chevrolet Corvette. Den var forløperen til Volvo P1800. P1900 ble bare bygget i 67 eksemplarer. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Claus Frausing er historisk bilskribent og fotograf. Her viser han sitt siste verk om et av de mest sentrale bilmerkene i Sommer-samlingen. Foto: Knut Moberg
Jaguar C-type, 1952 Foto: Knut Moberg
Jaguar C-type, 1952 Foto: Knut Moberg
Bugatti Brescia Type T13 Foto: Knut Moberg
Bugatti Brescia Type T13 Foto: Knut Moberg
Bugatti Brescia Type T13 - førerplassen Foto: Knut Moberg
Bugatti Brescia Type T13 - motoren Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Jaguar SS100 2 1/2 ltr, 1937. En tidlig Jaguar med høye ytelser og suksess innen racing. Dette eksemplaret ble kjøpt av Jaguar-sjef "Lofty" England for Sommer i 1959. Pris den gang: 475 pund... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Jaguar XJ-C, kupéversjonen av XJ6. 1976. Dette eksemplaret utstyrt med en 4,2-liters rekkesekser på 245 hestekrefter. Toppfart: 198 km/t, 0-100 på 10,3 sekunder. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
TIDLIG VOLVO: Sommer, som lenge var Volvoforhandler, har denne PV60 fra 1946 i sin samling. Det var en stor og robust bil som ble bygget i litt over 3.000 eksemplarer fra 1942 til 1950. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Jaguar Mk.V 3,5 ltr. Saloon. Denne ble registrert første gang i Aalborg i 1950. Foto: Knut Moberg
Jaguar XK 120 Fixed Head Coupe fra 1953
Like billedskjønn bakfra som forfra: Jaguar XK 120 Fixed Head Coupe Foto: Knut Moberg
Napier Colonial fra 1913. Napier var kjent for kvalitet og høye ytelser og var i klasse med Rolls-Royce, men sluttet med bilproduksjon etter første verdenskrig. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Alfa Romeo Giulietta Sprint - 1962. 1,3-liters motor på 80 hk, toppfart 175 km/t og 0-100 på 12 sekunder. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Bradford Pickup, 1947 Foto: Knut Moberg
Morgan Super Sport Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg